2020-12-09, 23:22
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
...du tycker inte exemplevis Michigan är märkligt då ?

Biden får kl 06:31 en dump om hela 141.258 röster mot Trumps 5.968 dvs 96% marginal. Bara det att det county Biden hade störst marginal i hela staten nådde endast 75%...

Michigan:
https://pasteboard.co/JEbnNIh.jpg

#joeforprison

Exakt. Något är misstänkt. Inget bevis dock.
2020-12-09, 23:22
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det handlade inte om presidentvalet.
Det handlade om ett lokalt val om att tillåta en försäljare av marijuana i ett samhälle.

Rösterna var ursprungligen 262-262, vilket innebar att förslaget inte antogs.
Vid omräkning så fick istället ja sidan 1 mer röst.

Du har inte förstått någonting.

"At the conclusion of the recount by the tabulating machine and with three fewer votes, the result was 262-261"

Maskinen har räknat om bilderna, och tappat bort en. Därför van Coffe shoppen. Vart tog bilden vägen?

Sluta leta efter skrynkliga pappers lappar.
2020-12-09, 23:23
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Vad tror du det är de gör genom att meddela att Hunter Biden är under federal utredning för skattebrott?
Bongino tar i gårdagens show upp att det inte är en slump att Tucker Carlson lagt in en sekvens med Hunter Biden i den där historien med Swalwell och den kinesiske spionen och antyder att det är mer på väg. Om Biden ens kommer till presidentposten så kommer han nog att bli avsatt eller tvingas avgå så småningom. För demokraterna var han bara ett verktyg för att vinna valet. De har redan förberett sig för att bli av med honom.

Frågan är ju då om han överhuvudtaget kan väljas den 20:e Januari. Finns inte möjligheten längre återstår bara Donald J Trump.
2020-12-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Två saker med detta.

1. SCOTUS tog alltså inte ens upp fallet.
2. Ingen motivering gavs.

Gällande punkt 1 så är det därför fortfarande oklart hur de skulle ha dömt ifall det varit "skapt läge".

Gällande punkt 2 så tycker jag att det är märkligt att man inte alls ger en motivering, för jag kan tänka mig att man som part i ett mål alltid har rätt att höra en motivering, och just domskäl brukar ju vara av betydande vikt till att förklara varför ett utfall blivit på ett visst sätt. Personligen misstänker jag att det signalerar att det finns en oenighet i SCOTUS om just skälen, och det enda man kan enas om är just att det inte ska tas upp. Jag misstänker att de konservativa domarna ser ett överlap med andra, större mål, medan de liberala domarna inte vill veta av dessa fall i någon form över huvud taget.
Det var bara "snabbehandling" av fallet (emergency injunctive relief) som de avslog d v s fallet kan fortfarande tas upp. Caset står som "pågående ärende" (pending). Det är många som missat detta då media felaktigt (antagligen med avsikt) rapporterat det som nedlagt. Jag antar att SCOTUS vill ha lite mer tid på sig att utvärdera situationen.
2020-12-09, 23:28
Medlem
ZZZZZZzzzzzzzzzZZZZZ

Svara inte på detta inlägg för ni får ändå inte svar.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Två saker med detta.

1. SCOTUS tog alltså inte ens upp fallet.
2. Ingen motivering gavs.

Gällande punkt 1 så är det därför fortfarande oklart hur de skulle ha dömt ifall det varit "skapt läge".

Gällande punkt 2 så tycker jag att det är märkligt att man inte alls ger en motivering, för jag kan tänka mig att man som part i ett mål alltid har rätt att höra en motivering, och just domskäl brukar ju vara av betydande vikt till att förklara varför ett utfall blivit på ett visst sätt. Personligen misstänker jag att det signalerar att det finns en oenighet i SCOTUS om just skälen, och det enda man kan enas om är just att det inte ska tas upp. Jag misstänker att de konservativa domarna ser ett överlap med andra, större mål, medan de liberala domarna inte vill veta av dessa fall i någon form över huvud taget.

1. Innan ni kritiserar SCOTUS bör ni noga läsa vad parterna anförde i stämningen.

1.1. *spoiler* PA Supreme Courts damer ursäktade sig med "att de inte räknade med att stämningen skulle tas upp i The Supreme Court" samt skrev en massa antydningar, som åtminstone jag med min begränsade livserfarenhet och förståelse för amerikanska tolkar som utlovande av sexuellt umgänge".

1.2. Skället "laches" har ingen betydelse i det här ärendet annat än att PA smearar både målet och klaganden genom att påpeka att denne är i ond tro och planerat "ett bakhåll" med syftet att underkänna röster. Ur prejudikat synpunkt kan det funka ifall tex. klaganden exempelvis klagat på lagen redan för 1 år sedan, även om "laches" definitivt inte är tillämpligt i en 1 års situation utan är något som anförs tex. i fastighetsärenden, jämför med svenska fastighetsplaner exempelvis, någon ändrade en äganderättsplan för 20 år sedan och fastighetsägaren meddelades bevisligen. Då har denne enbart rätt att klaga enligt laches ifall staten är i ond tro med fastighetsplanen eller någon del av planen hade oförutsägbara konsekvenser, annars inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Kan inte TX styrka det de påstår spelar det ingen roll vad PA säger.

Tänk som en rättegång. Om åklagaren inte har några bevis behöver försvaret inte göra något.
Har de några bevis kan försvaret behöva ge alternativa förklaringar.
Kommer inte försvaret med förklaringar kan svagare bevisning räcka men man måste fortfarande ha bevisning
.

1. TX ser ut att ha styrkt klagomålen baserade på lag i stämningen. PA kan vara av annan uppfattning.

2. Intra-stat stämningar är inte svenska brottmål. De är 2 parts mål som bedöms på anförda 'merits', ifall en part väljer att inte svara brukar målet avgöras till andra partens fördel, såvida det som anförts är galet. PA m.fl. behöver nog skriva väl i det svaret och nog skriva bättre än i tidigare mål.

Svara inte på det här inlägget för ni får ändå inte svar.
2020-12-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, de kanske går på den webbpoll som hänvisades till tidigare i tråden (fetningen)...
Det är i alla fall underhållande att läsa har.
SCOTUS "pejlar stämningen bland väljarna" istället för att döma enligt lagen. Mycket ska man läsa.
Du liksom andra som inte har läst juridik lägger för stor vikt vid själva lagtexten, men det är inte den enda rättskällan. Lika viktigt är vad lagstiftaren ville åstadkomma när lagen skrevs. I svenska domstolar t.ex. så är propositionen vid lagens tillkomst och resonemangen som förs i den, liksom den åtföljande riksdagsdebatten när propositionen antogs en lika viktig rättskälla som själva lagtexten.

För att återgå till vårt exempel, dessa vallagar i USA har antagits för att USA ska få en president som avspeglar folkviljan. Om då en stor majoritet anser att folkviljan har respekterats så skulle HD gå emot lagstiftarens intentioner om den underkände valet, även om lagtexten i sig skulle ge stöd för att underkänna.

Och omvänt, om en stor majoritet anser att valet var stulet, vilket kanske är fallet här, så vore det fel, alltså konstitutionsvidrigt för HD att godkänna resultatet om det finns stöd i lagtexten för att underkänna det.
Senast redigerad av Friherr 2020-12-09 kl. 23:52.
2020-12-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du liksom andra som inte har läst juridik lägger för stor vikt vid själva lagtexten, men det är inte den enda rättskällan. Lika viktigt är vad lagstiftaren ville åstadkomma när lagen skrevs. I svenska domstolar t.ex. så är propositionen vid lagens tillkomst och resonemangen som förs i den, liksom den åtföljande riksdagsdebatten när propositionen antogs en lika viktig rättskälla som själva lagtexten.

Sluta tramsa. USA är inte civilrättsligt, de har ett common law system. Formulering och prejudikat är allt som spelar roll.
2020-12-09, 23:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Bästa citatet på länge. Många här kan inte distansera sig själva från deras moral och etik. Alla frågor och svar är relativt till deras livsstil.

Att kunna åtsidosätta sina värderingar och leva sig in i någon annans är få som verkligen kan.

Tackar

Jag tänker bara hur det är att vara den andra personen. Skulle Vänsterpartiet fått ca 51% i mätningar så skulle jag garanterat ställa upp som valobservatör med onda avsikter för demokratin bara för att rädda mig själv. Antar fler skulle göra det också bara för att ibland handlar det om att hindra demokratiska rättigheter för vissa för att försvara demokratiska rättigheter för andra.

Önskar Nixter och Squeaky här på forumet kunde argumentera likadant istället för att skicka en twitterlänk på något rykte.
2020-12-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Är ju tydligt att allt fram till nu haft som syfte att hålla ångan uppe. Man förväntade sig inte att vinna i Demstolarna. Det är detta man arbetat på i tysthet sedan åtminstone 4 november.

Det känns som att det är något större på gång än ett simpelt valfusk.
2020-12-10, 00:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkleSmash
Jag hade nog planerat lite mer noggrant om jag skulle fuska i val.
Det demokraterna gjorde var att drabbas av panik och allt rationellt tänkande flög ut genom fönstret.

Det finns nog mer fusk om man skrapar på ytan. Lådorna med röster var tänkta som en nödåtgärd ifall man räknat bort sig.
2020-12-10, 00:11
Medlem
spindrifts avatar
AZ stämmer in, så är väl 18 stater nu?

https://www.supremecourt.gov/DocketPDF/22/22O155/163258/20201209171850333_TX%20v%20PA%20Motion%20for%20Lea ve%20FINAL.pdf
2020-12-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Sluta tramsa. USA är inte civilrättsligt, de har ett common law system. Formulering och prejudikat är allt som spelar roll.
Du vet inte alls vad du pratar om. Den viktigaste rättskällan när man tolkar den amerikanska konstitutionen är, förutom själva konstitutionen är the Federalist papers vilket är lagens förarbeten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Federalist_Papers

Mycket troligt att vi i HDs domslut, om du orkar läsa det, kommer att se flera referenser till denna essäsamling.

Du bör även googla civilrätt för du förstår inte ordets betydelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in