2020-12-09, 17:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte att staten planerar att vaccinera alla medborgare 2x2 gånger under nästa år. Tänker att man vill ta det vaccin som ger bäst effekt vid rätt tidpunkt för att uppnå total bästa skyddseffekt.

Det där med två doser avser att något vaccin ges i två doser med ett par veckors mellanrum om jag har förstått saken rätt?

Hur många doser man får vet jag inte, men det skulle inte förvåna om man kan beställa vaccinering hos olika vårdgivare och att staten inte har koll på hur många doser en enskild individ tillskansat sig.

Utesluter dock inte att något fungerar som tänkt, kanske kommer man att ha full koll på vem och hur många gånger. Det är ju en förutsätting för att kunna följa upp med utfall på massvacvinationen.
Citera
2020-12-09, 17:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ja men nu ska gamlingarna vaccineras först och inte hormonstinna 19-åringar som springer runt och hånglar. Kan var fel strategi. Kanske spridarna allra först och de som gömmer sig i sina hem allra sist.

Vårdpersonal känns helt rätt. De träffar så många sjuka och kan sprida det till friska. Kanske också äldre på boenden eftersom de tvingas möte så många olika vårdare och det har bevisligen varit farligt för dem.

Men en frisk och kry 70+ som inte är dement vet hur de ska skydda sig kanske är de som ska komma allra sist.

Jag har tänkt precis som dig. Det är ju knappast 70+ som sitter hemma och löser korsord om dagarna som sprider smitta omkring sig. Nu ingår inte ens barnen i vaccinationsplanen alls. 19+ verkar vara lägst ned på listan. Kanske borde man börja med barn och ungdomar? Dvs, göra tvärtom.
Citera
2020-12-09, 17:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tycker det låter galet att vaccinera sig i april-juni. Det tänker inte jag göra, om jag inte kan få garantier för att jag då också får vaccinera mig till hösten.

Sedan känns det ju högst rimligt att man får veta vilket vaccin man erbjuds. Ska jag ta vaccin vill jag ta ett vaccin som uppvisar högsta möjliga effektivitet.

Vet inte om du blandar ihop influensavaccinet som man tar för säsongsinfluensorna och vaccinet mot Covid-19.
Citera
2020-12-09, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Handlar väl om att det är framåt hösten man har ett vaccin färdigt mot det man tror ska bli säsongens flunsa.

Ja, men det beror ju enbart på att man valt att lägga upp det så för att vaccinet ska vara så aktuellt som möjligt. Man vet ju att det är på vintern det sprids. Finns ju inga tekniska eller medicinska hinder för att vaccinera sig mot influensan i maj.
Citera
2020-12-09, 17:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi vet ingenting egentligen om de två RNA-vaccinerna då man endast kommunicerat via pressreleaser. AZ har faktiskt en rapport publicerad i the Lancet. Där framkommer det att man faktiskt når 90% effektivitet i LD/SD-regimerna. Problemet för AZ var att just detta framkom genom ett misstag. Gruppen skulle ha fått normaldoser egentligen. Trolig anledning till det bättre resultatet är minskad immunitet mot vektorviruset vilket gör att andra dosen tar bättre. Så lanseringen är något försenad då man måste köra en vända studier på det.

Hursomhelst, fick jag välja skulle jag ta Sputnik i två doser och en tredje med Astra-Zenecas. Det tror jag skulle ge ett överlägset skydd.
Det verkar som att ryssarna börjat vaccinera sin befolkning med Sputnik innan fas 3-studien är avslutad.
Innan alla tester är slutförda och resultaten sammanställda vet man inte vare sig vilken säkerhet och skyddseffekt Sputnik egentligen har.
I EU godkänns bara vacciner som är färdigtestade.
Så det finns anledning att vara lite mer avvaktande till Sputnik än vad du verkar vara.

Citat:
Vaccinet Sputnik V har tagits fram av det ryska forskningsinstitutet Gamaleya och ges i två doser med 21 dagars mellanrum. Det har godkänts för användning, trots att den sista så kallade fas 3-studien ännu inte är avslutad och uppges ha en skyddseffekt på 92 procent.

Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström är tveksam till både säkerhet och skyddseffekt.

– Vi har ingen information om hur deras program är upplagt. Det har varit sådant hemlighetsmakeri, ingen transparens som hos de andra företagen. Man har gett ett godkännande baserat på så lite information, säger han.

Hittills har Ryssland bara säkerhetsdata på 15.000 personer, även om fas 3-studien med 40.000 personer pågår. Richard Bergström menar att det är otänkbart att ett vaccin skulle godkännas i EU på så lösa grunder.

– Processen är väldigt underlig, så jobbar vi inte i EU. Vi hade inte godkänt vaccinet bara på fas 1 och 2-studierna. det är som att vi hade utfärdat ett godkännande för de andra bolagen i september. Vi väntar tills studierna är färdiga, det får ta sin tid.

I veckan skulle Ryssland ha deltagit i ett expertmöte i FN:s generalförsamling, där även svenska experter var inbjudna, men forskningsinstitutet Gamaleya sköt fram mötet till den 10 december. Bergström, som själv skulle ha närvarat, tolkar det som att de behöver mer tid att förbereda sig.
https://www.dn.se/varlden/samordnaren-ryska-vaccinet-godkant-pa-for-losa-grunder/
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med två doser avser att något vaccin ges i två doser med ett par veckors mellanrum om jag har förstått saken rätt?

Hur många doser man får vet jag inte, men det skulle inte förvåna om man kan beställa vaccinering hos olika vårdgivare och att staten inte har koll på hur många doser en enskild individ tillskansat sig.

Utesluter dock inte att något fungerar som tänkt, kanske kommer man att ha full koll på vem och hur många gånger. Det är ju en förutsätting för att kunna följa upp med utfall på massvacvinationen.

Jag tror vi alla kommer att bli registrerade så man vet vilka som vaccinerats och inte. Jag tror inte det blir möjligt att springa och vaccinera sig flera gånger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Vem har pratat om dölja pandemin och dess konsekvenser för Sverige?

Jag pratar om att SVT mörkar antal nya fall och antal döda.

Äldre har inte råd att köpa tidningen och har inte tillgång till internet.

Deras enda nyhetskälla är SVT.

Äldre är i riskgrupp och de som är mest behov av korrekt och dagsfärsk information om smittoläget men SVT mörkar medvetet siffrorna för sina tittare.

Ok. Fair enough. Äldre har rätt till den informationen. Men du kan väl inte på allvar hävda att budskapet om det allvarliga läget inte nått fram till äldre? Har du någon källa på att SVT medvetet mörkar siffrorna? Låter en smula fantastiskt, lite konspiratoriskt tycker jag 🙂
Citera
2020-12-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Korrekt, den första dosen ges som en "primer" för immunsystemet, för att det ska komma igång, den andra dosen gör att immunsystemet jobbar längre, och immuniteten blir bättre.

Det finns ett mycket specifikt intervall.
För Pfizer ska den andra dosen ges 19-23 dagar efter den första.
Moderna har 28 dagar mellan doserna.

Utöver de två doserna, hjälper det inte att få fler doser några månader senare, det har absolut ingen effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med dig det är ju äldre och riskgrupper som vaccineras först och dessa med lite vett i skallen har vidtagit åtgärder för att inte smittas sedan i våras.
De andra som fortfarande lever som vanligt lär inte vaccinera sig ändå så precis som du skrev lär det dröja innan effekten märks.

Kommer du eller någon annan skribent ihåg hur det var med vaccinationen när svininfluensan härjade. Har för mig att distribueringen av vaccinet gick ganska fort.

Jag kommer ihåg vaccineringen för svinfluensan, den skedde innan smittan spridits i Sverige. Vi stod i köer, packade som sillar, i trånga korridorer. Nu måste man helt tänka om, vaccinationen måste ske på ett smittsäkert sätt, ställer mycket högre krav på logistik och utrymme. Drive in vaccinationer vore en smittsäker möjlighet, man kanske inte lämpligt för de som är 90 plus.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet inte om du blandar ihop influensavaccinet som man tar för säsongsinfluensorna och vaccinet mot Covid-19.

Nej, det gör jag givetvis inte. Varför tror du det?
Citera
2020-12-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ja, det är fullt möjligt att vaccinera sig mot influensa 365 dagar om året. Däremot är det ju så att de flesta gör det under hösten, eftersom influensan sprids mest under vintertid och immuniteten varar inte mer än några månader.
WHO släppte listan på vilka vaccin som gäller inför 20/21 i september. Men kanske finns att ta redan i Maj.

https://www.who.int/teams/global-influenza-programme/vaccines
Citera
2020-12-09, 17:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag har tänkt precis som dig. Det är ju knappast 70+ som sitter hemma och löser korsord om dagarna som sprider smitta omkring sig. Nu ingår inte ens barnen i vaccinationsplanen alls. 19+ verkar vara lägst ned på listan. Kanske borde man börja med barn och ungdomar? Dvs, göra tvärtom.
Nej man vill inte experimentera på friska barn och unga, för dör de eller blir kroniskt sjuka av vaccinet så blir det väldigt många förväntade framtida friska levnadsår som går till spillo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in