2020-12-10, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man tar hjälp av andra regioner om den egna IVA-kapaciteten slår i taket.

Jo visst, men nu ligger vi på över 5-6-7 k "officiellt" smittade varje dag sen kanske 20 dagar bakåt. Den verkliga siffran är väl 4-6 ggr högre. Dom flesta svenskar är ju helt livrädda att ens närma sig ett sjukhus eller vårdcentral. Inkl moi.

Samt all-time high idag med 7200 st smittade.

Detta kommer ju visa sig om 11-14 dagar och bara fortsätta pumpa på genom helgerna/oxveckorna.

IVA-platserna kommer ta slut innan julafton och vad f-n gör vi då? - då uppstår social oro.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-12-10 kl. 18:40.
Citera
2020-12-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Jo visst, men nu ligger vi på över 6-7 k "officiellt" smittade varje dag sen kanske 20 dagar bakåt. Den verkliga siffran är väl 4 ggr högre.

Samt all-time high idag med 7200 st.

Detta kommer ju visa sig om 11-14 dagar och bara fortsätta pumpa på genom helgerna/oxveckorna.

IVA-platserna kommer ta slut innan julafton och vad f-n gör vi då?
Ja som jag skrev för några tusen inlägg sedan; Då träffar skiten fläkten, naturligtvis.
Citera
2020-12-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Lägg därtill det viktigaste: Tegnell har desinformerat om luftburen smitta till svenska folket.

According to audio Bob Woodward's interviews with President Trump for his new book "Rage," the President on Feb. 7 said coronavirus could be "more deadly" than strenuous flus.
"It goes through air, Bob. That’s always tougher than the touch. You know, the touch, you don’t have to touch things. Right? But the air, you just breathe the air and that’s how it’s passed. And so, that’s a very tricky one. That’s a very delicate one. It’s also more deadly than your – you know, your, even your strenuous flus. You know, people don’t realize, we lose 25,000, 30,000 people a year here. Who would ever think that, right?" Trumps said according to the audio.
Trump went on to say that coronavirus was maybe five times "more deadly" than the flu.
"This is more deadly. This is five per- you know, this is five percent versus one percent and less than one percent. You know? So, this is deadly stuff," Trump said, according to the audio.

Redan i början av februari visste man att det handlade om luftburen smitta som var 5 gånger dödligare än influensa.

Munskydd är ett måste vid luftburen smitta.

Användning av munskydd saboterar Tegnells och Gieseckes strategi.

Johan Gieseckes mail från 19 april om ämnet "Wittkowski har rätt" kan läsas här:

https://twitter.com/lo_malin/status/1299630820664250368
Det här är inte en luftburen smitta, det är en aerosolmitta.
Citera
2020-12-10, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ja som jag skrev för några tusen inlägg sedan; Då träffar skiten fläkten, naturligtvis.

Jheesus...får bara hoppas vi får pfizers doser a.s.a.p
Citera
2020-12-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Jheesus...får bara hoppas vi får pfizers doser a.s.a.p
Ja vi får hoppas på det bästa. Men det allra bästa vore om folk gav tusan i att trängas i affärer och liknande.
Citera
2020-12-10, 18:51
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hej vänner

Sitter och försöker få grepp om vad som gäller, hittar lite olika info. nämligen.

Min son åkte med 4 kompisar och hälsade på en kompis i helgen, när de sedan skulle åka hem i söndags så kände sig kompisen de hälsade på lite småkrasslig, testade sig i måndags och fick svar i tisdags att han var positiv.

Igår onsdag berättade min son på sin praktikplats detta, ringde 1177 och blev hemskickad.
Idag har vi fått reda på att minst 2 av de 4 kompisarna i bilen också är positiva, även om de inte blivit smittade i helgen så var de alltså 5 pers. i bilen i 4 timmar i söndags.
Den ena positiva kompisens pappa har idag varit hemma i karantän.

Min son har har ännu inga symtom men det känns som oddsen talar för att han också är smittad, nu till frågorna.

Är det fortfarande symtom i minst 24 timmar som gäller för att få göra ett test ?
Behöver man uppvisa flera symtom eller räcker det med t.ex. bara feber eller hosta ?
Ovanstående är väl kanske olika i regionerna.

Hur är det med mig som förälder ?
När ska jag vara jag vara hemma, måste jag det, min son är 18 år och klarar sig ju själv hemma och är ju lättare att hålla distans än med ett yngre barn.

Av smittorisk skäl förstår jag att jag bör vara hemma MEN när då, är det först om/när min son har fått ett positivt svar på test som gäller, då har ju jag antagligen hunnit smitta rätt många av mina kunder och kollegor känns det som.

Kan ju tillägga att en kollega till mig idag blev hemma med symtom och om min son smittade mig någon gång mellan söndag kväll till igår så skulle väl jag ha hunnit med att smitta min kollega också redan.
Det är sannolikt så att de flesta i ditt hushåll är smittsamma , så nu är det mycket viktigt att ni använder munskydd när ni kommer i närheten av andra personer utanför hushållet (detta gäller naturligtvis om ni skulle behöva uppsöka sjukhus). Om du inte har munskydd hemma så ber du någon bekant att införskaffa dessa och släppa av dem utanför dörren.
Citera
2020-12-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi uppfann det där tricket.
Eller Spanien?

"Spaniens dödssiffror mellan mars och maj var nästan 70 procent högre än den officiella räkningen vid den tiden, visar uppgifter från National Statistics Institute (INE) enligt The Guardian."
Citera
2020-12-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Avsevärt mycket högre men ack så långt ifrån någon form av flockimmunitet.

Nu när länder vaccinerar är dem ikapp oss vad gäller immunitet inom kort.

Vad har det gett oss förutom elände och misär? Ekonomin har ju gått käpprätt åt helvete den med.
Varför tror du att folk från stora delar av Europa söker sig mot Sverige? Därför att vår ekonomi inte gått käpprätt åt h-e, samtidigt som vi fortfarande har vår demokrati intakt.
Citera
2020-12-10, 18:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hej vänner

Sitter och försöker få grepp om vad som gäller, hittar lite olika info. nämligen.

Min son åkte med 4 kompisar och hälsade på en kompis i helgen, när de sedan skulle åka hem i söndags så kände sig kompisen de hälsade på lite småkrasslig, testade sig i måndags och fick svar i tisdags att han var positiv.

Igår onsdag berättade min son på sin praktikplats detta, ringde 1177 och blev hemskickad.
Idag har vi fått reda på att minst 2 av de 4 kompisarna i bilen också är positiva, även om de inte blivit smittade i helgen så var de alltså 5 pers. i bilen i 4 timmar i söndags.
Den ena positiva kompisens pappa har idag varit hemma i karantän.

Min son har har ännu inga symtom men det känns som oddsen talar för att han också är smittad, nu till frågorna.

Är det fortfarande symtom i minst 24 timmar som gäller för att få göra ett test ?
Behöver man uppvisa flera symtom eller räcker det med t.ex. bara feber eller hosta ?
Ovanstående är väl kanske olika i regionerna.

Hur är det med mig som förälder ?
När ska jag vara jag vara hemma, måste jag det, min son är 18 år och klarar sig ju själv hemma och är ju lättare att hålla distans än med ett yngre barn.

Av smittorisk skäl förstår jag att jag bör vara hemma MEN när då, är det först om/när min son har fått ett positivt svar på test som gäller, då har ju jag antagligen hunnit smitta rätt många av mina kunder och kollegor känns det som.

Kan ju tillägga att en kollega till mig idag blev hemma med symtom och om min son smittade mig någon gång mellan söndag kväll till igår så skulle väl jag ha hunnit med att smitta min kollega också redan.

Men - varför stoppade du inte din son? OK han är myndig, men du måste väl ha kunnat prata med honom i alla fall? Fem personer i en liten bil? Sova någonstans tillsammans också? Och han visste att han skulle gå till sin praktikplats på måndagen? Skulle något av mina kids göra det där, skulle han eller hon inte få komma hem!
Citera
2020-12-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ja vi får hoppas på det bästa. Men det allra bästa vore om folk gav tusan i att trängas i affärer och liknande.

Regeringen håller ju prompt på punkten att dessa ska fortsatt vara öppna. Man kan inte ha dubbelmeddelande att hålla alla affärer öppna och sedan säga att ingen ska gå in i dem. Nu ska ju dock regeringen börja förbereda en pandemilag som kan vara redo i mars 2021 (så de kan stänga affärer), det här skulle de ha gjort för ett år sedan.
Citera
2020-12-10, 18:57
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag håller verkligen med dig, men det har varit en stark drivkraft hos många skribenter i denna tråd sen dag 1. Det spelar ingen roll vad myndigheten gör utan det måste fortsätta klagas på allt, och även feltolka lite då och då.

Självklart är det medborgarna i det här landet som inte klarar av att följa restriktioner. Många gör det, men allt för många gör det inte och det är det som är det största problemet.

På vilket sätt är det ett problem?

Grundbulten i svenska strategin har Johan Giesecke förklarat i flera intervjuer.

Johan Giesecke hävdar att "People are not stupid". Det räcker att myndigheter talar om för medborgarna vad som är bra för dem så kommer medborgarna göra vad de blivit tillsagda.

Enligt svenska strategin räcker det att med att många följer råden: "you dont need everyone to do it as long most of the people follow the advices from the authorities"

Så naiv är svenska strategin.

Sätter man en naiv ribba så blir följsamheten katastrofal till slut.

Johan Giesecke försöker övertyga Argentina att tillämpa svenska strategin:
Två videos. Intervjun är på engelska.
https://www.infobae.com/america/mundo/2020/05/09/johan-giesecke-maximo-epidemiologo-sueco-el-coronavirus-se-propaga-como-un-incendio-y-no-importa-lo- que-uno-haga-todos-se-van-a-contagiar
Citera
2020-12-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Sverige har redan fått kritik från chefen för Världshälsoorganisationen för att Sveriges ledare babblat om flockimmunitet och hur positivt det är om viruset får spridas fritt genom skolor.. eftersom det är oetiskt enligt WHO.. men inte enligt Tegnell och kompani som helt enkelt vet bättre ..eller rättare sagt vet bäst av alla på hela JOrden.

När flockimmuniteten inte uppstod och istället blev en extrem andra våg så borde man kunna förstå att flockimmunitet kanske inte ens fungerar på detta nya supervirus som troligen uppstått geom antibiotikan i kranvatten.. som skulle skapa nya supervirus och parasiter i längden sa man för några år sedan bara.

Att låtsas att man vet att flockimmunitet kan uppstå med ett nytt virus som inte liknar andra virus.. det är oansvarigt och bevisar ett enormt högmod vilket gör folk totalt blinda.
Sverige hade ifjol den lägsta dödligheten i landets historia: bara 88.766 personer på en befolkning uppgående till 10,33 miljoner, dvs en invånare av 116 lämnade in prästbetyget. I år kommer vi att hamna på en jämförbar siffra, och detta under ett pandemiår.

Dessutom slipper vi alla dessa döda som ekonomiska kriser alltid skördar och som i bl a Italien och Grekland har lett till hemska dödstal under åren från Lehman Brothers-kraschen ända till ifjol. Det är inget annat än en katastrof som väntar många länder, även på mycket nära håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in