2020-12-13, 21:42
Medlem
Polisens nya bilar och även vissa befintliga bilar blir och är utrustade med denna styggelse som helt sonika kan bötfälla dig för fortkörning vid möte.

Det finns redan ett antal som blivit bötfällda vid mötande fortkörning.

https://www.vibilagare.se/nyheter/polisens-nya-bilar-far-inbyggd-fartkamera-att-avsloja-trafiksyndare

För oss vardagsfortkörare är det ju bara att vinka adjö till körkortet och vänja sig vid att köra utan.

Vad gör vi åt detta? Laserstörare fungerar inte här.
Jag tänkte börja skissa på en radarstörare.
Citera
2020-12-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SupraTompan
Polisens nya bilar och även vissa befintliga bilar blir och är utrustade med denna styggelse som helt sonika kan bötfälla dig för fortkörning vid möte.

https://www.vibilagare.se/nyheter/polisens-nya-bilar-far-inbyggd-fartkamera-att-avsloja-trafiksyndare

För oss vardagsfortkörare är det ju bara att vinka adjö till körkortet och vänja sig vid att köra utan.

Alternativet är väl att lägga sig under polisens gränser och hålla kanske max 5km/h över gränsen där man vet att det finns mkt poliser.
Citera
2020-12-13, 22:00
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

De flesta håller sig väl under gränsen när man blir av med lappen, redan idag. D.v.s under drygt 30 km/h över skyltad hastighet på vägar med 50 km/h och över (30 km/h över kan du ju köra och behålla lappen, sedan har du några km/h till godo som polisen har som säkerhetsmarginal i utrustningen). Kör du på bilens mätare har du oftast ett gäng km/h i felmarginal där också, så i praktiken kan du ofta köra närmare 40 km/h över skyltad hastighet och ända klara lappen.
Citera
2020-12-13, 22:05
Medlem
Kör alltid med skyddsmask på. Såvida inte polisen väljer att göra en u-sväng för att bötfälla på plats så borde det funka
Citera
2020-12-13, 22:14
Medlem
Frågan är dock hur de korrigerar för polisbilens hastighet, om man inte gör det och lagligt möter polisbilen på en 90-väg så visar ju radarn 180km/h.

Sen är frågan hur detta kommer användas. Jag tänker att det skall nog en del till innan polisen gör en plötslig U-sväng för att sätta efter en bil de just mött. En annan ledtråd är filmningen av fortkörningen skall spelas in på film, någon långfilm lär det inte bli ifall man knäpper en mötande bilist som kör för fort, kanske är det tänkt att de skall mäta på bilar i samma riktning (man kan då tänka sig att filmen kan användas som bevis för fortkörningen och mätningen med radarn bara används som första indikation på fortkörning).

En sak jag tycker saknas är utrustning för att mäta om folk håller avståndet och annat ofog man stöter på på vägarna.
Citera
2020-12-13, 22:29
Medlem
30, 50-sträckor och avstånd mellan bilarna samt onykterhet är vad jag tycker borde satsas på.

Jag kör extremt sällan i hastigheter där det är fara att kortet ryker, det jag skulle bli bitter över är om jag åkte på 10+ på en ödslig landsväg.

Jag återkommer om jag kan hitta klappade och färdiga domar.
Citera
2020-12-13, 22:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Alternativet är väl att lägga sig under polisens gränser och hålla kanske max 5km/h över gränsen där man vet att det finns mkt poliser.

Jag har kört för fort hela mitt liv. Att plötsligt köra 100% lagligt resten av livet blir ju en enorm förändring.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
De flesta håller sig väl under gränsen när man blir av med lappen, redan idag. D.v.s under drygt 30 km/h över skyltad hastighet på vägar med 50 km/h och över (30 km/h över kan du ju köra och behålla lappen, sedan har du några km/h till godo som polisen har som säkerhetsmarginal i utrustningen). Kör du på bilens mätare har du oftast ett gäng km/h i felmarginal där också, så i praktiken kan du ofta köra närmare 40 km/h över skyltad hastighet och ända klara lappen.

Visst är det så. Numera. Men tre böter inom 24 månader och lappen ryker. Fartkameror och hastighetskontroller har du i alla fall en chans att upptäcka. En mötande polisbil mäter dig innan du hinner upptäcka den. Man har ju också sänkt hastighetsgränserna över hela Sverige. Illa.
Citera
2020-12-13, 23:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Den har även direktavläsning av din regskylt som informerar poliserna om bilen är oförsäkrad, stulen, ägaren saknar körkort och mycket mera.
Citera
2020-12-13, 23:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är dock hur de korrigerar för polisbilens hastighet, om man inte gör det och lagligt möter polisbilen på en 90-väg så visar ju radarn 180km/h.

Sen är frågan hur detta kommer användas. Jag tänker att det skall nog en del till innan polisen gör en plötslig U-sväng för att sätta efter en bil de just mött. En annan ledtråd är filmningen av fortkörningen skall spelas in på film, någon långfilm lär det inte bli ifall man knäpper en mötande bilist som kör för fort, kanske är det tänkt att de skall mäta på bilar i samma riktning (man kan då tänka sig att filmen kan användas som bevis för fortkörningen och mätningen med radarn bara används som första indikation på fortkörning).

En sak jag tycker saknas är utrustning för att mäta om folk håller avståndet och annat ofog man stöter på på vägarna.
Videokameran snurrar igång så fort motorn startas.

Systemet har funnits i USA ett antal år. Fungerar utmärkt där.

Blir många fartsyndare som tas efter vecka 22.
Citera
2020-12-14, 02:00
Bannlyst
Citat:

vid möte. det innebär att du möter polisbilen nos mot nos så att säga. Jag känner till fok som har byggt frekvensgenerator som de installerat bakom grillen och som genererar frekvenser inom ett brett spektrum som stör ut eventuella försök till pejl-lingar inklusive om du har integrerat din laser i en videokamera. såvitt jag vet och vad de sagt så fungerar dessa kreationer.

det kommer ju att vara så framöver att de som kallar sig poliser, beta cucks, måste få in pengar på något sätt, måste möta sina mål så att då kommer de att börja jaga de som kör bil och bötfälla dem för en massa skit bara för att de inte har kuk att ta tag i den kriminalitet som bidragsfusk, knarkförsäljning och annan kriminalitet som skapas av de som kommer in via öppna gränser och kallar sig för svenskar fast de är klockrena analfabeter.
Citera
2020-12-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Korrigeringen är inget bekymmer.

Det kommer krävas en u-sväng och ett stopp för att kunna bötfälla, i de flesta fall. Kan inte tänka mig att kameran kan få en tydlig bild av föraren och så framförallt inte efter skymning. Är inte föraren fastställd, kan inte böter ges.

En u-sväng är helt beroende på hur stor överträdelsen är och om det för polisen är värt det.
Citera
2020-12-14, 16:37
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Videokameran snurrar igång så fort motorn startas.

Systemet har funnits i USA ett antal år. Fungerar utmärkt där.

Blir många fartsyndare som tas efter vecka 22.

Dock inte helt rättsäkert.

Har sett en i USA som får gå med dashcam till domstol och visa att de åkte rätt hastighet. Bilen framför verkar dock ha åkt snabbare. I USA så bötfälla man va Polisen, sedan måste man överklaga i domstol om man tycker det är fel.

Problemet är ju att en radar inte är specfik, utan allt i mätområdet mäts. Bkir lätt fel med stort mätområde och många bilar på vägen.

I Sverige så måste Polisen ha bevis och erkännande för att kunna bötfälla, troligen så lär de åka efter en bil ett tag för att se att de mäter på rätt bil. Om nu inte de har köppt ett bättre sytem än vad de använder i USA.

Dock så lär det ju förvisso bli mer säkert i Sverige, eftersom de flesta kommer att neka skriva under en ordningsbot om det är en annan bil på vägen som åkt snabbare.
Senast redigerad av miikos 2020-12-14 kl. 16:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in