2020-12-15, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej. Skalfaktorn saknar betydelse, om längd mäts i tum meter eller ljusår saknar betydelse den är lika lång ändå. Samma gäller antal smittade per populationsenhet.

Jag är förmodligen svagbegåvad för jag förstår inte ditt svar. Oavsett vilket så är det ett betydande antal länder som har färre antal avlidna än Sverige.
Senast redigerad av Leland1979 2020-12-15 kl. 18:47.
Citera
2020-12-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Droppsmitta

Fast det kanske är samma?
Nej.
Citera
2020-12-15, 18:47
Medlem
bullerbyns avatar
Är det för tidigt att dra slutsatsen än att sveriges strategi har varit ett misslyckande?
Citera
2020-12-15, 18:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag är förmodligen svagbegåvad för jag förstår inte ditt svar. Oavsett vilket så är det ett betydande antal länder som har antal färre avlidna än Sverige.

Ja det finns många länder som har färre smittade också. Sverige ligger nånstans mitt i och utmärker sig inte speciellt mycket. Många länder speciellt Indien och länder i Sydamerika har nog långt fler smittade än vad som uppmätts. En del områden i indien har förmodligen sen länge uppnått flockimmunitet. NY är troligen nära flockimmunitet också.
Citera
2020-12-15, 18:50
Avstängd
Citat:
Ja det finns många länder som har färre smittade också. Sverige ligger nånstans mitt i och utmärker sig inte speciellt mycket. Många länder speciellt Indien och länder i Sydamerika har nog långt fler smittade än vad som uppmätts. En del områden i indien har förmodligen sen länge uppnått flockimmunitet. NY är troligen nära flockimmunitet också.

Antal smittade beror ju helt enkelt på hur omfattande man testat. Viktigare värdemätare tycker jag är antalet sjukhusinläggningar samt antal döda. Där har Sverige inte lyckats särskilt väl.
Citera
2020-12-15, 18:50
Medlem
Overminds avatar
En forskare som tror som jag och några till, detta virus är från ett labb:

https://www.friatider.se/norske-virusforskaren-overtygad-coronaviruset-kommer-fran-laboratorium
Citera
2020-12-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Uselt argument. Det är alldeles för många likväl.
Det är inte ett argument utan ett konstaterande. Påståendet ”Ovanligt. 1-10 barn är ovanligt. Inte 100 tals barn” däremot är ett uselt argument. En sjukdom som endast drabbat 100-tals barn (vilket för övrigt är ett medvetet missvisande sätt att uttrycka sig på) är inte att anses som vanligt.
Citera
2020-12-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Såg att det totalt intensivvårdats 3.631 personer och att det hittills avlidit 7.667 personer.
Det ger att över hälften av de som hittills avlidit inte fått intensivvård.
Motsvarar det de som enbart fått pallativ vård på våra äldreboenden eller finns det fler stora faktorer.
Den siffran är över avlidna med konstaterad Covid-19-infektion. En person som skjuter sig i skallen och har konstaterad Covid-19 smitta räknas alltså till denna siffra, som alltså inte är över dödsorsak utan endast döda med Covid-19.
Citera
2020-12-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Är det för tidigt att dra slutsatsen än att sveriges strategi har varit ett misslyckande?
Jag tror inte att det är tidigt. Enligt mig har Sverige misslyckats. I flera andra avseenden också men det är det nästan tyst om. Folk skriver av sig lite och så men de inkompetenta styrande politiker och i diverse myndigheter sitter kvar. Och plockar ut sina ersättningar och häftiga löner. Som någon sade häromdagen , det verkar som om de visste att den andra vågen skulle komma men inte förberett sig. Jag kan nästan tro att svensken har gjort sig förtjänt av att bli behandlad så. Betala bland högsta skattetryck i världen och bli nästan förnedrad tillbaka. Hur kommer det sig att vissa andra fattigare länder med högt antal smittade inta har slut på sina IVA platser men det har vi? Ett skämt...
Senast redigerad av starshipp 2020-12-15 kl. 19:03.
Citera
2020-12-15, 18:56
Medlem
Citat:
Danmark har en kraftigt accelererande ökning de senaste dagarna i antal smittade. Ser man på de senaste dagarna är det en enorm ökning i danmark. Dödstalen släpar några veckor efter s räkna med kraftig ökning i antal döda i Danmark efter Jul. Ska bli intressant att se hur länge Norge lyckas hålla emot. Det tar nog några månader innan inan ser effekt av vaccineringen.
Det tal jag ser är Smittede siden i går +2.992
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte

Hur många invånare testar Sverige jämfört med Danmark

Danmark - Testade per dag 13 dec 79 441

Vad är siffrorna för Sverige?

Sverige: vecka 49 ungefär 21 500 test per dag (omräknat till Danmarks befolkningstal).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Desto fler personer man testar ju fler fall upptäcker man.

Dessutom Danmark
"Andelen af testede personer, der er testet positiv 2.8"

Vad är siffran för Sverige?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-15 kl. 19:04.
Citera
2020-12-15, 18:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Antal smittade beror ju helt enkelt på hur omfattande man testat. Viktigare värdemätare tycker jag är antalet sjukhusinläggningar samt antal döda. Där har Sverige inte lyckats särskilt väl.

Det finns många värdemätare så klart. Norge är jumbo om man jämför med Vietnam också. Man får se till helheten Schweiz som har världens förnämsta sjukvård har också dåliga siffror. Indien håller på att sjunka nu trots de inte har förmåga att ha restriktioner. Folk skulle dö i svält i stället. Trits det sjunker smittotalen. Lite soekulativt från min sida men misstänker flockimmuniteten har satt igång där nu.
Citera
2020-12-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Hur länge är man "skyddad" efter vaccineringen?
Det kan ju endas T-celltester avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in