2020-12-03, 20:36
Bannlyst
Jag har länge handlat med aktier och om man slår ihop alla mina innehav så har jag säkert över 1000 olika aktier. Jag har t.ex. en aktie i coca cola, 100st cloetta, tre Swedish Match, 200 SAS och typ tusen fler. Jag ligger typ +6000 sedan jag började och jag började 2016. Jag är också ekonomistudent och har gått runt och berättat att jag är delägare i Coca Cola och företaget som gör gott & blandat-påsarna men jag misstänker nu att jag har gjort bort mig. När räknas man som delägare och när borde man berätta för alla att man är delägare?
Citera
2020-12-03, 20:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
När räknas man som delägare och när borde man berätta för alla att man är delägare?
Du är delägare så fort du har en aktie i företaget ifråga.

Sedan kanske det blir lite dumt om du flashar för din tinderdejt att du är delägare i typ SAS med en aktie för runt kronan (speciellt SAS som nu har en nyemission så du får nästan tio gånger vad du har om du betalar).

Men delägare är du, det är liksom vitsen med aktier.
Citat:
Jag är också ekonomistudent...
Vad får ni lära er där om du ställer en sådan fråga?
Senast redigerad av constant 2020-12-03 kl. 20:50.
Citera
2020-12-03, 20:46
Medlem
Du är ju delägare om du äger en aktie.

Nej man behöver normalt sätt inte berätta det, om inte jäv kan föreligga.

Ditt inflyttande är i proportion till din andel; tänk microsoft dom har 7 miljarder aktier ute.
Citera
2020-12-04, 10:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat: