2020-12-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Man gör det för om det blir fel är det snabbt fixat..
Skulle vilja se den kunden som tycker det är ok att vänta 3 veckor extra för lite billigare pris..
Om kunden själv fixar grejorna får kunden själv stå för när det är fel på grejorna , det har hänt mer än 1 gång att det blivit dyrare arbetskostnad för kund har köpt delar som ej passar..

Som jag skrev tidigare; "Jag förstår att du inte har tid att vänta på delar från Tyskland och dessa företags dåliga kundtjänst men de svenska grossisterna har ju inte 10-20% påslag jämført med tyskarna, et påslag som kan vara motiverat, men ofta ett påslag på 100%. Om du fick bättre priser på reservdelarna skulle du få flera kunder!"
Citera
2020-12-09, 15:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Man gör det för om det blir fel är det snabbt fixat..
Skulle vilja se den kunden som tycker det är ok att vänta 3 veckor extra för lite billigare pris..
Om kunden själv fixar grejorna får kunden själv stå för när det är fel på grejorna , det har hänt mer än 1 gång att det blivit dyrare arbetskostnad för kund har köpt delar som ej passar..
Det kan bli väääldigt dyrt. Om ägaren kommer med ett exempelvis ett hjullager och lämnar in bilen. När man tar loss det gamla lagret går det sönder och det nya inte passar.
Då står det en bil på en lyft som inte går att flytta, meken kan inte laga andra bilar där och måste ta en hyra för att den bilen står där ett antal timmar, dagar eller veckor. Nej sånna grejer köper jag till kunden så om det blir fel kan jag fixa rätt del på en timme
Citera
2020-12-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Som jag skrev tidigare; "Jag förstår att du inte har tid att vänta på delar från Tyskland och dessa företags dåliga kundtjänst men de svenska grossisterna har ju inte 10-20% påslag jämført med tyskarna, et påslag som kan vara motiverat, men ofta ett påslag på 100%. Om du fick bättre priser på reservdelarna skulle du få flera kunder!"

Trodo är ju inte en Tysk firma utan Lettisk eller Litauisk om jag minns rätt + har ju lager även i Sverige..

https://www.trodo.se/om-trodo
Citera
2020-12-09, 16:26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
I din bransch fungerar inte marknadsekonomin som den borde.

Jag håller med dig.

Det skulle verkligen behövas mer konkurrens på marknaden.
Men det är nog oerhört svårt att slå sig in.
Fördelen för typ Mekonomen är att dom har oerhörd stor lagerhållning i Sverige.
Beställning senast klockan 16:30 ligger utanför min dörr nästa dag klockan 07:00.
Men visst... Det kommer med ett pris... Mekonomen har oftast ett pris som ligger 80-200 procent högre än i Tyskland.

Självklart så skulle jag som verkstad kunna beställa mina delar från typ Tyskland. Men problemet är leveranstiden på 6-10 dagar. Och sen uppstår det problem med returer om kunden avbokar jobbet.
Citera
2020-12-09, 16:32
Medlem
Om du hålla låga kostnader så här i Coronatider så finns det bra möjligheter med Mr.Auto

Fulkoppling 700:-
Hitta nån bilmeck på liten verkstad som kan skruva in den på 1 timme borde kosta 1000:- eller så.
Summa under 2000:- om du vill ha det snorbilligt
Det är inte svårt men det hjälper ganska mycket om man har lyft.

När jag var ung och ivrig bytte jag koppling på 940 med hjälp av pallbockar och liggvagn.
Det tog två timmar och var ganska obekvämt, lite trassligt att centrera lamellen men det gick bra till slut
Citera
2020-12-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det kan bli väääldigt dyrt. Om ägaren kommer med ett exempelvis ett hjullager och lämnar in bilen. När man tar loss det gamla lagret går det sönder och det nya inte passar.
Då står det en bil på en lyft som inte går att flytta, meken kan inte laga andra bilar där och måste ta en hyra för att den bilen står där ett antal timmar, dagar eller veckor. Nej sånna grejer köper jag till kunden så om det blir fel kan jag fixa rätt del på en timme
Har varit där..
Kunden trodde det var lungt om bilen stod kvar på lyften 1 vecka när dom skulle byta delar..
Slutade med extra deb och dyra delar ditsatta..
Brukar fråga samma kund om denna ordnar delarna själv o det är hen inte alls sugen på längre...
Skulle grejorna gå sönder får ju kunden betala jobbet en gång till vid garanti när dom ordnat det själv..så Tyskland absolut om man skruvar själv, ska det lämnas in lägg dom pengarna det kostar o få det smidigt..
Citera
2020-12-09, 17:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Har varit där..
Kunden trodde det var lungt om bilen stod kvar på lyften 1 vecka när dom skulle byta delar..
Slutade med extra deb och dyra delar ditsatta..
Brukar fråga samma kund om denna ordnar delarna själv o det är hen inte alls sugen på längre...
Skulle grejorna gå sönder får ju kunden betala jobbet en gång till vid garanti när dom ordnat det själv..så Tyskland absolut om man skruvar själv, ska det lämnas in lägg dom pengarna det kostar o få det smidigt..

Ja det där han man ju varit med om flera gånger...
Ibland slutar det med att man får skruva ihop bilen lite provisoriskt och putta ut den från verkstaden, sen blir den ståendes utanför i typ tio dagar innan nästa lediga arbetstid finns.
Sen brukar det bli ett jäkla tjat och gnäll på vissa kunder å så står man där och skruvar på sin fritid igen...
Citera
2020-12-10, 11:04
Medlem
Gjorde jobbet på en 740 på mindre än 3h och då hade jag aldrig gjort det förr, så borde gå betydligt fortare för en mekaniker med lyft, alla verktyg och erfarenhet!

Med det sagt så förstår jag att man tar delar från ett pålitligt ställe som kanske kostar lite mer. Det värsta som finns är att montera skitdelar som inte alltid är helt optimala alla gånger! Långtifrån alla kunder fattar att det är på deras eget ansvar om dom tar med billigaste delarna dom hittat på nätet, och går det sönder eller av annan anledning måste bytas igen efter kort tid så har du bara extrajobb och en missnöjd kund!

Ibland är det värt att betala något mer om man vet att man får rätt/bra grejer!
Men att många verkstäder överdebiterar för både tid och timkostnad är en annan sak. Att man däremot tar betalt för 3h för ett jobb som har en beräknad tid på 3h men man klarar av att göra det på 30 minuter är helt okej! Erfarenhet och kunskap är inte gratis, så fungerar det i alla branscher!
Citera
2020-12-11, 13:15
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pupert
Tjena, äger en 940 classic från 98 med en koppling som slirar väldigt ofta. Att byta koppling är inget som jag helst står mig på själv, så finns det någon med erfarenheter av att byta koppling på firma på 940? Vad brukar dem ta för ett byte?
Har inte kontaktat någon firma och fråga här var det första som kom i tankarna.

Sen ifall att det skulle vara helt utanför min prisklass, räcker det att byta lamell? Vilka märken rekommenderar ni, Sachs?

Max 2000 utan kvitto hos "Ahmeds Motor". Kopplingen köper på Biltema alternativt här:
https://www.ebay.de/sch/174100/i.html?_from=R40&_nkw=kupplung+940
Citera
2020-12-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Själva kopplingssatsen går att köpa för 1676:- här: https://www.trodo.se/kopplingssats-sachs-3000-694-002 Autoexperten tar 3790:- för exakt samma artikelnummer: https://www.autokatalogen.se/afw/sthlmsyd/view_article_info.do?articleIdNo=97754&nodeIdNo=28 6313

Borde väl gå att få gjort billigare än 6000:- med eget material kan jag ju tycka

Sällan verkstäder mekar med andras prylar

Dom får ju en liten avans på grejerna och den är dum att kasta bort
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här