ZZZZZZzzzzzzzzzZZZZZ
Svara inte på detta inlägg för ni får ändå inte svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Två saker med detta.
1. SCOTUS tog alltså inte ens upp fallet.
2. Ingen motivering gavs.
Gällande punkt 1 så är det därför fortfarande oklart hur de skulle ha dömt ifall det varit "skapt läge".
Gällande punkt 2 så tycker jag att det är märkligt att man inte alls ger en motivering, för jag kan tänka mig att man som part i ett mål alltid har rätt att höra en motivering, och just domskäl brukar ju vara av betydande vikt till att förklara varför ett utfall blivit på ett visst sätt. Personligen misstänker jag att det signalerar att det finns en oenighet i SCOTUS om just skälen, och det enda man kan enas om är just att det inte ska tas upp. Jag misstänker att de konservativa domarna ser ett överlap med andra, större mål, medan de liberala domarna inte vill veta av dessa fall i någon form över huvud taget.
1. Innan ni kritiserar SCOTUS bör ni noga läsa vad parterna anförde i stämningen.
1.1. *spoiler* PA Supreme Courts damer ursäktade sig med "att de inte räknade med att stämningen skulle tas upp i The Supreme Court" samt skrev en massa antydningar, som åtminstone jag med min begränsade livserfarenhet och förståelse för amerikanska tolkar som utlovande av sexuellt umgänge".
1.2. Skället "laches" har ingen betydelse i det här ärendet annat än att PA smearar både målet och klaganden genom att påpeka att denne är i ond tro och planerat "ett bakhåll" med syftet att underkänna röster. Ur prejudikat synpunkt kan det funka ifall tex. klaganden exempelvis klagat på lagen redan för 1 år sedan, även om "laches" definitivt inte är tillämpligt i en 1 års situation utan är något som anförs tex. i fastighetsärenden, jämför med svenska fastighetsplaner exempelvis, någon ändrade en äganderättsplan för 20 år sedan och fastighetsägaren meddelades bevisligen. Då har denne enbart rätt att klaga enligt laches ifall staten är i ond tro med fastighetsplanen eller någon del av planen hade oförutsägbara konsekvenser, annars inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Kan inte TX styrka det de påstår spelar det ingen roll vad PA säger.
Tänk som en rättegång. Om åklagaren inte har några bevis behöver försvaret inte göra något.
Har de några bevis kan försvaret behöva ge alternativa förklaringar.
Kommer inte försvaret med förklaringar kan svagare bevisning räcka men man måste fortfarande ha bevisning.
1. TX ser ut att ha styrkt klagomålen baserade på lag i stämningen. PA kan vara av annan uppfattning.
2. Intra-stat stämningar är inte svenska brottmål. De är 2 parts mål som bedöms på anförda 'merits', ifall en part väljer att inte svara brukar målet avgöras till andra partens fördel, såvida det som anförts är galet. PA m.fl. behöver nog skriva väl i det svaret och nog skriva bättre än i tidigare mål.
Svara inte på det här inlägget för ni får ändå inte svar.