2020-12-09, 22:28
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smira
Zenbuddism kommer från asien och har gård i sverige

Man når olika nivåer. Låter lite konstigt om den både har japanskt ursprung och man talade latin.

http://zentraining.org/

Stämmer inte in tyvärr, men ja jag har otroligt svårt att förstå hur Japan kan ha varit så viktig. Såg aldrig något asiatiskt skriftspråk.. det var latin, ibland engelska texter som min pappa hade i en pärm med de där bilderna men aldrig japanska..
Citera
2020-12-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Vi hade gardiner, men jag har läst en del om båda dessa rörelser! Tyvärr stämmer ingen av dem, men tack ändå för att du tar dig tid.
Jag hade en lust att skriva om allt men det är för rörigt. Jag mins sällan hur gammal jag var vid ett specifikt minne så finns liksom ingen kronologi i mina minnen. Skulle bli en mycket rörig bok, haha

Jag tror den skulle bli fantastisk! Just för att den skulle bli så rörig och fragmentarisk, precis som våra minnen alltid är. Börja skriv ned fragmenten bara, så kanske de går att arrangera på något sätt sedan. Tänk mer något lite svårare postmodernt än en rak självbiografi typ 'Min uppväxt i en sekt'.
Senast redigerad av flushbuch 2020-12-09 kl. 22:54.
Citera
2020-12-09, 22:30
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Wow, vilken berättelse.

I och med att du nämner Japan tänker jag spontant på domedagssekten ''Aum Shinrikyo'' som utförde terrorattacken i Tokyo 20 mars 1995 när de spred saringas på en tunnelbanastation.
Hörde om dom i podden Sekter! Men när jag läste på hittade jag inget om amuletterna.. de var helt centrala och utan den kunde de inte bekämpa demoner, be eller utföra healing. Barn hade inga amuletter. Jag tror du var tvungen att genomgå kurser eller prövningar för att få en amulett, men är inte säker..
Citera
2020-12-09, 22:31
Medlem
Citat:
De hade ett otroligt stort nätverk med individer på högt uppsatta positioner. Gällande utlandet minns jag att största delen anhängare befann sig i Ryssland med också övriga delar av Europa.

Intressant... och otäckt. De var/är inte trevliga.
Citera
2020-12-09, 22:34
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jag tror vi kan utesluta dem pga att det pratades om Jesus. Zenbuddister är inte alls kristna.

Möjligen kan man tänka sig någon new age-sekt som lånat både från någon sorts buddhism och från kristendom. Ser inget i berättelsen som ser speciellt buddhistiskt ut så jag tror mer på en urspårad variant av kristendom.

Till TS: mediterade ni? Gissar att ni inte gjorde det, utan bad till Gud? Talade ni i tungor? Kunde man bli hänförd, hamna i extras och prata på språk som man inte kunde (...och som inte finns...)

Jo vi mediterade faktiskt! Det hade jag glömt!
Vi hade en rund skål och en slags trumpinne med en tygboll på ena änden som pappa liksom drog längst skålen och då skapades ett väldigt långdraget vinande ljud.
Men på kvällarna bad vi, typ fader vår och sen talade de latin. Tror aldrig jag hörde nått tungomålstalande..
Däremot ansågs det möjligt att förflytta föremål med tankens kraft så det övade vi ofta på.. tror min pappa måste ha gjort nått med snören eller magneter för jag minst tydligt att han kunde flytta saker som han inte vidrörde.
Citera
2020-12-09, 22:36
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Boken 'Manipulering pågår' kanske kan ge dig några ledtrådar.
ISBN: 9170400296 alt 9789170400292

Finns att låna på många bibliotek.

https://www.adlibris.com/se/bok/manipulering-pagar-avslojande-erfarenheter-fran-tidigare-sektmedlemmar-9789170400292
Tack! Ska beställa den!
Citera
2020-12-09, 22:37
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter som att dom var nutjobs som blandade hejvilt av allt möjligt.

Tror ärligt alla sekter består av vilt blandade nutjobs.. men jag håller med om att blandningen är underlig, hade varit lättare om de varit mer renodlat kristna eller newage..
Citera
2020-12-09, 22:38
Medlem
Citat:
Hörde om dom i podden Sekter! Men när jag läste på hittade jag inget om amuletterna.. de var helt centrala och utan den kunde de inte bekämpa demoner, be eller utföra healing. Barn hade inga amuletter. Jag tror du var tvungen att genomgå kurser eller prövningar för att få en amulett, men är inte säker..

Hm, okej. Intressant. Får forska vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Intressant... och otäckt. De var/är inte trevliga.

Verkligen. Det allra mest oroväckande är att de än idag är aktiva. År 2016 deporterade Montenegro 58 stycken anhängare och för en månad sedan dömdes en rysk ledare till 15 års fängelse.

https://www.nytimes.com/2016/03/30/world/europe/montenegro-japan-aum-shinrikyo.html
https://tass.com/emergencies/1228207
Citera
2020-12-09, 22:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tror ärligt alla sekter består av vilt blandade nutjobs.. men jag håller med om att blandningen är underlig, hade varit lättare om de varit mer renodlat kristna eller newage..

Visst, men det du beskriver låter så knäppt att det är påhitt. Antingen att du hittar på, eller att det är något dom har kokat ihop.
Citera
2020-12-09, 22:44
Medlem
Citat:
Vi hade en rund skål och en slags trumpinne med en tygboll på ena änden som pappa liksom drog längst skålen och då skapades ett väldigt långdraget vinande ljud.
Men på kvällarna bad vi, typ fader vår och sen talade de latin. Tror aldrig jag hörde nått tungomålstalande..
Däremot ansågs det möjligt att förflytta föremål med tankens kraft så det övade vi ofta på.. tror min pappa måste ha gjort nått med snören eller magneter för jag minst tydligt att han kunde flytta saker som han inte vidrörde.

Vad märkligt och intressant! Menar det inte respektlöst, förstår att detta är ett stort trauma för dig, så klart.

Jag får känslan av att du kommer att hitta rörelsen bland kristna asiater. Kristendom har spridits till Asien i många olika tider. Ibland väldigt tidigt. En del av dessa rörlser tror jag har blandats med asiatisk religion och kultur, tex meditation. Någon sådan kan sedan ha spridits tillbaka till väst, tex på 60-70 talet när det var stort intresse för österländsk visdom här.

Tror rörelsen du växte upp i har någon sådan bakgrund. Latin tyder på att det inte är en rörelse med rötter i västerländsk protestantism eftersom latin kom ur mode efter reformationen på 1500-talet. Kanske katolska rötter, ortodoxa eller ännu tidigare.
Citera
2020-12-09, 22:47
Medlem
Citat:
Wow, vilken berättelse.

I och med att du nämner Japan tänker jag spontant på domedagssekten ''Aum Shinrikyo'' som utförde terrorattacken i Tokyo 20 mars 1995 när de spred saringas på en tunnelbanastation.

I Japan är det väl mycket vanligt med manga? Skulle det inte kunna vara en mangadyrkande sekt? När jag var i sci-fi bokhandeln i Stockholm för ca 15 år sen såg jag en mangabok som hette något med "priest". Så känns inte helt orimligt att det kan ha något med saken att göra.
Citera
2020-12-09, 22:47
Medlem
Citat:

Följde ni några budord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in