2020-12-15, 05:47
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det riskerar att bli en jäkla smäll nu när vi har en ökande smittspridning samtidigt som folk kommer packa sig på bussar och tåg för att smitta ner sina äldre släktingar på andra orter.

Och efter det kommer nyårshelgen med nya konstellationer som ska festa.
Ja, ett j*vla kringflackande över landet lär det bli, så jag misstänker att de där 8-grupps-restriktionerna kommer göra föga. Dessutom har det varit sisådär med kommunikationen, vilket får mig att tro folk väljer bort vissa resealternativ; med hänvisning till den ständigt okammade frifräsaren Tegnell då:

Tegnell: ”Flyget är smittsäkert”
Citera
2020-12-15, 05:55
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns olika sätt att tillverka vaccin. Det vanliga är proteinbaserad men RNA och DNA vacciner är oxå välbeforskade metoder.
De här vaccinerna påverkar inte människorna arvsmassa som många felaktig skriver om. Utan RNA ger cellerna instruktioner om att producera virus proteiner som immunförsvaret reagerar emot.
Det blir mänskliga celler som tillverkar sin egen vaccin inuti kroppen. Det är ingen farlig med det.
Ni ska inte vara rädda bara för att de heter RNA DNA vacciner. Fördelen med de här vaccinerna är att de aktiverar T celler oxå och inte bara antikroppar tillskillnad från de traditionella proteinbaserade vaccinerna.
Just när det gäller Covid 19 vet vi att T celler spelar stor roll för immuniseringen.
Det är ingen mänskliga experiment det är beprövad

Nej det här inte beprövat och väldigt nytt. Vaccinet är precis som Svininfluensavaccinet, precis som Gardasil fasttrackat och är förväntat av exempelvis Storbritanniens regering att ge svåra och allvarliga biverkningar. .

Vaccinet bör ställas mot den fraktion av unga som blir allvarligt sjuka i Covid-19: 1/100.000.

Vaccinet tros kunna skapa infertilitet hos vissa kvinnor.

Det finns redan bra behandling och profylax i form av ivermectin och d vitamin. Dessa har dock lämpligt nog inte delats ut till de äldre och sårbara.

Alla bör ställa sig frågan varför håller de boten borta från oss?
Citera
2020-12-15, 06:03
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag känner till att skvalen användes som adjuvans i Pandemrix, och att ämnet misstänktes vara orsaken till narkolepsi. Om du kan får du gärna länka till studier där mekanismen klarläggs.
Sannolikt är inte skvalen "boven" utan en genetisk avvikelse hos de drabbade.

Mina minderåriga barn kan inte vaccineras, eftersom covid-19-vaccinerna inte är testade på barn och inte heller kommer att godkännas för barn.
Som anti-vaxxer borde du väl veta det?

Jag hoppas att mekanismen blir klarlagt så att det går att visa hur svininfluensaviruset och vaccinet var för sig orsakade insjuknande i narkoloepsi.
Det finns fler myter om vaccin: att mässlingsvaccin orsakar autism. Motbevisat, men myten lever.

Haha Nordkoreanerna är för lustiga på det här forumet.

Först var det viruset självt som minsann orsakade narkolepsin och det var baserat på en tveksam kinesisk studie som slagits hål på av finländska forskare. Men som ändå upprepas av nån professor som okritiskt får uttala sig i propagandaorganet SVT.
.
Nu kommer nästa idiot och skyller på barnens genuppsättning. Ja givetvis har genuppsättningen en hel del att göra med hur en människa reagerar mot ett gift som injeceras.
Citera
2020-12-15, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dooby-dooo
Är det någon här i tråden som använder munblöja? Känns ganska överskattat, eller? I alla fall om man ska tro Tegnell. Kommer nog inte bli några sådana krav i Sverige.
Jag använder munskydd dagligen. Det gör man här i Hong Kong, och jag är övertygad om att alla inte gjorde det, så hade nog situationen redan spårat ur vid det här laget och varit mycket värre än i Sverige, eftersom det bor så enormt mycket mer människor tätt inpå varandra här.

Blir alltid förvånad när jag pratar med familj och vänner i Sverige och dom inte tror att munskydd har någon effekt, eller är "överskattade".

Det räcker ju att titta på Hong Kong för att se att dom bromar smittan. Visst, enbart munskydd räcker inte - hade så varit fallet så skulle Hong Kong ha eliminerat smittan redan. Dock så är det väl rätt uppenbart att munskydden minskar spridningen tillräckligt för att smittspårning och testning kan hinna ifatt.

För tillfället är vi i ett slags "steady state". Den senaste månaden har det upptäcks cirka 100 nya fall varje dag. 3/4delar av dessa kommer från smittspårningen eller från folk som anländer från utlandet och sitter i karrantän. 1/4 kommer från gömda smittkedjor i samhället.

Så har det varit i ungefär en månad, utan att fallen har stuckit iväg. Förhoppningsvis kan vi ner fallen ytterliggare till jul och dom har infört en del restriktioner för att uppnå detta.
Citera
2020-12-15, 06:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag använder munskydd dagligen. Det gör man här i Hong Kong, och jag är övertygad om att alla inte gjorde det, så hade nog situationen redan spårat ur vid det här laget och varit mycket värre än i Sverige, eftersom det bor så enormt mycket mer människor tätt inpå varandra här.

Blir alltid förvånad när jag pratar med familj och vänner i Sverige och dom inte tror att munskydd har någon effekt, eller är "överskattade".

Det räcker ju att titta på Hong Kong för att se att dom bromar smittan. Visst, enbart munskydd räcker inte - hade så varit fallet så skulle Hong Kong ha eliminerat smittan redan. Dock så är det väl rätt uppenbart att munskydden minskar spridningen tillräckligt för att smittspårning och testning kan hinna ifatt.
Bor i Tyskland och bär munskydd inne på butiker och i kollektivtrafiken. Även när jag hämtar/lämnar på dagis. Detta gör man i de flesta länder förutom Sverige. Sverige är mig veterligen det enda landet i världen där statsmedia ifrågasätter munskydd. Det har blivit en prestigegrej för Tegnell och nu kan han inte erkänna att han hade fel.
Citera
2020-12-15, 06:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bor i Tyskland och bär munskydd inne på butiker och i kollektivtrafiken. Även när jag hämtar/lämnar på dagis. Detta gör man i de flesta länder förutom Sverige. Sverige är mig veterligen det enda landet i världen där statsmedia ifrågasätter munskydd. Det har blivit en prestigegrej för Tegnell och nu kan han inte erkänna att han hade fel.
Finns det ens tillräckligt många munskydd för alla i Sverige? Dessa ska väl bytas varje dag så det blir ett antal miljoner munskydd som ska distribueras ut.
Citera
2020-12-15, 06:24
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag känner till att skvalen användes som adjuvans i Pandemrix, och att ämnet misstänktes vara orsaken till narkolepsi. Om du kan får du gärna länka till studier där mekanismen klarläggs.
Sannolikt är inte skvalen "boven" utan en genetisk avvikelse hos de drabbade.

Mina minderåriga barn kan inte vaccineras, eftersom covid-19-vaccinerna inte är testade på barn och inte heller kommer att godkännas för barn.
Som anti-vaxxer borde du väl veta det?

Jag hoppas att mekanismen blir klarlagt så att det går att visa hur svininfluensaviruset och vaccinet var för sig orsakade insjuknande i narkoloepsi.
Det finns fler myter om vaccin: att mässlingsvaccin orsakar autism. t ,

Du är en okunnig feg ryggradslös establissemangshora. Faktaresistent.

Men för dina barns skull kan du få pröva dig på fakta:

https://childrenshealthdefense.org/defender/unvaccinated-children-healthier-than-vaccinated-children/

En till stor studie som visar att ovaccinerade barn är betydligt friskare än vaccinerade barn.

Eftersom du refererar till Autism - japp ovaccinerade barn hade i studien ingen prevalens av adhd medans de i vaccinerade gruppen var nära 1/100.

Du kommer ändå inte att förstå- vaccin är business med collateral damage och inget annat.
Citera
2020-12-15, 06:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Finns det ens tillräckligt många munskydd för alla i Sverige? Dessa ska väl bytas varje dag så det blir ett antal miljoner munskydd som ska distribueras ut.
Kineserna producerar miljarder exemplar. Två minuters googling och du hittar en sida där du kan beställa hem ett hundrapack. För du inbillar dig väl inte att staten ska sköta detta åt dig?
Citera
2020-12-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Wuhan har 11 miljoner invånare och dom löste detta snabbt!

Det har gått 9 månader !!!!! Och svenskar ligger topp 3 per capita sämst i VÄRLDEN!

ett så rikt land som Sverige! Detta visar hur dumma jävlar svenskar är!

( det är inte så farligt det är vanlig influensa bara gamla drabbas ) så tänker alla idioter i Sverige! Även om fallet är så, så kommer vi aldrig kunna leva normalt så länge det är såhär utspritt

Vilken statistik kollar du på då? De flesta källor placerar SE betydligt bättre/sämre som tex https://www.worldometers.info/coronavirus/ där SE ligger som nummer 25 över döda per capita.
Citera
2020-12-15, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sjukhuskollapsen kommer nog till vinter, hård triage och skytteltrafik med patienter till andra länder.
Det tror jag inte, även om det inte blir "vinter" längre i d södra regionerna så är vi mitt i vintern. Ännu ingen kollaps i sikte samt ex. acceleration map nyinskrivningar på iva har varit 0 sedan en månad tillbaka.
Citera
2020-12-15, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
En del länder har klarat sig mindre bra och Sverige är ett av dem länderna, jag hyllar de som klarat sig bra för de har använt sig av en bättre strategier än Sverige och bättre än den strategin som du tycker är bra.

Vilken strategi förordar du själv?

Jag tycker personligen det är svårt att förhålla sig då länder som verkar ha samma strategi får så vitt skilda utfall.
Citera
2020-12-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men man kan ju inte klumpa ihop hela världen som en enda misslyckad strategi.

Vi har 200 OLIKA länder med OLIKA strategier och med helt OLIKA dödstal, de 25 länder med flest dödsfall står tillsammans för cirka 1, 4 miljoner av dessa dödsfall. Så kolla vad de gör vettja som står för en så stor del av fallen?

Även om jag tycker det är märkligt att jämföra Sverige vs. "strategin" i resten av världen. Vilken av alla strategier? Vissa har lika usla "resultat" som oss och många länder har även bara ett hundratal dödsfall.

180 länder "delar" på övriga 200 000 dödsfall. Där även vi ingår. Det blir i snitt cirka 1 100 dödsfall/land OM 180 länder "splittar" på dessa dödsfall.

I snitt 1100, det varierar där med... Vissa av dessa 180 länder har närmare 0 dödsfall och vissa har 15 000 dödsfall = vissa har lyckats bra, vissa har det inte.

Bara USA, Brasilien, Indien och Mexico = Cirka 746 000 dödsfall tillsammans. Vilket ju delvis KAN bero på att dessa länder har 130 miljoner till 1,3 miljarder invånare...

Det blir vilket som helkonstigt att jämföra våra dödstal och strategier med "strategierna bakom 1,6 miljoner dödsfall" när världen ser så olika ut.
Man kan ju börja med att räkna med per capita. Att bara räkna antal är ju ännu mer fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in