Citat:
Ursprungligen postat av
IQ-145
Jag håller med dig i det mesta, förutom det sista. Just nu känns det som om båda sidor har "tappat" det tack vare den gigantiska polariseringen, även inom de egna partierna.
Knepigt läge, verkligen. Jag erbjuder en hemmasnickrad nationalanalys:
Jag tror att förklaringen ligger i att amerikaner (allmänt) gillar att vara med i lag, och de gillar att tävla. En del tror att det är viktigt att det ena eller andra partiet vinner, och på en del områden är det naturligtvis så. Men ett normalval engagerar kanske 50-60 % av valmanskåren...
När ena lagets champion (Trump) får smisk så är man (som republikan respektive demokrat, och det finns knappt några andra att räkna med) med i fajten, med hull och hår. Sedan är yrkespolitiker... eh, politiska varelser, och att vara en svikare (mot partiet och Dear Leader) klarar bara de allra mest drivna och etablerade (DEM eller GOP är skit samma därvid). (Det är bara att titta på partistrider på annat håll. Britter, till excempel, kan ju vara helt galna och förlorar man där får man inga myspysuppdrag i utredningar...).
Alltså är man republikan tills allt är över. Kanske kastas Trump på den politiska sophögen och blir en obetydlig "äldre statsman", kanske inte. Om inte skall man ju absolut inte göra sig omöjlig som Trumpsvikare, Det är mao, inte lätt att vara republikan i dessa dagar, kanske inte roligt heller.
Det ovanliga är ju att Trump tar saken mycket längre än tidigare. Han är dessutom van att göra så (stämma sig fram i tidigare affärsliv) och eftersom även politik är på blodigt allvar för många politiker, så gör de likadant. Går det så går det.
Nu får vi se hur det slutar.