2020-12-15, 18:58
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Antal smittade beror ju helt enkelt på hur omfattande man testat. Viktigare värdemätare tycker jag är antalet sjukhusinläggningar samt antal döda. Där har Sverige inte lyckats särskilt väl.
Det visade sig att Sverige har lyckats jättebra med att ta kål på folk.Uteserveringar fullsatta av packade idioter hela sommaren, som sen tar smittan vidare. Superbt.
Citera
2020-12-15, 18:59
Medlem
Madagascars avatar
Hmm... finns det ingen statistik på dödsfall per kommun!?

Jag hittar bara fall av smitta per kommun: https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Citera
2020-12-15, 19:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Vad är tankevurpan?
Utan smittspridning kan du inte testa ett vaccins effektivitet.
Detta är lustigt. För några månader fick jag stryk här när jag hävdade att Australien och Nya Zeeland åker snålskjuts på resten av världen när de håller sig smittfria och gränserna tillslutna tills det finns vaccin.
Då hävdades det också att ingen utsätts för smitta (samhällssmitta) under den kliniska prövningen utan det sker först senare då vaccinet är godkänt.
Citera
2020-12-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns många värdemätare så klart. Norge är jumbo om man jämför med Vietnam också. Man får se till helheten Schweiz som har världens förnämsta sjukvård har också dåliga siffror. Indien håller på att sjunka nu trots de inte har förmåga att ha restriktioner. Folk skulle dö i svält i stället. Trits det sjunker smittotalen. Lite soekulativt från min sida men misstänker flockimmuniteten har satt igång där nu.

Indien har restriktioner och har haft lockdown.
Citera
2020-12-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Influensa har jag aldrig haft. Men jag misskötte en gång en förkylning, jobbade övertid och sov för lite. Jag fick lunginflammation och det var ett helvete.

Just nu känns mitt immunförsvar helt OK. Jag är som sagt långdistanslöpare och vill inte förlora lungkapaciteten.

Olika människor är olika känsliga. Numera äter jag apelsiner och annan frukt varje dag, ger naturligt C-vitamin och jag tar både zink och magnesium. Så jag bekämpar sjukdom på mitt eget sätt.

Aldrig haft influensa? Är du robot? 😲
Citera
2020-12-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Indien har restriktioner och har haft lockdown.
Du har fel. Restriktioner finns för att träffas mer än åtta personer.
Citera
2020-12-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En forskare som tror som jag och några till, detta virus är från ett labb:

https://www.friatider.se/norske-virusforskaren-overtygad-coronaviruset-kommer-fran-laboratorium

Friatider verkar vara en bra källa men den här forskaren som försökte odla ett vaccin mot svininfluensan borde nog även säga att det visa sig att svinis var inte ens närheten av vanliga influensan😉 allt handlar om vaccin i slutändan ändå så den här forskaren och alla andra som anser corona är från labb kan kasta sig i sjön.
Citera
2020-12-15, 19:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Vi kommer ha kvar arbete hemma för dem som kan, minst första kvartalet,i övrigt håller jag med dig.

Ja håller, jag menade dom som behöver åka får åka till jobb och skola.
Citera
2020-12-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Det var ju inte bara en läkare som fick för sig att ta till metoder från Nazityskland.

Metoderna tillämpades runt om i landet.

Sjuksköterska på äldreboendet: Misstänkt smittade fick palliativ vård utan covidtest
I underlaget till Ivos beslut gällande Västra Götaland finns en intervju med en sjuksköterska på Hammarhus som berättar för inspektörerna att ”alla patienter som fick symtom på covid-19 blev ordinerade palliativ vård” och vidare att ”läkaren ordinerar palliativa mediciner trots att patienten inte var särskilt sjuk”.

En annan sjuksköterska som DN har talat med vill vara anonym av rädsla för repressalier från sin arbetsgivare. Hennes vittnesmål från Hammarhus stämmer så gott som ordagrant överens med det underlag som ligger till grund för Ivos kritik.

Hon berättar om en inledningsvis närmast total brist på skyddsutrustning, hur läkare inte ville besöka boendet av rädsla för att bli smittade, hur patienter betraktades som sjuka trots att de inte hade testats och om hur alla som misstänktes vara sjuka i covid-19 behandlades med vård i livets slutskede.

DN:s uppgiftslämnare säger att den pressade situationen tvingade sjuksköterskor att utföra arbetsuppgifter som bryter mot deras yrkesetik.

– Det var bara en person per avdelning som testades. Om den patienten var positiv klassades alla med minsta förkylningssymtom som ”misstänkta” och fick palliativ vård, utan tillsyn av läkare, säger sjuksköterskan till DN.

https://www.dn.se/sverige/sjukskoterska-pa-aldreboendet-misstankt-smittade-fick-palliativ-vard-utan-covidtest/
Åh herregud! Det är ju ren dödshjälp-mord!
Ansvariga måste inför rätta detta är en enorm skandal.
Citera
2020-12-15, 19:19
Medlem
ncr04s avatar
Den 5 november sa Tegnell följande:
Citat:
– Samtidigt måste vi komma ihåg att vi är väldigt långt ifrån den situation vi hade i våras. Vi har 10-15 procent av den smittspridning vi hade då.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-privata-sammankomsterna-som-driver-smittan

Skev då följande:
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Tegnell har som vanligt inte koll på matematiken. Om man tror på det han säger så hade det varit 20 000 - 30 000 fall om dagen i våras om man testat alla som ville bli testade då. Grejen är att flera Europeiska länder som UK, Italien och Spanien ligger på just de nivåerna i nuläget och de har närmare 300 dödsfall per dag i genomsnitt.

3 000 bekräftade fall per dag bör motsvara ungefär 30-40 dödsfall per dag om man utgår från att Sverige testar som övriga Europa. Jag skulle tro att spridningen nu är 30-40 % av vad den var i april.
Hur gick det?

Då man måste ta hänsyn till fördröjningen mellan bekräftade sjukdomsfall och dödsfall kan man kolla på antalet avlidna 7-14 dagar efter uttalandet för att få ett ungefärligt svar. Perioden 12-18 november dog i genomsnitt knappt 38 personer per dag av/med covid-19. Under våren låg 7-dagarssnittet som högst på 99 avlidna per dag. Med tanke på bättre behandlingsmetoder som gör att färre dör så låg nog smittspridningen den 5 november på minst 40 % av vad vi hade i april.

Otur Tegnell, igen.
Citera
2020-12-15, 19:20
Medlem
https://nyadagbladet.se/utrikes/myten-som-sprids-av-microsoft-fler-amerikaner-doda-av-coronaviruset-an-i-andra-varldskriget/

Till er som skrev att fler i USA har dött än andra världskriget hoppas ni fortsätter med ha rätt källa en att kasta ut massa information som inte stämmer 😉
Citera
2020-12-15, 19:21
Medlem
wedonthavetimes avatar
Palliativ vård i pandemi

https://www.youtube.com/watch?v=SH3fFCEuoL0

1:43 timmar

Edit: En intressant diskussion om hur åldringar genom riktlinjer ovanifrån sattes på palliativ vård som bidrog till död enbart vid misstanke om covid-19 även om överlevandechansen var 60%.

Har oväntat få visningar med tanke på skandalens omfattning och höga nivån på diskussionen.

Experterna gissar på att ingen kommer att ställas till svars för det inträffande.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-12-15 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in