2020-12-15, 19:34
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det skulle faktiskt gå med en tillräckligt hård lockdown och tillräckligt länge. Viruset kan ju inte leva utanför kroppen, och har det inga nya värdar att hoppa till så försvinner det, när de som för tillfället agerar värdar har kämpat ner det och blivit friska. (Alternativt avlidit.) Det här förstod man redan på gammaltestamentlig tid.
Intressent. Det har alltså varit känt i mer än 2000 år att med en tillräckligt hård lockdown under tillräckligt lång tid kan virus fås att försvinna.
Hur många virus har utrotats på detta sätt?
Citera
2020-12-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har ju alla rätt till adekvat vård i Sverige. Oavsett, kön, hudfärg och ålder.
När prioriterar på en akutmottagning så gör man det inte efter, kön eller ålder, utan efter grad av symtom.
I krigssjukvård på fältet, kanske man ibland istället fokuserade på att vårdade de minst skadade så att man kunde få dem i stridsdugligt skick igen. Men det var extrem situationer. Som knappast är giltigt i dagens Sverige. Eller?
Tack för detta inlägg. Självklart är det så. Vet inte hur och när och på vilka grunder folk fick för sig något annat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det säger jag inte emot, jag tror däremot att den är mycket mindre än vad vi skulle vilja.
det spörs. Åtminstone till den dagen vi har allmänna t-celltester på bordet!
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Stör det dig att den "andra" sidans åsikter skrivs här?
Ska den här tråden kanske vara exlusiv för "HATA TENGNELL" alarmister som du och ett gäng till.
Sluta tro att du har alla svar för det har du inte och den där tuffa alfahane-atityden blir bara löjlig.
Citera
2020-12-15, 19:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
NY har lika lite flockimmunitet som Sverige.

Med tanke på att NY:s dödskurva är en västanfläkt jämfört med den i våras och man definitivt har långt mindre restriktioner nu är i våras så är det extremt svårt att förklara detta utan att immuniteten hos befolkningen har en stor faktor.
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/
Citera
2020-12-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En forskare som tror som jag och några till, detta virus är från ett labb:

https://www.friatider.se/norske-virusforskaren-overtygad-coronaviruset-kommer-fran-laboratorium
Det har väl varit lite min tanke också. Det jag grundar min ståndpunkt på är att viruset beter sig helt godtyckligt. Vissa får problem med andningen, vissa med magen, vissa får problem med andra organ, vissa tappar lukt samt smak medans vissa knappt får några symptom alls. Om man jämför med tex en vanlig influensa eller vinterkräksjukan så får de flesta som drabbas av dessa ungefär samma symptom. Covid 19 däremot slår helt olika från person till person och uppträder inte på ett sätt som känns rimligt för ett naturligt virus.

Jag ogillar konspirationsteorier över lag men detta känns helt klart som ett framodlat virus som har rymt från ett labb.
Citera
2020-12-15, 19:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Läs mitt inlägg igen. Den siffran är över döda med konstaterad Covid-19 de senaste 30 dagarna.

Jag tror ff inte läkaren skulle skriva covid-19 som dödsorsak om jag blåser skallen av mig med hagelbrakaren eller frontar en bergvägg i 200 knyck. Du får lägga fram bevis för det om du påstår det.
Citera
2020-12-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Gör om gör rätt.
Stäng ner så att det lugnar ner sig. Sen kan man tänka klar efter vad fan ska man göra åt den här röran.

Börja med att sparka Tegnell. Regeringen bör sätt upp ett eget expertråd, med ledande internationella och svenska forskare som tror på empirisk evidens och vetenskap. Stäng skolorna. Munsskyddskrav utanför hemmet, rekommendation även i hushållet för hushållsmedlem som har symptom.
Citera
2020-12-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har inte sett de senaste siffrorna på hur stor andel som är smittade av andel prover, För några veckor sen var den siffran rätt så hög i Stockholm.
Enligt den här länken var antalet testade per dag i Sverige ca38000per dag. Något mindre än Danmark men det intressanta är derivatan på den danska kurvan. Den ökar dramatiskt nu. Ökningen i Sverige är rätt så måttlig, nästan avplanad.
Har du räknat med att Sverige har nästan dubbel befolkningsstorlek än Danmark?

Så per befolkningsstorlek så representerar 100 test i Danmark, 50 test i Sverige.

Edit: För något rättvist räknande så måste du antingen dubblera Danmarks eller halvera Sveriges tal.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-15 kl. 19:43.
Citera
2020-12-15, 19:40
Medlem
Citat:
Jag tror ff inte läkaren skulle skriva covid-19 som dödsorsak om jag blåser skallen av mig med hagelbrakaren eller frontar en bergvägg i 200 knyck. Du får lägga fram bevis för det om du påstår det.
Jag förstår att du spelar dum men jag kan säga samma sak igen så får vi se om du begriper: denna siffra är inte över dödsorsak, utan döda med konstaterad Covid-19-infektion de senaste 30 dagarna. När en person dör läggs denne alltså till denna siffra om det finns konstaterad Covid-19 senaste 30 dygnen.
Citera
2020-12-15, 19:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Med tanke på att NY:s dödskurva är en västanfläkt jämfört med den i våras och man definitivt har långt mindre restriktioner nu är i våras så är det extremt svårt att förklara detta utan att immuniteten hos befolkningen har en stor faktor.
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/

Du vet att de har haft lockdown i sina hotspots va, plus att de har munskydd?

https://www.voanews.com/covid-19-pandemic/new-york-city-mayor-seeks-lockdown-coronavirus-hotspots-starting-wednesday
Citera
2020-12-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Börja med att sparka Tegnell. Regeringen bör sätt upp ett eget expertråd, med ledande internationella och svenska forskare som tror på empirisk evidens och vetenskap. Stäng skolorna. Munsskyddskrav utanför hemmet, rekommendation även i hushållet för hushållsmedlem som har symptom.
Låter bra.
Det är många länder som har haft nedstängning och nu blir de tvungna att stänga ner en gång till.
Sverige har inte haft det och nu blir tvungen att stänga ner.
Det är inget konstigt med det.
Ingenting att skämmas över.
Tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in