• 1
  • 2
2020-12-09, 15:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Brukar du tala gammelsvenska?

Jag brukar säga "Mitt, Ditt, Sitt, Sina, osv" slutet av ett ord.

Citat:
Har du köpt bilen din?
Citat:
Han har inte hämtat barna sina
Citat:
Har du varit och flugit med flygplanet ditt?

Jag gör inte heller någon skillnad på frågebegynnelsen.
Citat:
Har inte
och
Citat:
Inte har

Jag brukar även säga
Citat:
Jag tycker att Trump borde planera för att benåda massa människor och dra hem ALL militär. Biden kommer protestera, men inget kunna göra.
Istället för
Citat:
Jag tycker att Trump borde planera för att benåda massa människor och dra hem ALL militär. Biden kommer protestera, men kan inte göra något åt det.
(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Notera att "kommer" passar bättre, men jag säger "kan". Jag säger aldrig "honom". Det är ALLTID han.

Jag säger "Lägda" istället för "Åker".
Jag säger "Lobrygga" och "Lon" när jag talar om ladugårdar.

Vad brukar du säga som man typ sa för 400 år sedan?
Detta är alltså TALSPRÅK jag talar om. Jag säger detta dagligen.
Nej, jag kommer inte från någon bondefamilj. Uppvuxen i Sundsvall i centrum där.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-12-09 kl. 15:32.
Citera
2020-12-09, 15:44
Medlem
hippilis avatar
Nej men däromot dialekt,
Citera
2020-12-09, 15:51
Medlem
Mingla101s avatar
Känns lite som den grammatiska följden i norskan..
Säkert är den äldre svenskan lite påverkad av den union vi hade för 115 år sedan.
Citera
2020-12-09, 16:01
Medlem
15minFames avatar
Visste inte att det där var gammelsvenska utan mer dialekt. Men kanske det är båda?
Jag är Stockholmare men har ibland andvänt ordet 'träligt'. Googlade ordet och det är tydligen vanligt i 'gnällbältet'. För mig är det ett gammalt ord från vikingatiden (men får inga såna träffar på google...).
Citera
2020-12-09, 16:09
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Känns lite som den grammatiska följden i norskan..
Säkert är den äldre svenskan lite påverkad av den union vi hade för 115 år sedan.

Skulle nog tro att det har snarare med influenser från franskan under 1700-tal, än Norska.
Citera
2020-12-09, 16:11
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Skulle nog tro att det har snarare med influenser från franskan under 1700-tal, än Norska.

Ja möjligtvis. Tycker ändå jag ser likheter i norskan.
Citera
2020-12-09, 16:33
Medlem
arcsins avatar
Den som vill veta hur svenskan talades för 350 år sedan bör läsa Samuel Columbus En svensk ordeskötsel:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...ida/1/faksimil

Agneta Horns dagbok är en annan viktig källa till hur svenskan talades på 1600-talet (här med originalstavning):
https://project2.sol.lu.se/fornsvens....P25-Horn.html

Vi en första anblick kan svenskan te sig svår och obegriplig för moderna ögon. Det mesta av problemet ligger dock i stavningen. Orden i sig är lika även om de böjs lite annorlunda. Vi talar ungefär samma språk idag som på 1600-talet, med skillnaden att svenskan då, även det formellare talspråket, lät mer "lantligt" eller dialektalt. Notera t.ex. hur Columbus inte gärna skriver ut g i aldrig, vilket även gäller idag. Han skriver dock också naturn vilket var hans uttal, och det uttalet låter dialektalt idag. Han skriver också oohl för ord, och det antyder att rd uttalades som ett tjockt l.
Citera
2020-12-09, 16:55
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
[...] Han skriver dock också naturn vilket var hans uttal, och det uttalet låter dialektalt idag.

Det var intressant. Och ”ordskötsel” är ju ett gångbart begrepp som används för sällan.

Men än på 1800-talet skrev prof. dr. H. Sätherberg ”Glad såsom fågeln i morgonstunden hälsar jag våren i friska natur'n.”

Förmodligen tyckte ingen det lät konstigt.
Citera
2020-12-09, 17:01
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det var intressant. Och ”ordskötsel” är ju ett gångbart begrepp som används för sällan.

Men än på 1800-talet skrev prof. dr. H. Sätherberg ”Glad såsom fågeln i morgonstunden hälsar jag våren i friska natur'n.”

Det är ju egentligen inte konstigare än att vi säger mäklar'n och lärar'n. Det var säkert mer utbrett förr, och förekom i fler ord. Columbus anger att goss'n var det normala uttalet för gossen, och liknande uttal hittar vi så sent som hos Olof Palme (född 1927).
Citera
2020-12-09, 17:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

Natur'n är valigt uttal uppe i Norrland.

Allt som slutar på "-ren" förkortas till "'n"

Citat:
Chaffören - Chafför'n
Bagaren - Bagar'n
Reperatören - Reperatör'n

Jag säger det!
Citera
2020-12-09, 18:34
Medlem
DonLatinos avatar
Det du säger är inte gammelsvenska.

Och som svar på din fråga: nej, jag är ingen idiot.
Citera
2020-12-09, 19:01
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag har alltid haft för vana att använda gamla ord som de flesta verkar ha glömt bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in