2020-12-09, 21:03
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Fattar inte ditt resonemang.
Varför ska vi ha skadestånd öht. om du anser att pengar inte hjälper? Varför ha försäkringsbolag, pengar hjälper väl inte? Vi är många som tycker synd om killarna och dessutom anser att skadestånden för brottsoffer är på tok för låga i Sverige, därför skänkte i alla fall jag pengar.
Struntar blankt i om Hanif ser det som ett PR-jippo, så länge pengarna kommer fram till grabbarna skiter jag i syftet bakom och vad de gör med pengarna. De får göra vad de vill med pengarna.

Har inte sagt att skadestånd borde läggas ner, lägg inte orden i min mun. Jag sade att de redan får skadestånd, skadestånd som blivit utdömda. Att köra såna här PR jippon är inte bra därför att man ska inte kategorisera brottsoffer på det här sättet. Varför ska just dessa på sådana här enorma summor och inte andra som blivit utsatta för samma brott? Var är logiken i detta? Vi har ett rättsystem som ska ombesörja brottsoffer, inte politiker som godtyckligt går in försöker skapa sig ett namn genom stt godhetsknarka. Finns redan tillräckligt med detta i samhället.
Citera
2020-12-09, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Har inte sagt att skadestånd borde läggas ner, lägg inte orden i min mun. Jag sade att de redan får skadestånd, skadestånd som blivit utdömda. Att köra såna här PR jippon är inte bra därför att man ska inte kategorisera brottsoffer på det här sättet. Varför ska just dessa på sådana här enorma summor och inte andra som blivit utsatta för samma brott? Var är logiken i detta? Vi har ett rättsystem som ska ombesörja brottsoffer, inte politiker som godtyckligt går in försöker skapa sig ett namn genom stt godhetsknarka. Finns redan tillräckligt med detta i samhället.
Hur menar du? Att domstolarna i framtiden riskerar att skita i att döma ut skadestånd med motiveringen att privatpersoner ändå kommer att crowdfunda ersättning till brottsoffren?
Citera
2020-12-09, 21:12
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det är även själva upprättelsen psykiskt som spelar in här. Nu kan de känna att de har tiotusentals människor som backar upp dem. Pengar ger även frihet. De kan mycket väl sluta som sjukskrivna ett bra tag i vuxen ålder med t ex PTSD att hantera. De blev skenavrättade nakna i en grop under en hel natt, sådant sätter sina spår och finns inte precis med i försäkringsbolagens ersättningslistor.

Jag håller med om att de blivit riktigr dåligt behandlade och att de troligen har blivit starkt traumatiserade av detta men samtidigt får de hjälp för att kunna lära sig att hantera detta. Vi lever i Sverige där psykisk sjukvård är gratis och väldigt bra. Jag menar, hur mycket skiljer sig egentligen detta fall från överfallsvåldtäkter och förnedringsrån överlag? Men just dessa får mpngmiljonhjälp medan övriga brottsoffer för nöja sig med skadestånd utdömd av rätten. Just sådana här jippon gynnar egentligen vara brottsoffren ekonomiskt medan man skiter I alla andra som kommer nu känna att de blivit åsidosatta. Detta är ingen rättvisa utan det är kategorisering av brottsoffer där vissa blir viktigare än andra.
Citera
2020-12-09, 21:13
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
Hur menar du? Att domstolarna i framtiden riskerar att skita i att döma ut skadestånd med motiveringen att privatpersoner ändå kommer att crowdfunda ersättning till brottsoffren?

Nej. Mer att vissa brottsoffer är viktigare än andra trots att de blivit utsatta för samma brott. Antingen hjälper man alla eller så låter man rättvisan ha sin gång. Allt annat är ohållbart
Citera
2020-12-09, 21:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Han har redan svarat på den frågan, alldeles nyss.

Topic: älskar att se vänsterblivna gå bananas efter att Hanif gjort något riktigt bra, från hjärtat. Det är ju vänstern som har monopol på Godhet™.
Citera
2020-12-09, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Nej. Mer att vissa brottsoffer är viktigare än andra trots att de blivit utsatta för samma brott. Antingen hjälper man alla eller så låter man rättvisan ha sin gång. Allt annat är ohållbart
Jag förstår, men du är väl medveten om att insamlingen gjorts på frivillig basis där folk skänkt av sina egna pengar? Hur skulle man kunna reglera hur allmänheten använder sin ekonomi? Ska man förbjuda att folk skänker pengar till vad de önskar?
Citera
2020-12-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Kvinnor våldtas dagligen men där förekommer mej veterligen inga insamlingar.
Varför behöver manliga våldtäktsoffer pengar från främlingar men inte dom kvinnliga?

Jag förringar inte det dessa killar blivit utsatta för.
Det är rent horribelt och jag hoppas verkligen att dom kan ta sej ur det här och kunna leva ett normalt liv framöver.

Men som sagt våldtagna kvinnor blir ifrågasatta "för dom ljuger ju så ofta", får frågor om klädsel, tidigare sexuella erfarenheter, berusningsgrad, sa hon verkligen tydligt nej osv.

Kvinnor får också höra att dom skall hålla sej hemma, inte gå på vissa ställen, inte dricka alkohol och allt möjligt idiotiskt.

Hanif Bali är en jäkla hycklare precis som så många andra.
Jag är dessutom övertygad om att insamlingen är ett beräknat sätt för honom att försöka rädda sitt anseende som blivit väl nedfläckat på sistone.
Men du är ju ändå den största kukhycklaren, är du inte? Ryck upp dig!

Hanif är den mest rakryggade politikern i Sverige sen jag vet inte ens.

Varför har inte du eller dina vänsterblivna polare startat insamlingar? Dumma fan
Senast redigerad av Bengt-Birger 2020-12-09 kl. 21:55.
Citera
2020-12-09, 21:53
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om de är normalviktiga tonårsgrabbar ekonomiskt sett så blir det uppenbart hur de spenderar pengarna om de gör det hyfsat snabbt.

Jo absolut det har du rätt i, men det innebär ju att samhället håller ett öga på dom s.a.s och det tycker jag inte att dom skall behöva stå ut med.
Dom är ju offer, inte gärningsmän.
Citera
2020-12-09, 21:58
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Jag förstår, men du är väl medveten om att insamlingen gjorts på frivillig basis där folk skänkt av sina egna pengar? Hur skulle man kunna reglera hur allmänheten använder sin ekonomi? Ska man förbjuda att folk skänker pengar till vad de önskar?

Absolut inte. Folk får göra precis va de vill med sina pengar, problemet gör är att en politiker i Sveriges andra största parti tar detta initiativet, godtyckligt. Varför inte starta en fond där folk får skänka pengar där brottsoffer kan solidariskt få utökade skadestånd? Varför välja just dessa pojkar? För att de helt enkelt handlat om ett mediajippo. Jag har inget emot att folk får utökade skadestånd av välvilliga medborgare, vad jag har emot är att Hanif Bali som den mediakåta Neo-conenen godtycklig väljer ut vissa brottsoffer medan han skiter i andra. Hur tror du brottsoffer i exakt samma position känner sig? Retorik fråga.
Citera
2020-12-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Vi har ett polariserat samhälle sedan länge-så att debattera genom att slå in öppna dörrar är rätt meningslöst.

Vad jag reagerar på är att du enligt ditt argumenterande i tråden tycks tänka är att man inte kan hjälpa en person då det skulle vara "orättvist" för andra utsatta. Bättre att ingen får hjälp än bara ett fåtal tycks du mena. Det är såklart helt galet resonerat..
(Rätta stavfel.)
Alla ska ha det lika dåligt! (förutom de i toppen då) Med vänlig hälsning, vänsterbliven
Citera
2020-12-09, 22:03
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Men du är ju ändå den största kukhycklaren, är du inte? Ryck upp dig!

Hanif är den mest rakryggade politikern i Sverige sen jag vet inte ens.

Varför har inte du eller dina vänsterblivna polare startat insamlingar? Dumma fan

Det var ju verkligen ett givande inlägg du knåpat ihop.
Bara för att jag inte har samma åsikt som dej i EN fråga betyder det inte att jag röstar FI,V eller S.
Men det är du för dum för att fatta.
Jäkla hjon.
Citera
2020-12-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Det var ju verkligen ett givande inlägg du knåpat ihop.
Bara för att jag inte har samma åsikt som dej i EN fråga betyder det inte att jag röstar FI,V eller S.
Men det är du för dum för att fatta.
Jäkla hjon.
Men vad fan är din åsikt ens ditt inavlade cp? Att man inte får skapa en insamling som inte har senaste HBTQ-certifikationen? Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in