2020-12-10, 16:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så man ska, via någon statistisk sannolikhetsmodell, ogiltigförklara massa lagda röster?!
Låter spontant oerhört oseriöst.

Du flyttar målstolpen likt många andra i tråden och jag gillar inte det.

"Det går inte att x"
"Jo, titta här"
"Jaha, så men y då?"

Tröttsamt. Du fick svar på din fråga. Ingen har sagt att man ska ogiltigförklara massa lagda röster via någon statistisk sannolikhetsmodell. Det är ditt sätt att flytta målstolpen eftersom du fick svar på din förra fråga och upplever nu kognitiv dissonans och försöker rationalisera den ställning du redan antagit i frågan. Good luck with that, vill du ställa någon seriös fråga och diskutera fakta med mig så är du välkommen att ställa frågor vidare.
2020-12-10, 16:51
Medlem
Citat:
Så man ska, via någon statistisk sannolikhetsmodell, ogiltigförklara massa lagda röster?!
Låter spontant oerhört oseriöst.

Men det är ju ett tips till GOP i framtiden.
Det ultimata fusket. Få in 10' falska mail-in ballots som sedan resulterar i att nästan bara röster på demokraterna rensas bort enligt en sannolikhetskalkyl (flest demokrater som poströstar). Blir ju dubbel-effekt på varje fuskröst
En audit kan ju göra att man slipper en sannolikhetskalkyl, så du förespråkar en ordentlig audit så vi får fler svar eller?
2020-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Denna statistik finns bla. i de Team Trump stämningar som lämnats in i respektive stat av Giuliani & Jenna. Ladda ned dem och läs alla detaljer.

De utslängda stämningarna med grundlösa påståenden enligt bänken? Du ser inte problem med att använda "fakta" som domstolsväsendet explicit har kallat för grundlösa anklagelser?
2020-12-10, 16:53
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vad händer idag

Nu när allt går så fort så jag missar säkert något men håll ögonen på bla:

1) Wisconsin Hearing

2) Georgia House Hearing "del 2"

3) Fler stater kommer säkerligen ansluta sig till TX vid SCOTUS

Och du vet lika bra som alla andra att Högsta Domstolen inte kommer att befatta sig med detta desperata jippo. Varför invagga dåligt insatta Trump-troende i falska förhoppningar.

Du behöver inte svara förrän efter avslaget. Då hör jag gärna din förklaring.
2020-12-10, 16:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
En audit kan ju göra att man slipper en sannolikhetskalkyl, så du förespråkar en ordentlig audit så vi får fler svar eller?
Jag har hela tiden förespråkat en "stickprovs-audit". Visst har man väl gjort lite sådant?!
Visar den på problem så bör den utökas.
Dock förstår jag inte hur det ska lösa problemet med att veta vem en felaktig röst var lagt på i efterhand?
Men det är såklart oerhört viktigt att veta om det förekommer omfattande fusk.
2020-12-10, 16:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag har hela tiden förespråkat en "stickprovs-audit". Visst har man väl gjort lite sådant?!
Visar den på problem så bör den utökas.
Dock förstår jag inte hur det ska lösa problemet med att veta vem en felaktig röst var lagt på i efterhand?
Men det är såklart oerhört viktigt att veta om det förekommer omfattande fusk.

Det har gjorts någonstans och den visade på 3% av rösterna fel (1 Trump-röst bortplockad utan att man hittade någon förklaring till varför, 1 Trump-röst som flippades till 1 Biden-röst av oförklarliga skäl).
2020-12-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
50% av röstarna (give or take) litar inte på resultatet. Det är allt media behöver veta för att rapportera om det på ett ärligt sätt. Att CEO för CNN går in i veckosamtal och instruerar vilken vinkling artiklar ska ha och vad som ska hittas är inte sättet du låter en journalist jobba på, journalisten borde komma till CEO att det är detta vi hittade och som vi kan publicera, inte CEO som säger åt sina journalister vad dom ska hitta.

Att det styrs från toppen vad som ska skrivas om är uppenbart när du ser att alla journalister inom msm ingorerar 50% av röstarnas frågor. (då har vi inte ens gått in på alla bevis som folk blundar för) det hade aldrig hänt om journalister fritt fick gräva efter sanningen att alla tog samma beslut att det inte är av intresse.

Jag tycker nog mer illa om CNN än dig, fast av helt olika anledningar. Läs WaPo, NYT, The Guardian, Economist etc istället.

50%? Jag hittar ingen siffra över 28% som anser att det var fult spel på någon nivå (alltså även mindre saker än strukturerat valfusk).

Vad är den högsta siffrar på strukturerat valfusk du har hittat? Och vad är den högsta siffran för oegentligheter du har hittat?
2020-12-10, 17:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du flyttar målstolpen likt många andra i tråden och jag gillar inte det.

"Det går inte att x"
"Jo, titta här"
"Jaha, så men y då?"

Tröttsamt. Du fick svar på din fråga. Ingen har sagt att man ska ogiltigförklara massa lagda röster via någon statistisk sannolikhetsmodell. Det är ditt sätt att flytta målstolpen eftersom du fick svar på din förra fråga och upplever nu kognitiv dissonans och försöker rationalisera den ställning du redan antagit i frågan. Good luck with that, vill du ställa någon seriös fråga och diskutera fakta med mig så är du välkommen att ställa frågor vidare.
Okay. Jag håller inte med.
Jag ser inte att jag fick svar på den konkreta fråga.
Hur ska man veta vem en felaktig röst var lagd på?

Ditt svar, vad jag förstår, är att säga de flesta poströsterna var på Biden så därför ska vi anta att de flesta underkända rösterna var på honom. Dvs via en sannolikhetskalkyl?!

Jag kanske missuppfattar ditt svar, om du orkar får du gärna förtydliga.
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag hittar ingen siffra över 28% som anser att det var fult spel på någon nivå (alltså även mindre saker än strukturerat valfusk).

Vad är den högsta siffrar på strukturerat valfusk du har hittat? Och vad är den högsta siffran för oegentligheter du har hittat?

Detta är den jag hittat: https://twitter.com/Rasmussen_Poll/status/1329741803025801217
Medlem
Citat:
Jag tycker nog mer illa om CNN än dig, fast av helt olika anledningar. Läs WaPo, NYT, The Guardian, Economist etc istället.
Totalt ointressant vad du personligen tycker om CNN. Det intressanta var inblicken i hur en stor mediaaktör jobbar och styr sina journalister om hur de ska rapportera,

Citat:
50%? Jag hittar ingen siffra över 28% som anser att det var fult spel på någon nivå (alltså även mindre saker än strukturerat valfusk).
som sagt 50% av röstarna (give or take) skrev jag. Räknar med att dina 28% är för hela befolkningen, inte röstarna?

Citat:
Vad menar du med att en siffra ska visa på valfusk? Jag säger 4, var det rätt eller fel? Jag har sett en kameraövervakning som visar valfusk som ingen har förklarat men som någon försökt sig på att säga att "det som du ser i videon ska du inte lita på, lita på mig istället" vilket såklart inte funkar.
Senast redigerad av smultronkungen2 2020-12-10 kl. 17:03.
2020-12-10, 17:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Genom att de kom in sent via mail-in-ballots, som var de som tippade över resultatet från Trump till Biden.

Se ex. följande: https://media.thedonald.win/post/yWGs8XrO.jpeg

EDIT:

Så att jag är tydlig.

Det som hävdas är att det i första hand är mail-in ballots som är "fradulent." Det är alltså dessa som påståtts räknats sent på kvällen (där man menar att man hittade fler ballots och mottog dessa sent på natten, vilket alltså skulle strida mot lagen).

Då uppstår ju det lilla problemet att man måste visa att de ballots som räknats ÄR felaktiga (ogiltiga) av någon anledning. Att det skickats ballots till någon avliden (bara som exempel) kan ju tänkas. Kommer den tillbaka ifylld kan det ju bero på att personen inte är avliden, utan (redan genomgånget) personen är så mycket över 18 år att födelsedatum ansetts betydelselöst och en proformatidpunkt angavs (så förklarade man den stora mängden 120-åringar som regats som väljare).

I en rättsstat (USA är en rättstat) utgår man från att oegentligheter skall bevisas, och problemet med att bara rakt av utgå från den här listan är att den inte automatiskt innebär att rösten är ogiltig:
Skall man ingripa med någon sorts lagstöd så bör det finnas någon sorts bevisning.

1 500 döda väljare har röstat i Nevada - är de döda, eller är de felregistrerade?
2 500 har ändrade adresser - är det tillåtet att ge "ny adress", eller förlorar man rösträtten i så fall?
6 000 adresser där det ej finns någon skriven på - bor man tillfälligt i sommarstugan eller i husbilen av något skäl ?
8 000 adresser som inte existerar övh - tveksamt om posten då kan leverera dem - eller är posten med i valfusket?
15 000 kommersiella adresser (UPS, Fedex kontor verar vara en vanligt förekommande "modell") Se ovan. Man får ibland inte formellt bo i industri- eller kontorsfastigheter, så man kan inte skriva sig där. Man kan troligen ändå bo där. Sk Mail Forwarders är heller inte helt ovanligt.
20 000 adresser från andra stater (!) Man kanske tar hand om sin gamla mamma (C/O-adress) eller är skriven på det gamla stället tills flyttanmälan går igenom.
42 000 röstade två gånger - Jajamän. De kan ju ha röstat två gånger, till exempel i förväg, men också på valdagen. Senast lagd röst gäller, har jag hört. Just det här är ju dessuton enkelt att fånga upp, om man inte bara gissar att så måste det vara.

Jag utreder inte valet i USA, men jag vet hur man utreder mer allmänt, och ger bara exempel på att man kan "killgissa" runt sådana här siffror hur mycket som helst, men skall något åtgärdas krävs stabila fakta. Eftersom även en oinitierad lätt kan se att det kan finnas helt rimliga förklaringar till många avvikelser är det inte så lätt att (be)visa felaktigheter.
2020-12-10, 17:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då uppstår ju det lilla problemet att man måste visa att de ballots som räknats ÄR felaktiga (ogiltiga) av någon anledning. Att det skickats ballots till någon avliden (bara som exempel) kan ju tänkas. Kommer den tillbaka ifylld kan det ju bero på att personen inte är avliden, utan (redan genomgånget) personen är så mycket över 18 år att födelsedatum ansetts betydelselöst och en proformatidpunkt angavs (så förklarade man den stora mängden 120-åringar som regats som väljare).

I en rättsstat (USA är en rättstat) utgår man från att oegentligheter skall bevisas, och problemet med att bara rakt av utgå från den här listan är att den inte automatiskt innebär att rösten är ogiltig:
Skall man ingripa med någon sorts lagstöd så bör det finnas någon sorts bevisning.

1 500 döda väljare har röstat i Nevada - är de döda, eller är de felregistrerade?
2 500 har ändrade adresser - är det tillåtet att ge "ny adress", eller förlorar man rösträtten i så fall?
6 000 adresser där det ej finns någon skriven på - bor man tillfälligt i sommarstugan eller i husbilen av något skäl ?
8 000 adresser som inte existerar övh - tveksamt om posten då kan leverera dem - eller är posten med i valfusket?
15 000 kommersiella adresser (UPS, Fedex kontor verar vara en vanligt förekommande "modell") Se ovan. Man får ibland inte formellt bo i industri- eller kontorsfastigheter, så man kan inte skriva sig där. Man kan troligen ändå bo där. Sk Mail Forwarders är heller inte helt ovanligt.
20 000 adresser från andra stater (!) Man kanske tar hand om sin gamla mamma (C/O-adress) eller är skriven på det gamla stället tills flyttanmälan går igenom.
42 000 röstade två gånger - Jajamän. De kan ju ha röstat två gånger, till exempel i förväg, men också på valdagen. Senast lagd röst gäller, har jag hört. Just det här är ju dessuton enkelt att fånga upp, om man inte bara gissar att så måste det vara.

Jag utreder inte valet i USA, men jag vet hur man utreder mer allmänt, och ger bara exempel på att man kan "killgissa" runt sådana här siffror hur mycket som helst, men skall något åtgärdas krävs stabila fakta. Eftersom även en oinitierad lätt kan se att det kan finnas helt rimliga förklaringar till många avvikelser är det inte så lätt att (be)visa felaktigheter.

Jag håller med dig om vad du skriver. Jag tror Matt Braynard gjorde någon analys och fann att det utifrån flera av de punkter du tar upp kvarstod väldigt många ogiltiga röster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in