Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-12, 15:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"försöka fundera över hur de personer som befann sig i dessa positioner analyserade situationen eftersom att de ville mörda Palme"

Ok. För mig är detta en spekulation och inte en analys. Får se om du hittar hela vägen fram till en lösning. Utan ett vapen och en person kopplad till mordplatsen lär det bli svårt.

Ja lyckligtvis är det inte jag som ska hitta en lösning utan vi tillsammans. Anser jag. Det är inte produktivt enligt mig att säga att det inte går.

Om man redan från början tror att en uppgift är meningslös behöver man ju inte börja.

Men vi krigar på som vi säger i höstmörkret. Det finns en, om än liten, chans att faktiskt lyckas. Men det kommer att ta tid och kräva mycket gemensamt tankearbete och seriös faktagranskning.

Ingen ska ostraffat mörda landets statsminister. Det får ta 34 år eller 50 år eller mer. Mördaren ska fram ur skuggorna. Det är min inställning.
Citera
2020-12-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja lyckligtvis är det inte jag som ska hitta en lösning utan vi tillsammans. Anser jag. Det är inte produktivt enligt mig att säga att det inte går.

Om man redan från början tror att en uppgift är meningslös behöver man ju inte börja.

Men vi krigar på som vi säger i höstmörkret. Det finns en, om än liten, chans att faktiskt lyckas. Men det kommer att ta tid och kräva mycket gemensamt tankearbete och seriös faktagranskning.

Ingen ska ostraffat mörda landets statsminister. Det får ta 34 år eller 50 år eller mer. Mördaren ska fram ur skuggorna. Det är min inställning.

Ok. Tänker på mordvapnet, hur ska det kunna hittas och kopplas till rätt person? Genom att läsa dokumenten?
Citera
2020-12-12, 15:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag hittar inte på scenarier, jag utgår från fakta och analyserar fakta. Till fakta räknar jag säkra vittnesobservationer, dvs att flera av varandra oberoende vittnen observerat en person vid en viss tid i en viss position som är intressant i relation till Palmemordet.

Spekulationer är för mig idéer typ "jag tror att Sydafrika mördade Palme" utan att presentera minsta fakta som stöder den uppfattningen. SE-teorin är enligt mig lika spekulativ.

Att Dekorima är den sämsta platsen längs Sveavägen är, menar jag, en väldigt konstig och direkt felaktig slutsats. Hade det varit bättre att skjuta vid Grand, i västra hörnet på Tunnelgatan, vid Apelbergsgatan, Kungsgatan, Hötorgets t-banestation, Rådmansgatans t-banestation?

Bland alla vittnen och med sämre flyktväg?

Den mörka gränden och trappan är bästa tänkbara flyktväg. Utifrån förutsättningarna. Att LP inte såg GM vet vi också. Att Palme dog och mördaren undkom vet vi också. Så mordplatsen var inte så illa vald trots allt.

"Sämsta" är kanske fel ord, men som jag skrev tidigare, den mest upplysta platsen och därvidlag en av de sämre platserna. Håller med om att gränden tunnelgatan är mycket bra flyktväg. MEN att stå och vänta framför Dekorima känns varken smart eller logiskt.

Du lutar dig mot IM. Hans känns inte direkt trovärdig om vad som händer INNAN skotten. Var är gruppen han talar om? Efter skotten verkar han ha, förståeligt, bättre koll. Han var längst ifrån av alla vittnen och det ska inte underskattas.
Citera
2020-12-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
"Sämsta" är kanske fel ord, men som jag skrev tidigare, den mest upplysta platsen och därvidlag en av de sämre platserna. Håller med om att gränden tunnelgatan är mycket bra flyktväg. MEN att stå och vänta framför Dekorima känns varken smart eller logiskt.

Du lutar dig mot IM. Hans känns inte direkt trovärdig om vad som händer INNAN skotten. Var är gruppen han talar om? Efter skotten verkar han ha, förståeligt, bättre koll. Han var längst ifrån av alla vittnen och det ska inte underskattas.
Jag tycker Dekorima är en bra plats att stå och vänta in sitt offer.
Inte speciellt upplyst plats och ljuset från fönstret bländade en del.
IM är för mig ett trovärdigt vittne som såg hela förloppet vilket inte andra vittnen har sett.

Basfakta har skrivit bra inlägg och försökt få till en händelsekedja med hjälp av de vittnesdokument som nu är släppta.
GM kan inte fällas utan vapnet hittats och det är förvisso sant men Basfaktas pusslande kan ge en bild av det som hände.
Att SE skulle vara GM är så befängt så hälften är nog ,det enda som gör mannen intressant är att han var på mordplatsen och rörde till det. Den som sköt Palme hade den goda viljan att snabbt dra därifrån och det är det enda mänskliga drag han har.
Basfakta kör på nu det är alltid intressant att läsa vad du skriver.....saknar H24 ...men hen kanske återkommer.
Citera
2020-12-12, 17:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Bra. Jag lutar mig inte på IM utan på det faktum att det väldigt sent i skeendet fortfarande var tomt vid Dekorima. Men GM fanns som du och alla vet där när Palme kom dit. Ergo. En mycket kort väntan. Smart tycker jag. Som du säger dumt att exponera sig för länge. Och onödigt.
Citera
2020-12-12, 17:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
IM är för mig ett trovärdigt vittne som såg hela förloppet vilket inte andra vittnen har sett.

Basfakta har skrivit bra inlägg och försökt få till en händelsekedja med hjälp av de vittnesdokument som nu är släppta.
GM kan inte fällas utan vapnet hittats och det är förvisso sant men Basfaktas pusslande kan ge en bild av det som hände.
Att SE skulle vara GM är så befängt så hälften är nog ,det enda som gör mannen intressant är att han var på mordplatsen och rörde till det. Den som sköt Palme hade den goda viljan att snabbt dra därifrån och det är det enda mänskliga drag han har.
Basfakta kör på nu det är alltid intressant att läsa vad du skriver.....saknar H24 ...men hen kanske återkommer.

Tack. Självklart kör jag och andra vidare. Vi har redan funnit ny intressant information. Vi behöver läsa och analysera. Fakta är det enda som gäller. Palmes mördare och även den grupp som vittnesmålen beskriver ska avslöjas. De var i GS, vid Grand och vid Dekorima. Sanningen ska fram.
Citera
2020-12-12, 20:06
Medlem
Förekom det en politisk styrning av PU från 1986-2020, var det någon sorts mörkläggning eller var det ensamagerande person som av en slump fick möjligheten och kunde skjuta OP?

Victor G var den förste misstänkte som drog på sig uppmärksamhet tack vare sin snacksalighet.
Tacksamt objekt inga stora konsekvenser om han blev dömd

PKK; SÄPO hade tydligen redan innan mordet ett ont öga till PKK
Så trots att det var en organisation så hade förmodligen inte några dömda och utvisade kurder medfört några större konsekvenser

Christer P . En missbrukare med ett impulsivt och svårtyglat temperament.
Han hade dödat förut.
Om han hade blivit dömd för mordet hade det inte bivit några konsekvenser alls.
Vem skulle stötta en ensam alkoholist?

Stig Engström
: En moderat på låg nivå, sägs också haft alkoholproblem dock inte på samma nivå som CP
När SE pekas ut är han dessutom död sedan ett antal år.
Han har få nära släktingar, det blir också en ganska enkel person att utse som syndabock.
Citera
2020-12-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Hur visste mördaren att Palmes skulle passera Dekorima, var dom skuggade hela vägen från bion?
Citera
2020-12-12, 21:53
Medlem
Citat:
Det är inte svårt att som Du hitta på scenarier när man inte beaktar verkligheten. Det var den klart sämsta platsen på hela Sveavägen om man som du säger går och ställer sig framför Dekorima ljusa skyltfönster och väntar.

Man kanske bör tänka så här istället, "nej, gärningsmannen gick nog inte och ställde sig där och vänta in LOP om det så bara är 30sek, det verkar ju lite korkat de ser ju mig när de kommer".
Kanske han gled upp bakifrån istället.

Det är lite korkat av dig att spekulera när facit finns. OP sköts på den platsen och gm stod dold vid avfasnngen och klev upp bakom med några raska kliv. Denne är fortfarande ej identifierad och gripen. Så med facit var det en ganska bra plats. Särskilt om man hade backup för flykten. Minimal exponering.

Du när vi får tillgång till vittnesmålen som varit okända öppnar sig möjligheten att det faktiskt fanns medhjälpare vid tunnelgatan och stora märkligheter kring spanarna. Den blonde från Säpos PM och en person på Bohemia med signalement motsvarande den Ett vittne trodde var gm.
Citera
2020-12-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Tänker på mordvapnet, hur ska det kunna hittas och kopplas till rätt person? Genom att läsa dokumenten?
Enkelt. Bara att redovisa vapeninnehav som inte redovisats för dem som drabbats av kollektiv glömska annat än att de smet från jobbet i förtid just innan OP mördades.

Säpo nekades att utreda det. Förr eller senare flyter det upp.
Citera
2020-12-12, 22:01
Medlem
Citat:

Jag är nog av uppfattningen att du representerar det som varken är smart eller logiskt. Det finns vittnen på att det gick till så.
Citera
2020-12-12, 22:04
Medlem
Citat:
Tack. Självklart kör jag och andra vidare. Vi har redan funnit ny intressant information. Vi behöver läsa och analysera. Fakta är det enda som gäller. Palmes mördare och även den grupp som vittnesmålen beskriver ska avslöjas. De var i GS, vid Grand och vid Dekorima. Sanningen ska fram.

Det är numera kört för de som vill blanda bort korten. De dokument som kommer fram styrker dag för dag att det var en mindre och konspiration med någon slags koppling till span.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in