Citat:
Ursprungligen postat av
Dooby-dooo
Är det någon här i tråden som använder munblöja? Känns ganska överskattat, eller? I alla fall om man ska tro Tegnell. Kommer nog inte bli några sådana krav i Sverige.
Jag använder munskydd dagligen. Det gör man här i Hong Kong, och jag är övertygad om att alla inte gjorde det, så hade nog situationen redan spårat ur vid det här laget och varit mycket värre än i Sverige, eftersom det bor så enormt mycket mer människor tätt inpå varandra här.
Blir alltid förvånad när jag pratar med familj och vänner i Sverige och dom inte tror att munskydd har någon effekt, eller är "överskattade".
Det räcker ju att titta på Hong Kong för att se att dom bromar smittan. Visst, enbart munskydd räcker inte - hade så varit fallet så skulle Hong Kong ha eliminerat smittan redan. Dock så är det väl rätt uppenbart att munskydden minskar spridningen tillräckligt för att smittspårning och testning kan hinna ifatt.
För tillfället är vi i ett slags "steady state". Den senaste månaden har det upptäcks cirka 100 nya fall varje dag. 3/4delar av dessa kommer från smittspårningen eller från folk som anländer från utlandet och sitter i karrantän. 1/4 kommer från gömda smittkedjor i samhället.
Så har det varit i ungefär en månad, utan att fallen har stuckit iväg. Förhoppningsvis kan vi ner fallen ytterliggare till jul och dom har infört en del restriktioner för att uppnå detta.