2020-12-14, 21:02
Medlem
What do we reckon tomorrow’s numbers will be? I honestly don’t know. Could be anything.
Citera
2020-12-14, 21:06
Bannlyst
Region Sthlm gick för en timme sedan in i s.k förstärkningsläge, från att tidigare ha vart i stabsläge.

På normalsvenska så är det en förflyttning från Defcon3 till Defcon4.

Sjukhusen i Sthlm är sprängfyllda som min mage på julafton.

Situationen är katastrofal.

Personalen på våra tre stora traumasjukhus i huvudstaden kallar det hela en "storm".

Nu pratar vi om asymtomatisk smitta som drar genom infektionsklinikerna som en tropisk storm på meth.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-12-14 kl. 21:16.
Citera
2020-12-14, 21:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Jag blir säkert hängd efter detta, men jag tror faktiskt att det peakat nu i smittspridning.
Den sista ”bumpen” är ett resultat av den idiotiska Black Friday..

Problemet är att jag inte tror att det kommer gå ner snabbt, utan troligtvis ligger kvar på en ohållbar nivå för sjukvården.
Antalet inlagda kommer nog som väntat öka fram till mellandagarna, och sen stabilisera sig.
IVA kommer nog i slutet av denna veckan ta ett skutt igen, med tanke på det stora inflödet på vanliga avdelningar under helgen..

Detta är vad jag tror och hoppas på..

Har jag rätt, blir jag glad...annars lär det oundvikligt bli hårdare tag framöver..
Citera
2020-12-14, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Varför tror du att man bara är immun några få månader? Är det någon stolle här i tråden som skrämt upp dig med det? Hur lång tid man är immun är förvisso väldigt oklart, men bland läkare och experter råder det typ konsensus kring att immuniteten varar betydligt längre, än "några få månader" för majoriteten av dem som varit smittade med corona.

För

1. Min vän jobbar på Iva i Helsingborg blev sjuk i april och har inga antikroppar längre

2. Min moster blev sjuk i mars även hon jobbar inom vården, hon har inga antikroppar

3. Tidningarna har skrivit minst 8 gånger om folk som fått Corona 2 gånger och att man inte är immun mer än 111 dygn
Citera
2020-12-14, 21:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
När man i EFTERHAND granskade satelitfotografierna så såg man en ökning i antalet parkerade bilar. Det faktiskt inte så att amerikanerna sitter och granskar varenda sjukhusparkering i realtid i hela världen. Nog för att amerikanerna hämtar in mycket underrättning/"inteligence" men det finns faktiskt gränser. Och nej, detta är inte Trumps fel....
Inte alla håller med dig, det har publicerats uppgifter om att USA visste åtminstone i slutet av november att något var på gång, även om ansvariga slår ifrån sig och blånekar. Oavsett vem man ska tro så är det i alla fall intressant för förståelsen av utvecklingen av pandemin att Wuhan tycks ha haft uppenbara problem redan under hösten 2019. Vilket också betyder att viruset mycket väl i mindre skala kan ha spritts över världen redan då, men inte nått "kritisk massa" eller vad man ska kalla det förrän februari/mars 2020.

https://abcnews.go.com/International/satellite-data-suggests-coronavirus-hit-china-earlier-researchers/story?id=71123270

As far back as late November, U.S. intelligence officials were warning that a contagion was sweeping through China’s Wuhan region, changing the patterns of life and business and posing a threat to the population, according to four sources briefed on the secret reporting.

Concerns about what is now known to be the novel coronavirus pandemic were detailed in a November intelligence report by the military's National Center for Medical Intelligence (NCMI), according to two officials familiar with the document’s contents.

The report was the result of analysis of wire and computer intercepts, coupled with satellite images. It raised alarms because an out-of-control disease would pose a serious threat to U.S. forces in Asia -- forces that depend on the NCMI’s work. And it paints a picture of an American government that could have ramped up mitigation and containment efforts far earlier to prepare for a crisis poised to come home.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-14 kl. 21:19.
Citera
2020-12-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag blir säkert hängd efter detta, men jag tror faktiskt att det peakat nu i smittspridning.

Problemet är att jag inte tror att det kommer gå ner snabbt, utan troligtvis ligger kvar på en ohållbar nivå för sjukvården.
Antalet inlagda kommer nog som väntat öka fram till mellandagarna, och sen stabilisera sig.
IVA kommer nog i slutet av denna veckan ta ett skutt igen, med tanke på det stora inflödet på vanliga avdelningar under helgen..

Har jag rätt, blir jag glad...annars lär det oundvikligt bli hårdare tag framöver..
Daglig nettoförändring på IVA har ju trendat nedåt dom senaste veckorna så det stämmer nog. Men att macrokurvan skulle gå upp igen? Finns det något land som haft nedgång och sen avbrutit trenden mer än en kort period?
Citera
2020-12-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Tror inte de vill komma till Sverige.
Edit: var sen på bollen🥺😉

Nej, men dom har nog inget val. Något som länderna kommit överens om.
Citera
2020-12-14, 21:15
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Julen är här nu...
Citera
2020-12-14, 21:16
Medlem
sannes avatar
Johan Tham om asymtomatisk smitta som gjorde att flera smittades på infektionsavdelningen.

https://www.svtplay.se/video/28047262/aktuellt/aktuellt-14-dec-20-00-1?start=auto

Han anser att vi inte ska lyssna så mycket på FoHM och deras analys av asymtomatisk smitta, som enligt FoHM bara har en marginell skillnad i smittspridning. Johan Tham anser nu att man ska införa munskydd vid situationer där det finns trängsel och man inte kan hålla avstånd.

Vid test med antigentest har personerna varit helt symptomfria och smittade av covid19.
Citera
2020-12-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man vågar knappt tänka på hur situationen på sjukhusen kommer vara januari februari, hoppas SMS:et fick folk att verkligen förstå allvaret nu.

Tyvärr tror jag inte det, ledsen.
Citera
2020-12-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den här händelsen låter som om viruset smittat luftburet på längre avstånd. Dålig ventilation kanske?. Alla blev smittade trots att de följde FHM anvisningar. Tråkigt att de inte hade fått anvisningar att ha munskydd....

"Den dåvarande restriktionen var högst 50 personer. Restaurangen hade även placerat borden efter rådande riktlinjer, uppgav en av arrangörerna för Helagotland.se i november."

"Alla smittades
Han blev en av 30 personer som insjuknade i covid-19. Samtliga personer i lokalen, inklusive personal och bandmedlemmar, smittades av corona. De två personerna som inte drabbades hade redan haft smittan i våras."

https://www.expressen.se/nyheter/konsert-blev-superspridar-event-pa-gotland-en-dod1/

Utan att vara expert på smittskydd, så känns det som att det måste varit någon av musikerna som var smittad. Kanske kan viruset flyga långt när man sjunger högt. Att någon annan ska ha lyckats smitta allihop känns helt osannolikt. Såvida man inte kraftigt ljuger om hur arrangemanget gick till.
Citera
2020-12-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Julen är här nu...

Nej, alla stora sammankomster över jul har inte börjat ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in