Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Det är detta jag tror blir domskälet om HD avvisar stämningen, men det är inte alls säkert det blir så. Jag tror att det viktigaste för domstolen blir att försöka pejla av stämningen bland väljarna. Om majoriteten hade ansett att valet gått rätt till så hade saken redan varit klar. HD hade deklarerat Biden som vinnare.
Men nu ser det ut som att flertalet faktiskt tror att valet blev stulet och om det då finns ett rimligt juridiskt case för att förvisa frågan till Representanthuset så är det nog möjligt att HD väljer den lösningen. Representanthuset är ju trots allt också folkvalt så på något sätt så får USA en folkvald president.
Det lär vara en av orsakerna, den huvudsakliga orsaken tror jag dock kommer vara att konstitutionen tillåter(kräver till och med) att delstaterna stiftar vallagar.
Att alla väljare inte behandlas exakt lika stämmer för alla delstater, så även i Texas. Detta beror på att alla counties sköter sina egna vallokaler och hanterar saker olika. Så inte nog med att det skiljer mellan delstater det skiljer även inom delstater.
Det Texas anklagar PA och de andra tre för har de själva också gjort, de har också infört nya vallagar pga pandemin.
Deras väljare har också olika förutsättningar beroende på vilket county de hör till.
Jag tror faktiskt inte SCOTUS bryr sig ett dugg om stämningen bland väljarna. De är proffsdomare och sitter på livstid.
Allt de skall bry sig om är lagen och konstitutionen. Och där kan jag inte se att TX har något alls att komma med.