2020-12-03, 20:36
Bannlyst
Jag har länge handlat med aktier och om man slår ihop alla mina innehav så har jag säkert över 1000 olika aktier. Jag har t.ex. en aktie i coca cola, 100st cloetta, tre Swedish Match, 200 SAS och typ tusen fler. Jag ligger typ +6000 sedan jag började och jag började 2016. Jag är också ekonomistudent och har gått runt och berättat att jag är delägare i Coca Cola och företaget som gör gott & blandat-påsarna men jag misstänker nu att jag har gjort bort mig. När räknas man som delägare och när borde man berätta för alla att man är delägare?
Citera
2020-12-03, 20:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
När räknas man som delägare och när borde man berätta för alla att man är delägare?
Du är delägare så fort du har en aktie i företaget ifråga.

Sedan kanske det blir lite dumt om du flashar för din tinderdejt att du är delägare i typ SAS med en aktie för runt kronan (speciellt SAS som nu har en nyemission så du får nästan tio gånger vad du har om du betalar).

Men delägare är du, det är liksom vitsen med aktier.
Citat:
Jag är också ekonomistudent...
Vad får ni lära er där om du ställer en sådan fråga?
Senast redigerad av constant 2020-12-03 kl. 20:50.
Citera
2020-12-03, 20:46
Medlem
Du är ju delägare om du äger en aktie.

Nej man behöver normalt sätt inte berätta det, om inte jäv kan föreligga.

Ditt inflyttande är i proportion till din andel; tänk microsoft dom har 7 miljarder aktier ute.
Citera
2020-12-04, 10:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag har länge handlat med aktier och om man slår ihop alla mina innehav så har jag säkert över 1000 olika aktier. Jag har t.ex. en aktie i coca cola, 100st cloetta, tre Swedish Match, 200 SAS och typ tusen fler. Jag ligger typ +6000 sedan jag började och jag började 2016. Jag är också ekonomistudent och har gått runt och berättat att jag är delägare i Coca Cola och företaget som gör gott & blandat-påsarna men jag misstänker nu att jag har gjort bort mig. När räknas man som delägare och när borde man berätta för alla att man är delägare?

Som sagts i tråden är man delägare om man äger en enda aktie. Du är ju dock en mikroskopisk delägare med en aktie i ett normalt noterat bolag. Om man nu pratar med någon om sitt aktieinnehav framstår man dock gärna som ett ufo om man pratar i termer av att man är delägare, snarare än att man har aktier i ett visst bolag. Det är kanske inget man normalt pratar vitt och brett om heller, om inte ämnet kommer upp.
Citera
2020-12-05, 12:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag är också ekonomistudent och har gått runt och berättat att jag är delägare i Coca Cola och företaget som gör gott & blandat-påsarna men jag misstänker nu att jag har gjort bort mig.

Gjort bort dig vet jag inte i och med att du har rätt, men man undrar ju vad vitsen är att skryta om att man är delägare i Coca-Cola, som vem som helst kan bli delägare i för ett par hundralappar.
Citera
2020-12-05, 16:00
Medlem
Citat:

Men herregud!

Man är delägare genom ett aktiebrev naturligtvis.
Citera
2020-12-05, 21:35
Medlem
Citat:
Eftersom du är ekonomistuderande så rekommenderar jag dig att besöka de aktuella företagens årsstämma och att du där använder dig av dina röster. Kan vara intressant för dig att se hur ett företag fungerar.
Citera
2020-12-15, 11:15
Medlem
Varför skulle man vilja berätta för folk att man är delägare i coca Cola? År det för att showa eller? Och varför i helvete har du 1000 olika aktier för? Du borde ta en funderare kring din portfölj då 6k+ på fyra år är en riktigt dålig avkastning.
Citera
2020-12-15, 11:17
Medlem
Ekonomistuderande och förstår inte innebörden av ett aktieinnehav? Ja...jag saknar ord...
Citera
2020-12-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekauk
Varför skulle man vilja berätta för folk att man är delägare i coca Cola? År det för att showa eller? Och varför i helvete har du 1000 olika aktier för? Du borde ta en funderare kring din portfölj då 6k+ på fyra år är en riktigt dålig avkastning.
Som sagt, riktigt usel avkastning, men så blir det om man svingar vilt och köper lite här och där utan att förstå vad det är man köper och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in