2020-12-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
100-tals barn är inte ens en promille av alla barn i åldrarna 0-10 år.

100 barn är 100 barn oavsett.
Citera
2020-12-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kom precis hem och konstaterar att vi ännu inte nått backkrönet. Jag trodde det skulle planat ut i förra veckan och minskad spridning. Ser faktiskt inte bra ut detta. Dödlighet 50 personer per dag. Om vi räknar med 40 avlidna per dag når vi 8000 avlidna den 22 december men vi har stora eftersläpningar så situationen är ännu hemskare.

Vi är nu tvungna att följa Tysklands exempel och stänga ner drastiskt. Tråkigt men nödvändigt

Har inte hunnit med att titta på regionerna.
Vi får inte stänga ner enligt grundlagen.
Citera
2020-12-15, 17:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
1: Nej. Folk som tar det blir mer eller mindre symptomfria superspridare.
2: Återstår att se, men jag tror att jobba hemifrån/online undervisning är här för att stanna.
3: Tanken är att vi får ett Vaccins ID som får plats i plånboken där vi kan bevisa att vi är vaccinerade innan vi går in i butiker, bio, sjukhus osv. Där fyller man också i varje gång man får sin nya dos, ungefär som när man servar bilen. Se CDCs vaccine ID eller Wales som exempel.
4: Små skulle jag tro. Trots vaccinet så kan man smitta, så 2 meters avstånd och masker är troligen här för att stanna (dessutom skyddar det mot förkylning/influensan). Detta är vad experter i USA/UK har påstått.

Du har fanimej inte ett rätt
Citera
2020-12-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kanske kan du tala om vad du vet för vår regering?

"Regeringen presenterar ny tillfällig pandemilag" Uppdaterad 10 december 2020Publicerad 9 december 2020""
Den nya lagen omfattar allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, platser för fritids- och kulturverksamhet, som exempelvis gym. Den gäller även handelsplatser, kollektivtrafik och festlokaler. Lagen gäller inte i privata sammanhang, exempelvis vid utlåning av en bostad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-ny-tillfallig-pandemilag

Min fetning.
Citera
2020-12-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är självklart att man gör den typen av tester. Men det är en helt annan sak hur de fungerar i praktiken eftersom folk kan använda skydden på fel sätt och så vidare.

Ska man få en någorlunda rättvis bild av hur det funkar i praktiken så kan man jämföra statistik på länder som använder munskydd eller inte. Men då måste man försöka eliminera andra faktorer som påverkar. Det är det som gör det så komplicerat.

Jag tror dock att man kan säga med stor säkerhet att det har en viss effekt om alla använder det i trånga utrymmen som kollektivtrafik, skolor och sjukhus.
Elefanten i rummet är passformen.

I de där studierna så förlorar munskydden nästan hela sin effekt, om man lägger till ett 1% luftgap på sidan.
Citera
2020-12-15, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Överdödlighet när det gäller corona-smitta i Sverige blir meningslöst att diskutera. För att det är endast ett försök att bortförklara Sveriges höga tal i avlidna.

Från början hävdades av vissa: Alla får samma utfall av viruset.

Sedan har det fortsatt med skitargument efter skitargument.

Minns ni.

2020-05-08,
Det är Sverige som har valt den svåra vägen, som har tagit tjuren vid hornen.

Att stänga in sig och förskjuta alla problem på framtiden är aldrig den ”svåra vägen”. Det är uppskjutandebeteende, där man vägrar förstå att vi har drabbats av en oåterkallelig pandemi, och där man inbillar sig att färre kommer dö bara för att man sprider ut lidandet över lång tid.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Vad var det för dum jävel som kläckte ur sig detta? Jaha - ja det kunde man ju ha gissat.

Dock vet jag inte om jag håller med dig om överdödligheten - jag finner den datan användbar att titta på för att få ytterliggare datapunkter som indirekt pekar på om de rapporterade coronadödstalen verkar vara under-eller-överskattade.
Citera
2020-12-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kanske kan du tala om vad du vet för vår regering?

"Regeringen presenterar ny tillfällig pandemilag" Uppdaterad 10 december 2020Publicerad 9 december 2020""
Den nya lagen omfattar allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, platser för fritids- och kulturverksamhet, som exempelvis gym. Den gäller även handelsplatser, kollektivtrafik och festlokaler. Lagen gäller inte i privata sammanhang, exempelvis vid utlåning av en bostad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-ny-tillfallig-pandemilag

Min fetning.

Börjar gälla 15e mars
Citera
2020-12-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Går det att kringgå genom att göra andra - tillåtna - åtgärder som får samma effekt?

Jag önskar att diskussioner kring detta kunde vara mer "Tänka utanför boxen" än att maskinellt papegoja ut "mediasanningar" som "går inte", "kan inte", "fungerar inte", "får inte" osv.
Citera
2020-12-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Börjar gälla 15e mars
Gäller vår grundlag forsatt då vid den 15:e mars.

Eller upphör den vid nämnda datum?
Citera
2020-12-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kom ihåg att du pratar om Sverige! Vi skulle ju ha haft flockimmunitet i Maj o möjligvis nåt enstaka cluster i höst så då fanns väl ingen anledning att jobba med en pandemilag.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/utkast-pa-tillfallig-pandemilag-for-covid-19-skickas-pa-remiss/

Förbannat nonchalant agerat. Av våren lärde man sig ingenting. Man hade hela sommaren på sig (när man hade chans att se och lära och ta nya tag och se vad man kunde vara beredd på om vintern blev ett elände)
Ja så sent som i början på hösten skulle det inte bli någon andra våg, och här är vi nu.

Flockimmuniteten var det fel att lovorda innan man vet hur viruset funkar.
Citera
2020-12-15, 17:24
Medlem
Det är en temporär lag, enligt experter så skall den kunna användas ovanpå vår nuvarande grundlag, men bara temporärt.
Citera
2020-12-15, 17:27
Medlem
severustheemperors avatar
Galen maskdiskussion

Masker klassificeras efter fastställda tester/standard.

Man behöver bara titta på en masks märkning. Gå in och läsa vad den klarar.
Och man vet då om den skyddar mot SARS-2 viruset.
(Ja kineserna fuskar med testerna av masker de säljer, köp endast västproducerade av känt märke)

Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in