Citat:
Ursprungligen postat av
404error-sensum
Jo vi mediterade faktiskt! Det hade jag glömt!
Vi hade en rund skål och en slags trumpinne med en tygboll på ena änden som pappa liksom drog längst skålen och då skapades ett väldigt långdraget vinande ljud.
Men på kvällarna bad vi, typ fader vår och sen talade de latin. Tror aldrig jag hörde nått tungomålstalande..
Däremot ansågs det möjligt att förflytta föremål med tankens kraft så det övade vi ofta på.. tror min pappa måste ha gjort nått med snören eller magneter för jag minst tydligt att han kunde flytta saker som han inte vidrörde.
Vad märkligt och intressant! Menar det inte respektlöst, förstår att detta är ett stort trauma för dig, så klart.
Jag får känslan av att du kommer att hitta rörelsen bland kristna asiater. Kristendom har spridits till Asien i många olika tider. Ibland väldigt tidigt. En del av dessa rörlser tror jag har blandats med asiatisk religion och kultur, tex meditation. Någon sådan kan sedan ha spridits tillbaka till väst, tex på 60-70 talet när det var stort intresse för österländsk visdom här.
Tror rörelsen du växte upp i har någon sådan bakgrund. Latin tyder på att det inte är en rörelse med rötter i västerländsk protestantism eftersom latin kom ur mode efter reformationen på 1500-talet. Kanske katolska rötter, ortodoxa eller ännu tidigare.