Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Jag tänker mest på att Dominions chefer sagt att maskinerna "omöjligen" kan koppla upp sig mot Internet, men ifall det sedan kommer bevis på att så faktiskt har skett, kan man inte argumetnera för att Dominons uppgifter/försvar inte är att lita på? För det har väl framförts mängder med argument att Dominion datorerna blivit fjärrstyrda och att det har varit en faktor i det anförda valfusket?
Maskinerna KAN kopplas upp mot internet, men det krävs modifiering.
En person med rätt tillgång och kunskap kan göra det.
Jag menar en person med hög säkerhetstillgång till t.ex. NSA eller pentagon KAN stjäla information eller logga in åt andra.
Betyder det att det sker eller att systemet inte är säkert? Givetvis inte.
Kommer det bevis på att det skett med en maskin så bevisar det bara att det skett med en maskin inget annat.
Tänk så här, kan en valarbetare fuska med enskilda röster? Ja självklart.
Kan en brevbärare dumpa valsedlar? ja självklart.
Kan en rösträknare fuska eller göra fel? Ja självklart.
Kan en valmaskin manipuleras? Ja självklart.
Betyder detta att det förekommit fusk? Nej självklart inte.
Om en rösträknare begår ett fel eller fuskar betyder det att alla eller ens många fuskat och gjort fel? Nej självklart inte.
Om en valarbetare fuskat eller hanterat valsedlar fel betyder det att alla eller ens många gjort det? Nej självklart inte.
Om en maskin påverkats betyder det då att alla eller ens flera maskiner påverkats? Nej självklart inte.
Maskinerna är inte ett sammansatt system utan separata maskiner som handhas av massa olika myndigheter i massa olika distrikt.
På samma sätt som att om jag får virus på min pc med win 10 inte betyder något för din pc med win 10 så betyder manipulation av en maskin i ett county i PA inget för en maskin i ett county i GA.