2024-03-07, 08:17
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Kan du då förklara varför det är just de opiater med långa halveringstider som får folk att hamna på laro? Känner en som jobbar med dem och han har sagt att en majoritet gör det pga sub eller metadon. Heroin m.m som man skulle vilja tro är den vanligaste är inte så vanlig, enligt honom. Det är främst de som sitter i satans länge i kroppen och hjärnan.

Sen är det nog få som hamnar där pga kodein...

Din kompis har fel.
Citera
2024-03-07, 15:50
Medlem
Citat:
Kan du då förklara varför det är just de opiater med långa halveringstider som får folk att hamna på laro? Känner en som jobbar med dem och han har sagt att en majoritet gör det pga sub eller metadon. Heroin m.m som man skulle vilja tro är den vanligaste är inte så vanlig, enligt honom. Det är främst de som sitter i satans länge i kroppen och hjärnan.

Skulle gissa att 99% av dom som går laro är där för missbruk av Heroin, oxycontin , fenta, sen folk som går på sub och metta. Så din kompis har fett fel.
Citera
2024-03-08, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freetheweed
Skulle gissa att 99% av dom som går laro är där för missbruk av Heroin, oxycontin , fenta, sen folk som går på sub och metta. Så din kompis har fett fel.

Eller så hade han bara det intrycket. Men han sa iallafall uttryckt att oxy inte var huvudfaktorn för att många hamnade där. Priset kanske också har med det att göra, kostar väl flera tusen att köpa oxy på gatan och punda dagligen.
Senast redigerad av kukpasta 2024-03-08 kl. 03:13.
Citera
2024-03-08, 08:09
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Eller så hade han bara det intrycket. Men han sa iallafall uttryckt att oxy inte var huvudfaktorn för att många hamnade där. Priset kanske också har med det att göra, kostar väl flera tusen att köpa oxy på gatan och punda dagligen.

En grön oxycontin 80mg kosat från 150kr upp till 300kr.
Citera
2024-03-08, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
En grön oxycontin 80mg kosat från 150kr upp till 300kr.

Jag har för mig att riktig oxy var mycket dyrare. Därför de flesta gått över till fentanyl.
Citera
2024-03-08, 09:46
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Jag har för mig att riktig oxy var mycket dyrare. Därför de flesta gått över till fentanyl.

Har varit dom priserna i flera år.
Citera
2024-03-08, 10:04
Bannlyst
Citat:
Har varit dom priserna i flera år.

Okej det var intrycket jag fick från en dokumentär om fentanyl från usa, är inte pundare så borde bara knipa käften. Sorry.
Citera
2024-03-08, 14:35
Medlem
Citat:

Abstinensen på sin är inte speciellt hemsk ,däremot långdragen! När jag fick Laro skulle man ha minst 2 dokumenterade överdoser och minns inte ens hur långt dokumenterad heroinmissbruk man behövde, men detta är 15år sedan, nuförtiden så får folk sub mot submissbruk och även Tramadolmissbruk.
När jag gick med i Laro fanns det mindre än 100 personer i programmet(i Gbg) och idag något tusental.

Dom har lagt ribban alldeles för lågt enligt mig, blir irriterad när jag knappt fick det och idag så får dom det dom missbrukar sub och tramadol tex, egentligen skulle det vara att man hade sub alt metadon en tid och sedan trappa ut det, typ något år lr 2 kanske.
Det gäller även att man bryter kontakten lr har så liksom möjligt att göra med aktiva jonkare annars är återfallet inte lång borta. Dessutom så kostar Heroinet inte mycket idag jämfört med för 5-10år sedan!!

Ser folk gå dagligen år efter år pga sidomissbruk och det sticker i mina ögon iaf, är glad att jag inte tillhör den gruppen iaf!
mvh
Senast redigerad av Xposted 2024-03-08 kl. 15:10.
Citera
2024-03-08, 14:47
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Abstinensen på sin är inte speciellt hemsk ,däremot långdragen! När jag fick Laro skulle man ha minst 2 dokumenterade överdoser och minns inte ens hur långt dokumenterad heroinmissbruk man behövde, men detta är 15år sedan, nuförtiden så får folk sub mot du missbruk och även Tramadolmisdbruk. När jag gick med i Laro fanns det mindre än 100 personer i programmet och idag något tusental. Dom har lagt ribban alldeles för lågt enligt mig, blir irriterad när jag knappt fick det och idag så får dom det dom missbrukar, egentligen skulle det vara att man hade sub alt metadon en tid och sedan trappa ut det.
Ser folk gå dagligen år efter år pga sidomissbruk och det sticker i mina ögon iaf mvh

för min del avskyr jag dom som säljer sin medicin. Dom ska ut från programmet
Citera
2024-03-08, 14:59
Medlem
Citat:

Heroin som var anledningen till Laro har en halveringstid på ca 8tim, däremot så har både Metadon och Sub väldigt långa halveringstider så att hjärnan skall slippa tända på och av hela tiden, men jag som haft både Metadon och bytte senare till Subutex pga att jag fick för mycket biverkningar av metadonet och man får även ett lätt rus av det. Det. Känns att det kockar på efter nån timma lr 2, däremot på buprenorfinet så känner du absolut ingenting om du tar det varje dag +att det har effekten att det blockerar många andra opiater, speciellt Horset och det är nyttigt för mig iaf att ha det i bakhuvudet, spelar roll om jag håller upp en dag pga halveringstiden, blir lite som att elda för kråkorna. Men jag anser att det är fel att så gott som alla nuförtiden får det alldeles för enkelt!
Det är inga mediciner som man leker med utan istället fastnar dom i programmet och är tvärstämplad i journalen, du blir dömd när dom får reda på att du har Laro på tex VC och andra läkare, med konsekvensen att dom tror att du är ute efter smärtstillande fast du är där pga halsfluss tex. Mvh
Citera
2024-03-08, 15:04
Medlem
Citat:
för min del avskyr jag dom som säljer sin medicin. Dom ska ut från programmet
Håller med, men vid misstanke så sätts dom in på Buvidalsprutan veckor lr månadsvis.
Det är andra substanser som gör att dom är positiva på testerna som gör att dom får gå varje dag, dom som sköter sig ser du aldrig,många arbetar lr går väldigt sällan som tex jag. Mvh
Senast redigerad av Xposted 2024-03-08 kl. 15:10.
Citera
2024-03-08, 16:00
Medlem
Fast att säga att man inte känner av buprenorfin alls är bullshit, man känner av det men det är inget rus direkt. Men man får en effekt som kanske inte är så stark men helt klart att man känner av det...annars skulle man inte ta det whatsoever. Jag får 8 x 2 mg per dag och kan säga att jag helt klart känner av det en del....och jag har gått på höga doser av Horse & Oxy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in