https://web.archive.org/web/20201212152839/https://www.avestatidning.com/artikel/exklusivt-federley-om-relationen-till-sexbrottsdomde-mannen-och-akuta-inskrivningen-pa-sater-jag-har -inte-last-domen
Citat:
Det finns en otrolig drift kring renhet och puritanism kring politiker.
Så det är endast den allmänna driften kring renhet och puritanism som har förstört din politiska karriär Fredrick?
Citat:
[...] har jag alltid haft ett hem som är öppet för allt och alla, och det gör också att jag träffat en del människor som är mer eller mindre trasiga.
Är det förenat med ett gott föräldraskap att ha ett hem öppet för allt och alla? Jag trodde barnen prioriterades, framför trasiga främlingar, i ett välfungerande hem.
Citat:
– Jag frågar “har du sonat ditt brott?”. Jag förstår att det är allvarligt, men frågar inte mer.
Så du, Fredrick, underlåter att ta reda på mer och väljer att utsätta ditt dotter för en person som har gjort ett allvarligt brott?
Citat:
Att relationen riskerar att få konsekvenser, det förstår han
Vilka konsekvenser förstod du Fredrick? Att du riskerade ditt barns säkerhet och trygghet?
Citat:
Ju längre sommaren går tillbringar mannen alltmer tid på gården i Björbo.
Och du, Fredrick, låter ditt barn träffa mannen? Hur ofta? Vilka tillfällen?
Citat:
– Han har pratat om att han förmedlat bilder åt andra, att han suttit i klorna på någon som distribuerar bilder och som använt honom som kurir.
Kurirverksamhet Fredrick? Undrar du inte över vad det är för bilder som har gett ett 9-årigt fängelsestraff?
Citat:
– Där är jag osäker på vad han säger, men jag anar att det handlar om det.
Jag förstår Fredrick, du ANAR, men du väljer fortfarande att inte skydda ditt barn?
Citat:
– Nej, Det klarar jag inte. Då går jag sönder.
Jag förstår Fredrick, du har aldrig läst domen för att du befarar att du skulle gå sönder, tror du din dotter gått sönder av samvaron med pedofilen? Men det förstås Fredrick, att LÄSA om sexualbrott är ju värre än att som barn bli UTSATT för det, speciellt som vuxen är det mycket tufft att läsa om sådant.
Citat:
Han tar sakta upp telefonen och bläddrar långt tillbaka och visar bilder av hans underarmar täckta av skärsår.
– Jag gör det inte för att jag tror att jag ska dö, utan för att det gör så ont inuti mig.
Så det är det
första du gör Fredrick, börjar skära dig? Du funderade aldrig på att kasta ut mannen på fläcken, där och då mitt i natten, för att trygga din dotter?
Citat:
Här borde jag ha sökt hjälp, men samtidigt är det den här mannen som tar hand om mig då. Som finns till för mig.
Och VEM, Fredrick, tar hand om och hjälper din dotter när du låter en villkorligt frigiven pedofil bo i ert hem? Ligger du i soffan, självömkar och vräker i dig ostbågar medan Jonas "nattar" henne?
Citat:
Han berättar att jag har en dotter och då ska de (frivården, reds anm.) göra en orosanmälan. Det är det han reagerar på.
Så pedofilen blir alldeles uppbragt för att Frivården ska göra en orosanmälan för att du har en liten dotter? Har du, Fredrick, själv känt oro för din dotters säkerhet? Eller kommer Frivårdens agerande som en blixt från en klar himmel?
Citat:
Jag har dock, och då inte som politiker utan privatperson, funderat kring varför de gör så här, säger Federley och syftar till orosanmälan.
Så du, Fredrick, började
fundera, hade du kanske en
liten aning om hur det kom sig att Frivården agerade?
Citat:
Vi var inte ens stadigvarande sambos, så jag undrade vad som var grunden till denna oro.
– Men det blir ett wake-up call. Det här funkar inte, relationen måste avslutas.
Relationen måste avslutas för att rädda din politiska karriär, inte sant? Det var väl inte för flickans skull du bröt utan för att informationen inte skulle sippra ut till allmänheten?
Citat:
– Min dotter har aldrig varit själv med honom, inte en sekund. Hon har bara träffat honom några gånger.
Jamen så bra Fredrick, hur många gånger är "några gånger"?