2020-12-15, 04:21
Medlem
Swe1227s avatar
Lyssna på podden "sekter" på Spotify och se om du känner igen dig i någon av sekterna som tas upp där.
Citera
2020-12-15, 11:59
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Bra gjort!
Kontakta inte honom eller företaget rakt av nu. Du måste vara lite kylig. Och inte avslöja dig.
Står det inget mer på hemsidan? Vad företaget gör? Lista ut genom företagsnamnet?
På allabolag.se kan du hitta bransch på företaget.
Samt registrerad adress. Telnummer mm
Och kanske fler företagsengagemang hos snubben.
Och om det är aktiebolag så hittar du fler personer som sitter i styrelsen.

Har kollat upp honom mer nu, det är bara ett av många många bolag han drivit. Alla verkar ha med behandling mot missbruk att göra. Känns lite som en skojare, många konkurser och många enskilda firmor som aldrig haft varesig inkomster eller utgifter?
Är för dåligt bevandrad i företagsekonomi för att vara säker men känns allmänt oseriös.

Men på det aktiva firman, som är enskild firma, ser det ut som att han erbjuder utbildning och föreläsningar inom behandlingsvård. Det är långa texter på både svenska och engelska där det framkommer någon slags kritik mot staten, eller snarare "systemet" när det gäller individens valfrihet för vård.
Ingen av bolagen är kopplade till någon religion men jag funderar över det faktum att det erbjuds rehabilitering mot inte bara missbruk utan även ADHD och trauman? Och att detta sker i utlandet.

Det var min instinkt med, att jag inte ska följa impulsen och kasta mig i bilen och knacka på karlns dörr. Måste veta mer först och ärligt talat är jag lite orolig att dras in i något om han är aktiv sektmedlem.
Citera
2020-12-15, 12:07
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Försökte skicka PM men du har för nytt konto (minst 30 dagar och 50 inlägg)

Så jag klipper bort delen om hur du får tag i hans personnummer

Hej,
kul att det går framåt för dig!

[klipp]

Sen när du har persnr brukar det gå lite enklare.
Bolagsverket samt PRV
Kronofogden
Skatteverket
Eventuella domar, ring tingsrätt och hör dig för.
Polisen
Han kanske studerat någonstans, ring skola och begär ut betyg osv.

Det är vad jag kan komma på just nu. Finns garanterat fler ställen att gräva på.

Tror du sa du hittat honom på nätet, har du gjort ett diagram på alla hans kontakter/vänner där?
Har svårt att tro en sådan människa är totalt enstöring.

Som redan nämts i tråden, var lite kall och studera honom innan du bestämmer dig för om du ska ta kontakt,

Hans Facebook är låst så jag ser inga kontakter eller liknande. Finns fyra LinkedIn-konton med knappt någon information. Ska försöka rodda mer i tidigare bolag och vilka han drivit dem med.

Har fått fatt i personnumret, finns mest skulder, kronofogden och skatteskulder, men inga domar annat än överklagade fortkörningsböter.
Funderade på att skapa något slags Facebook-konto och skicka en vänförfrågan. Tänkte då passa på att gå med i de Mahikari-grupper jag hittat där. Kanske kan han dyka upp i någon av dem.
Har också bestämt mig för att ta reda på vilka hans barn är, för jag är övertygad om att han hade barn när han var på kursgården.
Citera
2020-12-15, 13:18
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Har också bestämt mig för att ta reda på vilka hans barn är, för jag är övertygad om att han hade barn när han var på kursgården.

Information om eventuella barn hittar du hos folkbokföringen. Bara ringa och fråga.

Citat:
Hans Facebook är låst så jag ser inga kontakter eller liknande.
Funderade på att skapa något slags Facebook-konto och skicka en vänförfrågan. Tänkte då passa på att gå med i de Mahikari-grupper jag hittat där. Kanske kan han dyka upp i någon av dem.

Jag är ingen expert på Facebook men spontant känns det som att det vore bäst att närma sig utifrån och in.
Som du säger, att gå med i grupper han kanske är intresserad av. Bli vän med hans vänner osv först.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2020-12-15 kl. 13:24.
Citera
2020-12-15, 16:14
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Fan denna tråd börjar verkligen arta sig! Potentiell klassiker och topptråd! Konfronterar du aset till slut TS så glöm inte dokumentera!
Citera
2020-12-15, 16:38
Medlem
moshans avatar
Man får ju kalla kårar av att läsa detta...
Citera
2020-12-15, 17:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshan
Man får ju kalla kårar av att läsa detta...
Det är märkligt vad som kan ske i hemlighet i till synes normala familjer. Jag gissar att pengar, sex och självförtroende är de drivande krafterna hos de som blir indragna.
Citera
2020-12-15, 18:47
Medlem
Tjollepelles avatar
Ett tips innan du går vidare är ju att ta den information du har nu och konfrontera morsan en gång till, se om hon är villig eller känner sig mera tvungen att öppna sig/svara på något sätt när du börjar prata mer detaljerat om namnet på sekten och amuletterna etc.
Citera
2020-12-15, 19:22
Medlem
Fek77s avatar
Citat:
Min mammas släkt bor främst uppåt och vi har aldrig haft kontakt. Aldrig riktigt vetat varför, det har bara alltid varit så.

Är det en omöjlighet för dig att ta kontakt med eventuella syskon till din mamma eller kusiner till dig? Om din mamma bröt med familjen för din pappas skull (eller liknande) bör det ju ha varit av en anledning de kände till och något de pratade om.
Citera
2020-12-15, 20:21
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Är det en omöjlighet för dig att ta kontakt med eventuella syskon till din mamma eller kusiner till dig? Om din mamma bröt med familjen för din pappas skull (eller liknande) bör det ju ha varit av en anledning de kände till och något de pratade om.

Det kan ju till och med vara så att denna delen av släkten är "normala" människor och kanske länge gått och funderat över vad som hände med trådstartaren.
Citera
2020-12-15, 20:26
Medlem
Kan du inte säga till dina anhöriga att du behöver få veta vad som har hänt för att kunna läka.
Citera
2020-12-15, 22:20
Medlem
Tackas avatar
Mycket intressant tråd! Tack för att du delar med dig TS! Hoppas att du kommer vidare.

Var försiktig när du eftersöker info om sektmedlemmen. Risken är att du röjer dig via eget konto på t ex LinkedIn (där man kan se vilka som besökt ens profil).

Vill du ha grävarhjälp eller anonym kontakt med seriös journalist så skicka PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in