2020-12-11, 15:01
Medlem
DontWantWars avatar
Skulle lägga en stark peng på Heaven's Gate
Senast redigerad av DontWantWar 2020-12-11 kl. 15:06.
Citera
2020-12-11, 21:07
Medlem
Snitsigares avatar
Kanske läs boken "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson. Hon var med i en sekt som trodde starkt på demoner. Tror dock inte det rör sig om sekten din familj var med i.
Citera
2020-12-11, 21:54
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Du är en stjärna! Jag satt uppe inatt och läste på om mahikari. Och det här är definitivt en av grundbultarna. Omitama hette de där jävla amuletterna!

Hittade en text som beskrev att mahikari spreds till Frankrike där den fick starka influenser av katolicismen med en slags katolsk tro på ondska och demoner. Där användes till viss del latin.

Jag har nu en hel del att läsa på om. Känns som att det inte hundra % passar i tiden men jag ska gräva vidare. Omitamat stämmer ju!

Kul att du kommer vidare i ditt grävande. Jag har träffat såna är människor och deras "omitama" är helig och ingen annan får röra den, eller ens se den som jag förstod det.

Lycka till!
Citera
2020-12-11, 22:00
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
https://discover.hubpages.com/.amp/religion-philosophy/My-Encounter-With-Sukyo-Mahikari

Precis. Jag tycker det passar in.
Citera
2020-12-12, 08:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Skulle lägga en stark peng på Heaven's Gate
Har du ens läst ts intro?
Finns inget som stämmer in på denna sekt!
Så spara din peng!
Citera
2020-12-12, 13:42
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Fick rådet av en vän att kolla om inte Flashback kan lösa min gåta..

Jag växte upp i en utåt sett "normal" familj av arbetarklass i norra Sverige. Men min barndom präglades av skräcken för demoner, healingsessioner, konstiga "präster", mantran på latin och exorcimer. Problemet är att ingen i min familj vill tala om det och jag vet därför inte mer än de få saker jag minns. Varav jag ärligt inte kan veta vad som är hundra sant och vad jag upplevt pga vanföreställningar.

Ska försöka ge er de ledtrådar som jag själv försökt pussla ihop.

Mina föräldrar bar "heliga amuletter" som alltid var fastsatta i en ficka på ett speciellt plagg som de bar under sina vanliga kläder.
Jag mins min mammas som en tyggrej med röd brodyr på medan pappa hade en med en stjärna i guld på. Dessa fick ALDRIG röras och en gång berättade pappa att det var genom den de fick tillgång till "ljuset".

De talade ofta om Japan, och en japansk överstepräst. Även korea nämns ofta.

Huvudsyftet verkade vara att hitta och fördriva demoner. Ibland slogs demonerna rent fysiskt genom att ta över ens kropp och skada den innifrån (jag tror alla sjukdomar berodde på demoner). Min pappa reste ofta "ut i krig" med nån präst och kom hem med helt sjuka historier om demoner och hur de fördrivit dessa ur olika personer. (Märk väl att jag fick de här historierna berättade för mig som väldigt liten och därför trodde på demoner tills jag var 16..)

Det fanns krigare i olika nivåer, min pappa nekades att klättra i nivå och det tror jag var en av anledningarna till att han började supa (vilket jag tror i slutändan ledde till att vi uteslöts). Har vaga minnen om att alkohol var förbjudet..

Allt hände på sent 80-tal till sent 90-tal.

En präst, som förövrigt utförde exorsismer på mig som barn, fängslades under sent 90-tal. Jag tror pga nån sexuellt skit och kvinnofridsbrott.. men det här är minnen från en väldigt störd 13 åring som trodde den här mannen var i direkt förbindelse med Jesus. Så, jag litar inte på mitt eget minne här. Jag mins bara att jag trodde han var oskyldig och fallit offer för demoner (staten som drevs av demoner).

Mer vet jag inte. Jag har såklart tusentals minnesbilder. Citroner skurna i två som låg på fönsterbrädor. En kursgård ute i skogen. Att min pappa slogs med en avhoppare i vår trädgård. Att alla exorcimer innefattade latin och var "i Jesu namn". Healing, healing, healing. Mot allt från magont till huvudvärk. Och tecknade bilder på demoner. Minns att allt var hemligt och därför var jag ett klockrent mobboffer i skolan. Jag var ju skiträdd för ALLA men fick aldrig avslöja varför.

Jag tror vi lämnade där i samma veva som den är prästen hamnade i fängelse. Jag mins att mina föräldrar trodde vi var "buggade" så ingen fick prata. Varken hemma eller i bilen. Sedan flydde vi plötsligt landet under 6 veckor under en knäpptyst bilresa till Polen av alla jävla ställen.
När vi åkte hem igen var Soc inkopplade pga min skolplikt. Jag, som vid det här laget både hörde och såg demoner, fick genomgå en hel del utredningar och terapi och vid 17 hade jag lämnat den vanföreställningen bakom mig.
Problemet är att jag aldrig fått veta mer. Mina vanföreställningar finns dokumenterade i min journal men inget namn på sekten.
Har en äldre bror som vägrar prata om det, en mamma som låtsas att hon inte hör nått när jag tar upp det och pappa har supit ihjäl sig. Han trodde på demonerna till sin död.

Jag kan inte släppa det, det var ju inte bara min familj där på kursgården (södra Sverige?). Jag lekte med andra barn, vi hade mässor, fick lära oss lite latin. Det var alltså inte enbart min familj, det måste ha funnits ett namn på sekten?

Blev ett långt inlägg det här, men jag hoppas nån kan känna igen nått. Jag vet att amuletterna hette nått specifikt, ett ord som lät som nått på ett annat språk. Min hjärna vill kalla den Totem eller totema eller nått sånt. Men det genererar inget vettigt när man googlar på det.

Har följt tråden med intresse.

Sukyo Mahikari:
Japan, och en japansk överstepräst - check
skräcken för demoner - check
healingsessioner - check
konstiga "präster" - check
Blandar kristendom och asiatisk tro - check
mantran på latin - check
exorcister - check
”Krigare” - check
Olika ”nivåer” att kvalificera sig till - check
Aktiva i Sverige på 90-talet - check (bolag registrerat sedan 1983)
Verksamhet i Stockholm - check

tillgång till "ljuset" - check
http://www.alternativmedicin.se/Behandlingsformer/Mahikari.html

Mina föräldrar bar "heliga amuletter" som alltid var fastsatta i en ficka på ett speciellt plagg som de bar under sina vanliga kläder. - check
Jag mins min mammas som en tyggrej med röd brodyr på medan pappa hade en med en stjärna i guld på. - check

”All members have to make small pockets in their bras or singlets to hold their Omitama (Holy Pendant), which is worn all the time, unless bathing or swimming. Any female member who doesn't wear a bra needs to wear a singlet. These pockets must be made from new fabric, and sewn in vertically, so the Omitama isn't worn at an angle. The pockets are then held shut with safety pins once the Omitama is in place.”

Citroner skurna i två delar - check
” because of the teachings Keishu sent out regarding giving light to one half of a lemon and not to the other half and see which remains fresher longer. But once again members are assuming that because one side of the lemon remained fresh (A) after receiving okiyome (B)that the fresh lemon (A) must have stayed fresh because of okiyome (B).”

Källor:
https://culteducation.com/group/1038-sukyo-mahikari/13033-the-demon-in-the-protocols.html

http://www.mahikariexposed.com/mindcontrol1.htm

https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0095889

TS - starkt att du gör upp med ditt förflutna. Stay strong!
Citera
2020-12-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn

Sukyo Mahikari:
healingsessioner - check
mantran på latin - check
exorcister - check
”Krigare” - check
...

Gedigen genomgång! Du övertygar mig om att det rör sig om Sukyo Mahikari (Eller möjligen en avknoppning. Men, eftersom Sukyo Mahikari täcker av alla delar i och för sig själv så säger Ockhams nej).

Ett möjligt skäl till att TS mor och bror inte vill prata om det skulle kunna vara att de även idag är aktiva i Sverige och inte skulle reagera bra på kritik.
Citera
2020-12-12, 23:35
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Tack! Ska beställa den!

Kanske du borde backa i historien. Leta reda på de/dem som hjälpte dig att bli avprogrammerad, be att få loss alla dina papper som soc har arkiverat. Där finns svaret på gåtan. Lycka till 🍀
Citera
2020-12-13, 01:14
Medlem
Sjukt spännande! Härligt att höra att du efter omständigheterna mår relativt bra, ts!
Citera
2020-12-13, 01:43
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Kan du inte bara visa lite stake och ruska om mor din, drämma näven i bordet och hotfullt kräva att hon ska berätta? Man up och visa att du inte ger dig. Skulle aldrig acceptera ett undflyende mummel. Skulle nog bli våldsam och banka sanningen ur henne. Det är inte så svårt att skrämma folk. Hota och säg att om hon inte berättar så kommer du gå ut i lokaltidningen och berätta allt och namnge hela familjen för att få veta. Sluta vara en vekling!!

Fruktansvärt löjligt att tro att en man är en vekling för att han inte vill bruka våld mot sin mamma. Jo, jag har hotat, bett och slagit näven i bordet. Men jag skulle aldrig gå lpnre än så.
Citera
2020-12-13, 01:45
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminhalal
Jävlar vilken tråd, tror knappast att du trollar med tanke på alla specifika (om än diffusa) detaljer. Wow! Och att du verkar ha förnuftet i behåll är ju helt fantastiskt, all respekt som finns att ge till dig! Efter att ha läst alla tips och ledtrådar kan jag själv inte tillföra något, MEN jag känner en kvinna vars berättelser faktiskt är obehagligt lika dina. Jag har pendlat mellan att se henne som en dåre eller ett geni, jag har lyssnat på hennes berättelser utan att kunna avgöra om de är rent svammel eller knivskarpa redogörelser och eftersom hon har en förmåga att prata så in i helvete att min mentala hårddisk överfyllts och formaterats om flera gånger är jag inte kapabel att ur minnet dra några konkreta exempel på att ni kanske har en hel del gemensamt, men efter att ha läst vad du skrivit börjar jag ana att ni växt upp i mental närhet av varann.

En triangel som återkommer i hennes berättelser är Stjärnhov-Katrineholm-Gnesta. Känns det bekant?

Det låter inte bekant men jag har skrivit ner det nu. Om jag stöter på nått som har med de städerna att göra skriver jag det!
Är det här en kvinna du har kontakt med idag? Vore intressant att få veta mer om hur hennes berättelse ser ut!
Citera
2020-12-13, 01:52
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn

Sukyo Mahikari:
healingsessioner - check
mantran på latin - check
exorcister - check
”Krigare” - check

tillgång till "ljuset" - check
http://www.alternativmedicin.se/Behandlingsformer/Mahikari.html

Mina föräldrar bar "heliga amuletter" som alltid var fastsatta i en ficka på ett speciellt plagg som de bar under sina vanliga kläder. - check
Jag mins min mammas som en tyggrej med röd brodyr på medan pappa hade en med en stjärna i guld på. - check

”All members have to make small pockets in their bras or singlets to hold their Omitama (Holy Pendant), which is worn all the time, unless bathing or swimming. Any female member who doesn't wear a bra needs to wear a singlet. These pockets must be made from new fabric, and sewn in vertically, so the Omitama isn't worn at an angle. The pockets are then held shut with safety pins once the Omitama is in place.”

Citroner skurna i två delar - check
” because of the teachings Keishu sent out regarding giving light to one half of a lemon and not to the other half and see which remains fresher longer. But once again members are assuming that because one side of the lemon remained fresh (A) after receiving okiyome (B)that the fresh lemon (A) must have stayed fresh because of okiyome (B).”

Källor:
https://culteducation.com/group/1038-sukyo-mahikari/13033-the-demon-in-the-protocols.html

http://www.mahikariexposed.com/mindcontrol1.htm

https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0095889

TS - starkt att du gör upp med ditt förflutna. Stay strong!

Om du anat hur ofta jag funderat på vart fan citronerna kommer in i bilden! Ursäkta språket men jag blev så uppspelt av någon anledning.
Jag har ibland trott att just citronerna är en sån där minnesbild jag fått från en dröm eller liknande. För det kändes så bissart.

Fantastiskt svar och tack för dina länkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in