Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Behöver byta krängningshämmarstag på min Renault ZOE, har fått ett pris på 2.150 kronor, komplett.
Är det ett okej pris?
Citat:
Ursprungligen postat av
turistensklagan
Säg att staget kostar max 700 och de tar 20min att byta.... Nä inte billigt, låter dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Det verkstäderna förlorar på gungorna tar dom igen på karusellen...
Hur fulet kan staget / stagen vara slut redan?
ingen aning om det är ett okej pris, men jag tänker att det kostar typ 1500 spänn att byta på en vanlig Renault Clio... så då kanske det är ett rimligt pris ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av
Solitair
Man kan köpa 2 krängningshämmarstag till en Zoe för 16 EUR plus frakt från Tyskland.
Det är t.o.m. möjligt att Biltema har stag som passar.
Att byta dem är enkelt, tar ca 10 minuter, för den som har en muttermaskin.
Citat:
Ursprungligen postat av
GUBBKUKEN
Varför inte tillverka ett krängningshämmarstag själv? Är inte speciellt svårt. Gjort det ett antal gånger...
Låter inte som nåt direkt överpris, om än inte särskilt skitbilligt heller.
Men folk glömmer ju oftast en väsentligt sak när de frågar eller kommenterar i sådana här saker, nämligen att det högre pris man betalar för att låta en bilverkstad utföra bytet, inte enbart handlar om att verkstaden ska tjäna pengar, utan även om att man betalar för att bekvämligheten att slippa böka med saken själv. Så hur mycket är just din bekvämlighet värd...?
Att man kan spara skapligt med slantar om man frågar runt, jämför priser, eller beställer på t ex billig nätbutik, är ju solklart. Men, det finns ju några men...
Antingen så lämnar man bilen till en seriös verkstad och får den ompysslad och kan åtnjuta bekvämligheten att inte lyfta ett finger själv, ja nästan då. Men det kostar ju mer.
Eller så sitter man kanske en timmer eller mer och knappar runt på nätet, försöker jämföra priser, kanske är så osäker så man startar en tråd på ett forum och frågar om råd om var och hur det sk beställas och bytas.
Så blir det en beställning, sen ska paketet hämtas ut, tid och plats för ingreppet ska finnas, och verktyg. De där 20 min det påstås att det ska kunna bytas på kan nog de allra flesta bara drömma om, även verkstäder.... Ja om vi ska räkna med alla nödvändiga moment etc som tar sin tid, och inte startar klockan när man satt blocknyckeln på första muttern, och stoppar den när man tycker man är klar men inte har sänkt ner bilen, eller kört ut den från garaget och städat undan etc etc.
Så, vill man försöka spara kanske en tusing, så är det bara att fundera på vad ens egen fritid är värd, och fundera på hur mycket man vill sitta och leta rätt del till ”rätt” pris, beställa, hämta ut, och sen böka med bytet etc etc. Eller betala den där extra tusingen och ha bekvämligheten att låta andra göra det mesta jobbet.