2020-12-03, 19:25
Avstängd
hrjn1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Espranor. Frystorkad tablett. Buprenorfin är det aktiva ämnet, samma som i Subutex.
Okej, tack. Är det bara jag som upplever ruset som bättre?
Citera
2020-12-03, 20:13
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn1989
Okej, tack. Är det bara jag som upplever ruset som bättre?

Espranoren ska enligt undersökningar ha både ett snabbare och kraftigare påslag än de traditionella Subutextabletterna, å andra sidan går de också ur fortare ur systemet. Alltså, ruset blir lite kortare. Jag hade Espranor utskrivet förut (innan jag slutade med LARO) och tyckte de fungerade fint. Sedan vet jag folk som tyckte de var helt värdelösa och istället valde att få Suboxone.

Anledningen till att de är frystorkade är för att man inte ska kunna ta ut tabletten, torka av den och injicera/snorta eller sälja vidare. Espranor går bra att lägga under tungan eller injicera, att snorta dem har jag aldrig testat och skulle nog inte försöka på det heller, skulle nog vara som att snorta pop-rocks eller något.

Läkare på LARO rekommenderar att man, efter det att tabletten helt har smält, inte sväljer saliven på minst 2-5 minuter. Sedan ska du undvika att äta/dricka under ytterligare 20-30 minuter för att få full effekt.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2020-12-03 kl. 20:17.
Citera
2020-12-05, 03:25
Medlem
Hejsan, har gått på heroin i ett tag flera månader faktiskt och skjutit varje dag cirka 3-4g per dag i minst 5 månader iaf.... oavsett nu den sista november slutade jag.. väntade 24h tog 24mg sub utspritt på 24h och sen gått ner på ca 2-3mg börjar äntligen kännas ok men sömnen är fuckt...

Min fråga är, ska jag sluta med sub ? Isf när? Och om jag ska sluta vad kan jag ta för milda at så jag är människa ?

Eller ska jag bara fortsätta ta ca 2mg per dag nu ett tag och sen sluta ?

Mvh
Citera
2020-12-07, 13:41
Medlem
dengamleDs avatar
Är det någon med lite koll som vet varför buprenorfin inte använd mer inom vården som smärtstillande?

Det är ju väldigt sällan man hör talas om folk som får temgesic efter operationer eller vid svåra diskbråck , kronisk smärta etc. där man ju oftast får oxycontin idag (om läkaren inte är livrädd och skriver ut voltaren + alvedon men det är en annan fråga...)

Min egen erfarenhet är att buprenorfin har minst lika god smärtstillande effekt som oxy men den har den fördelen att den dessutom håller effekten längre.
Dessutom är den ju utvecklad för att ge mindre biverkningar och har mindre potential för att missbruka.

Får oxyconting i perioder av läkare med anledning av diverse kronisk värk förvärvad genom knivhuggning och motorcykelolycka bland annat för länge sedan, men när jag köper "svart" för att ha extra vid behov har jag helt gått över till sub.
En 8a kostar omkring 200 kr och räcker ju till en massa doser när man inte ska bli påtänd, räcker ju at skrapa av lite med ett rakblad och snorta så är jag smärtfri i 6-8 timmar medan en 10mg oxycontin som räcker till en dos kostar närmare en hundring idag.

Är det för att drogen är så hårt "stämplad" som en drog för substitution för heroinmissbruk eller finns det andra anledningar?
Med tanke på den rådande oxy-pandemin i USA och all uppmärksamhet den har fått borde man ju från läkarhåll kanske vara mer aktiv i att söka alternativ?
Citera
2020-12-09, 21:03
Medlem
Gulcitronns avatar
HAR EN VIKTIG FRÅGA!
Kan man ta Subutex och Melatonin (sömnmedicin) samtidigt?
Har hög opiat/opiod tolerans.
Intag av Subutex dagligen: allt från 4mg (minst) till 8mg (högst).
Intag av Melatonin: Tänkte börja med 2mg och fick råd av läkaren att ta ytterligare 2 mg till om effekten är frånvarande efter 1 timme.

Skulle uppskatta snabba svar
Citera
2020-12-09, 22:18
Medlem
likabarnlekaballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulcitronn
HAR EN VIKTIG FRÅGA!
Kan man ta Subutex och Melatonin (sömnmedicin) samtidigt?
Har hög opiat/opiod tolerans.
Intag av Subutex dagligen: allt från 4mg (minst) till 8mg (högst).
Intag av Melatonin: Tänkte börja med 2mg och fick råd av läkaren att ta ytterligare 2 mg till om effekten är frånvarande efter 1 timme.

Skulle uppskatta snabba svar

Ja det är klart... Melatonin är ett naturligt hormon och helt ofarligt. Även helt jävla verkningslöst. Funkar bara om man ska byta tidszoner.
Citera
2020-12-10, 18:36
Medlem
Gulcitronns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likabarnlekaball
Ja det är klart... Melatonin är ett naturligt hormon och helt ofarligt. Även helt jävla verkningslöst. Funkar bara om man ska byta tidszoner.

Tacksam för svar.
Jag ska testa senare ikväll och får hoppas på bra effekt. Är lite tveksam men vi får se. Hoppas bara att den är bättre än skit medicin som Lergigan, Propavan och Atarax :/
Citera
2020-12-10, 18:52
Medlem
Gulcitronns avatar
BEHÖVER HJÄLP FRÅN ALLT OCH ALLA!
Jag har tagit Subutex i flera år och vet att jag utvecklat ett fysisk beroende. Jag har haft kortare uppehåll allt från några veckor till några månader. Just nu tar jag ca 3-5mg per dag. Tar inget annat. Har aldrig haft problem med andra droger.
Vill verkligen lägga Subutexen på hyllan, och ska snart om några veckor resa och där har jag ingen möjlighet att bruka Subutex. Är lite skräckslagen inför detta och försöker hitta något som kan lindra min framtida abstinens.

Jag har en fundering angående om jag kan ta med mig en Subutex dit jag ska resa. Landet ligger i Europa. Är det en stor risk att jag torskar eller har någon lyckats med det tidigare. Vi snackar alltså inte om att jag ska ta med mig 10st utan jag vill bara ha med mig en enkel båt på 8mg.

Vill verkligen inte riskera något då jag ska resa med betydelsefulla personer och vill ABSOLUT INTE ställa till med några problem i flygplatsen och skämma ut både mig och mitt sällskap.
Är tacksam för tips och råd.
Citera
2020-12-10, 19:43
Medlem
deepss avatar
Citat:
Jag har tagit Subutex i flera år och vet att jag utvecklat ett fysisk beroende. Jag har haft kortare uppehåll allt från några veckor till några månader. Just nu tar jag ca 3-5mg per dag. Tar inget annat. Har aldrig haft problem med andra droger.
Vill verkligen lägga Subutexen på hyllan, och ska snart om några veckor resa och där har jag ingen möjlighet att bruka Subutex. Är lite skräckslagen inför detta och försöker hitta något som kan lindra min framtida abstinens.

Jag har en fundering angående om jag kan ta med mig en Subutex dit jag ska resa. Landet ligger i Europa. Är det en stor risk att jag torskar eller har någon lyckats med det tidigare. Vi snackar alltså inte om att jag ska ta med mig 10st utan jag vill bara ha med mig en enkel båt på 8mg.

Vill verkligen inte riskera något då jag ska resa med betydelsefulla personer och vill ABSOLUT INTE ställa till med några problem i flygplatsen och skämma ut både mig och mitt sällskap.

Hur långt är det kvar innan du ska ut och resa? Buprenorfin har ju så lång halveringstid, så abstinensen sitter i länge. Loperamid lindrar det fysiska men förlänger samtidig abstinensen. Har du inget annat kan du ju prova med en nedtrappning med hjälp av loperamid.

Jag har själv flugit inom EU med mängder av oxycontin tejpat vid skrevet. Ska mycket till för att du ska bli helkropps visiterad. Flög till Norge en gång och när ja kom fram så kände jag att det låg flera palladon i jack fickan. Jackan hade ju åkt igenom den "vanliga" kontrollen, kanske hade tur men det gick ju bra. Var ju såklart tvungen att gå in på toa och dra en lina oxy på 10 000m höjd 😂
Citera
2020-12-10, 21:07
Medlem
Gulcitronns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeps
Hur långt är det kvar innan du ska ut och resa? Buprenorfin har ju så lång halveringstid, så abstinensen sitter i länge. Loperamid lindrar det fysiska men förlänger samtidig abstinensen. Har du inget annat kan du ju prova med en nedtrappning med hjälp av loperamid.

Jag har själv flugit inom EU med mängder av oxycontin tejpat vid skrevet. Ska mycket till för att du ska bli helkropps visiterad. Flög till Norge en gång och när ja kom fram så kände jag att det låg flera palladon i jack fickan. Jackan hade ju åkt igenom den "vanliga" kontrollen, kanske hade tur men det gick ju bra. Var ju såklart tvungen att gå in på toa och dra en lina oxy på 10 000m höjd 😂

Det är ca 10 dagar kvar nu. Ångesten blir bara värre och värre haha.
När skedde detta? Vilket år var det när du lyckades undkomma problem? Tänker om det var längesen och att de kanske blivit mycket hårdare nu. Helst av allt vill jag ju kunna ta med mig men vågar inte om inte någon här kan bekräfta att hen lyckades med detta. Skulle säkert gjort det om jag skulle resa själv.
Har laddat upp med Loperamid och Voltarenkräm för värken i benen. Samt lite kosttillskott som Ashwaganda dock är jag väldigt tveksam om dessa kommer lindra absen något över huved taget.
Kan tänka mig att Loperamid kommer hjälpa lite.
Behöver verkligen fler tips och råd på hur jag ska gå till väga med detta.
Citera
2020-12-10, 21:44
Medlem
telepatis avatar
Det är inga problem att ta med en, eller flera för den delen, subutex på flyg. Lägg de i necessären med allt annat. Att hålla på och tejpa oxy runt skrevet är bara onödigt.

Jag har flugit med piller massvis med gånger och det har aldrig varit något problem över huvud taget.
Citera
2020-12-11, 08:41
Medlem
Säger som föregående talare. Lägg någon i necessären. Om inte annat får du stoppa upp det. Sannolikheten att dom ska visitera dig invärtes finns ju knappt.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in