2020-12-15, 23:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
När det gäller diskussioner i tråden om TS mor, bror och deras ovilja att diskutera uppväxten och sekten med TS.

Det kan finnas alla möjliga skäl till varför de inte vill det. Man kan börja med att fundera på hur de själva mår och vilka trauman tiden i sekten skapat för dem. Det skulle kunna vara personer som inte kan diskutera saken med TS helt enkelt för att de inte har psykiskt styrka att göra det. TS bror sägs ha en dryg attityd till det hela. Det kan vara ett sätt att dölja att han är helt shell shocked av 'demonkriget' även efter så här många år. Eller så är han bara dryg. Omöjligt att veta för oss med så här lite info.

Det kan också vara så att de är rädda. Sekten ser ut att defenitivt vara aktiv internationellt och troligen även till del aktiv även här i Sverige. Det kanske till och med finns skäl att vara rädda. Deras ovilja att prata med TS kan vara ett sätt att skydda sig själva och TS.

TS, du har rätt att veta saker om din uppväxt för att kunna gå vidare och läka. Ur mitt perspektiv är den research du gör nu mycket befogad och du är i din fulla rätt att göra det. Ändå, var försiktig. Både vad gäller dina anhörigas psykiska hälsa men även när det gäller hur du förhåller dig till sekten idag.
Troligtvis så är det obehagligt för modern och brodern att riva upp gamla sår, som det heter.
Citera
2020-12-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Troligtvis så är det obehagligt för modern och brodern att riva upp gamla sår, som det heter.

Troligtvis. Speciellt som de kanske förutom att vara offer för sekten också gjort saker de skäms för i efterhand.
Citera
2020-12-16, 01:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Eller så kanske TS pratar utifrån sin tidigare psykos? Säger inte att det är så, men en trådstart på Flashback kring en sådan här sak ger inget alls, inte när det finns offentliga dokument att begära ut.
Citera
2020-12-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Eller så kanske TS pratar utifrån sin tidigare psykos? Säger inte att det är så, men en trådstart på Flashback kring en sådan här sak ger inget alls, inte när det finns offentliga dokument att begära ut.
Om du läser hela tråden framgår det att TS begärt ut dokument från flera olika ställen men inte fått svar på sina frågor där.
Citera
2020-12-16, 02:08
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHermit
Om du läser hela tråden framgår det att TS begärt ut dokument från flera olika ställen men inte fått svar på sina frågor där.
Om du läser vad jag skriver så finns det stora tveksamheter i TS historia, även om den är spännande. TS naturligtvis välkommen att lägga ut journaler från myndigheter och sjukvård så att vi andra kan bilda oss en uppfattning om situationen. Denne behöver inte ens outa sig själv, om vederbörande bara orkar maska namn och personnummer.

Jag är MYCKET tveksam kring sanningshalten i detta.
Citera
2020-12-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Om du läser vad jag skriver så finns det stora tveksamheter i TS historia, även om den är spännande. TS naturligtvis välkommen att lägga ut journaler från myndigheter och sjukvård så att vi andra kan bilda oss en uppfattning om situationen. Denne behöver inte ens outa sig själv, om vederbörande bara orkar maska namn och personnummer.

Jag är MYCKET tveksam kring sanningshalten i detta.

Det gick väldigt snabbt för ts att få ut förundersökningsprotokoll om sin pappa. Dom flesta som inte är vana vid att begära ut gamla förundersökningar brukar ha längre uppförsbacke när det kommer till leta upp så gamla handlingar.
Citera
2020-12-16, 13:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det gick väldigt snabbt för ts att få ut förundersökningsprotokoll om sin pappa. Dom flesta som inte är vana vid att begära ut gamla förundersökningar brukar ha längre uppförsbacke när det kommer till leta upp så gamla handlingar.
Frågan är även om den ens är digitaliserad, om den ens finns?
Citera
2020-12-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Jag reagerade också på detta. Nu har jag inte för avsikt att gå igenom tråden igen för att få fram exakt antal dagar det tog, men jag reflekterade över och blev förvånad över hur snabbt TS helt plötsligt fick fram FUP:arna, i ett ärende som jag förutsatte inte var digitaliserat. Eller hade TS redan målnummer etc tillgängligt? Men även då borde det tagit betydligt längre tid.

Jag vill inte på något sätt misskreditera eller avfärda TS i en mycket intressant och fängslande tråd, men jag tror att trådens fortsättning skulle må bra av en förklaring på detta gällande FUP:arna och kanske även någon typ av 'underlag' som bekräftar TS:s upplevelser, då tråden onekligen engagerar många användare.
Citera
2020-12-16, 15:56
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Intressant, har alltid bara sökt på kristna rörelser i Asien.. katolska eller ortodoxa låter mer logiskt.
Nu har jag bara läst igenom 75% av inläggen i den här tråden.
Men jag tänker på Moon-sekten.
Kan det ha varit den?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sun_Myung_Moon
Citera
2020-12-16, 16:25
Medlem
Hej. Jag är så kallad privatspanare som utreder palmemordet. Just utreder jag en tidigare okänd sekt som fanns i Sverige (mest Stockholm) under 80-talet, fram till ca 1992. Jag känner till ett tiotal medlemmar, men vill/kan inte nämna dem här, några lever fortfarande. En del av det du beskriver låter som det skulle kunna vara samma grupp. Förutom andar och demoner var de också starkt antisemitiska.

Vill gärna prata med dig direkt, men jag har inte varit medlem så länge och kan därför inte PMa dig.
Citera
2020-12-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmemordsarkivet
Vill gärna prata med dig direkt, men jag har inte varit medlem så länge och kan därför inte PMa dig.

Ditt konto är tillräckligt gammalt för att kunna skicka PM. Däremot har du för få inlägg, under 50, så det kommer inte att gå ändå. Även om ditt konto skulle haft över 50 inlägg hade du inte kunnat skicka PM till TS, eftersom hans konto fortfarande är under 30 dagar gammalt.
Citera
2020-12-16, 18:12
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Staden måste finnas kvar och om mer än dina föräldrar var med i sekten borde någon veta något. Både din far och prästen åtalades för brott. Sådant finns i officiella register.
Tyvärr inte helt lättillgängligt och sökbart om man inte har något att gå på. Namn på åtalad räcker inte. Datum och domstol kan funka, eventuellt ihop med brottsrubricering. Bäst är målnummer och domstol. Vid det här laget är alla handlingar flyttade till centralarkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in