2020-12-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Hur menar du nu, kom CP ut bakom LOP? Den här tråden handlar väl om SE.

Har LP ens fått frågan om hon minns SE. Hon har iaf inte sagt att SE inte var på plats och kommunicerat med henne, fast han berättat om det t.o.m i rättssalen.

Hon fick frågan om hon pratat med honom och hon svarade nekande.

"Den här tråden handlar väl om SE"

Absolut. Jag undrar bara om du resonerar likadant kring den du menar utfört mordet? Tänker på sannolikhet osv. Det borde vara lika osannolikt för t ex CP att stöta ihop med Palme. Eller?
Citera
2020-12-12, 13:00
Medlem
Citat:
Sannolikheten för att SE skulle komma ut precis när LOP passerar entren på Skandia är rätt liten.

Han ska ju inte bara komma ut exakt. För det krävs ju om han ska kunna se att det är dom. Kommer han ut efter dom så är sannolikheten att han bakifrån skulle känna igen dom närmast noll.

Och hade han kommit ut exakt så han hinner se dem framifrån så borde LOP hajat till och LP borde minnas det.
Dessutom så skulle SE i det helt oväntat uppkomna läget (dvs chansen att mörda OP) såsom en ren amatör på området snabbt värderat; lämpligheten att skjuta just där, sannolikheten för att LOP strax skulle gå ner i T.banan, möjligheterna till en lyckad flykt, närvaro av civila poliser/säkerhetsfolk, osv.
En stoor bedrift, av den senare rätt snurrige SE, får jag säga.
Citera
2020-12-12, 13:03
Medlem
Om det är osannolikt att SE har sådan tur att han springer ihop med Palme borde slumpmordet uteslutas och det planerade dådet vara det troliga, eller vad säger ni? Detta bör gälla oavsett gärningsman. Eller så tror man på slumpen.
Citera
2020-12-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ja. Det finns bara de två alternativen.

Men vad som förbryllar är hur den tidens polis inte tog fasta på dessa precisa detaljer SE nämner. Att inte mer grävdes i LP:s påstådda uttalande om att "dom har skjutit mig också". Påstådda samtal med polis, som inte skall ha ägt rum. Språngmarsch från mordplatsen till hörnet vid Luntis, som inte skall ha ägt rum.

Alla inblandade samt varenda utredare på dåtidens PG måste ju dragit öronen åt sig när de läste förhören med SE samt lyssnade på SE i TR och HR. Att ingen sade "det här stämmer ju inte!". Men då är det att SE uppfattades från början av dem som smått knäpp och helt osannolik som MGM.

Sedan har vi ju den där tokiga promemorian som lade undan SE helt och hållet.
När du skriver att det bara finns dom två alternativen (=som ni just diskuterat) så är detta helt enkelt inte sant!!
Såsom redan förts upp i tråden, för flera dagar sedan, så finns det en stor möjlighet att SE - ex.vis inom ramen för en mordkonspiration - har fått agera en Decoy. Och detta efter mordet, med syfte att förvirra och sabotera spaningarna efter den verklige mördaren!
Citera
2020-12-12, 13:21
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hon fick frågan om hon pratat med honom och hon svarade nekande.

"Den här tråden handlar väl om SE"

Absolut. Jag undrar bara om du resonerar likadant kring den du menar utfört mordet? Tänker på sannolikhet osv. Det borde vara lika osannolikt för t ex CP att stöta ihop med Palme. Eller?

Källa på att hon fått frågan? ....snälla, länka inte till Filter

Men herregud, SE diskuteras ju ifrån att han stämplade ut 23:19/20. Klart begränsande.

När var hur eventuella andra tänkta gärningsmän upptäckte OP har vi ingen aning om. De kan väl haft hur mycket tid och möjligheter som helst.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-12 kl. 13:45.
Citera
2020-12-12, 14:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Källa på att hon fått frågan? ....snälla, länka inte till Filter

Men herregud, SE diskuteras ju ifrån att han stämplade ut 23:19/20. Klart begränsande.
Att SE ett par minuter innan mordet stämplar ut från jobbet, femtio meter från mordplatsen, kan du väl inte se som begränsande för hans möjligheter att vara gärningsmannen. Skulle nog snarare säga precis tvärtom, att just det här var en av de omständigheter som gjorde honom intressant.

Citat:
När var hur eventuella andra tänkta gärningsmän upptäckte OP har vi ingen aning om. De kan väl haft hur mycket tid och möjligheter som helst.
Visst. Många hade säkert möjlighet, och andra hade det inte. Christer Pettersson t.ex. satt tydligen på pendeltåget vid den här tiden, så just hans möjligheter bör i så fall ha varit begränsade:
Petterssons alibi för mordet kontrollerades inte på tre år
https://www.expressen.se/nyheter/petterssons-alibi-for-mordet-kontrollerades-inte-pa-tre-ar/
Senast redigerad av Draifos 2020-12-12 kl. 14:51.
Citera
2020-12-12, 14:16
Medlem
Citat:
Sannolikheten för att SE skulle komma ut precis när LOP passerar entren på Skandia är rätt liten.

Han ska ju inte bara komma ut exakt. För det krävs ju om han ska kunna se att det är dom. Kommer han ut efter dom så är sannolikheten att han bakifrån skulle känna igen dom närmast noll.

Och hade han kommit ut exakt så han hinner se dem framifrån så borde LOP hajat till och LP borde minnas det.

Du tänker fel...

Du utgår från att SE måste mörda Palme..

Att SE skulle komma ut från Skandia när Palme är på väg hem är inte konstigare än alla andra som möter Palme den natten..

Robert Gustafsson som ska spela SE i en serie snart..Han satt på samma bio som Palme den dagen...

Där snackar vi osannolikt isåfall...
Citera
2020-12-12, 14:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Min poäng är att ibland sker oväntade och t om osannolika händelser. Likväl har de inträffat. Mycket möjligt att SE är oskyldig men jag har svårt att köpa resonemanget om osannolikhet. Hur kunde han komma ut precis samtidigt som Palme? För mig är det samma sak som att fundera på varför bogvisiret lossnade just den natten. Eller varför Anna Lindh gick just på NK och inte i någon annan butik. Jag tycker inte att det är osannolikt att jag möter min f d lärare på ICA en tisdagkväll. Varför ska det vara så annorlunda med en statsminister som promenerar på gatorna som alla andra människor?

Men det är extremt osannolikt att någon om 34 år gissar rätt hur det gick till när du träffade din lärare på stan en tisdag. Om man bara vet att du och din lärare var i samma område.
Citera
2020-12-12, 14:22
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du tänker fel...

Du utgår från att SE måste mörda Palme..

Att SE skulle komma ut från Skandia när Palme är på väg hem är inte konstigare än alla andra som möter Palme den natten..

Robert Gustafsson som ska spela SE i en serie snart..Han satt på samma bio som Palme den dagen...

Där snackar vi osannolikt isåfall...

Hur såg han att det var dom? I vinterkläder och bakifrån.
Citera
2020-12-12, 14:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
Om man tror på impulsscenariot så redogörs det för tre alternativ på tunnelgatan.se (bläddra ner till Tid: 23.20.31. - 23.21.30): https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Jag tycker personligen att det tredje alternativet känns mest rimligt, dvs. att SE kliver ut genom entrén, går norrut för att ta nattbussen och att han möter makarna Palme och har möjlighet att följa efter dem en stund.
Tack, det där hade jag missat. Håller med dig om att det tredje alternativet där SE går ut åt höger verkar mest rimligt. Särskilt med tanke på att SE då möter Palme, vilket ger honom större möjligheter att få syn på och känna igen honom:
Citera
2020-12-12, 14:25
Medlem
Citat:
Hur såg han att det var dom? I vinterkläder och bakifrån.

Fast jag nämnde ju långt innan i tråden att det faktiskt finns en stor chans att SE redan såg Palme gå in i Bio...Då visste han ju redan hur paret Palme var klädd o det gör att han kan känna igen dom på 50meters avstånd..

Nu är det ni som gör detta krångligare än vad det behöver vara...
Citera
2020-12-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE ett par minuter innan mordet stämplar ut från jobbet, femtio meter från mordplatsen, kan du väl inte se som begränsande för hans möjligheter att vara gärningsmannen. Skulle nog snarare säga precis tvärtom, att just det här är en av de omständigheter som gör honom särskilt intressant.

Visst. Många hade säkert möjlighet, och andra hade det inte. Christer Pettersson t.ex. satt tydligen på pendeltåget vid den här tiden, så just hans möjligheter bör i så fall ha varit begränsade:
Petterssons alibi för mordet kontrollerades inte på tre år
https://www.expressen.se/nyheter/petterssons-alibi-for-mordet-kontrollerades-inte-pa-tre-ar/
Så länge som han levde (dvs ca 14år) sen, måste SE ha förbannat att han inte istället stämplade ut kl. 23.25.piip - och straxt ramlade in i villervallan ute vid Sveavägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in