Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 14:18
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Varför läser inte folk vad SD säger istället för att bara läsa rubriken och sen basha SD?

SD är fortfarande emot ett medlemskap i NATO. De skulle först låta det svenska folket rösta om NATO-medlemskap om det kom på tapeten.

SD är fortfarande emot EU och hade gått ut idag om de kunde göra det.

Typiskt bajsnödiga AfS-aktivister som ser ett läge att försöka tillskriva SD åsikter som de inte har, i syfte att gynna sig själva.

En option behövs för att dels stärka samarbetet med Finland och dels säkra finansieringen av försvaret. Är ryssen här (om än osannolikt att det sker) så ska det finnas ett reellt alternativ för att mota bort hotet.
Väntade bara på den här kommentaren.
Där man försöker vända på allt.
SD är alltså både för och emot NATO?

Är det samma sak med vinster inom välfärden, både för och emot beroende på vem dom pratar med?
EU både för och emot?

Svårt som väljare att veta vad dom står för när dom både är för och emot?

Kappvändare kallas det, SD är Sveriges största kappvändarparti.
Citera
2020-12-09, 14:23
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag håller inte med, import av personer som tar med sig sin religion kontra assimilering in i det amerikanska samhället. Få svenskar konverterar till Islam, alla Svenskar utsätts för amerikaniseringen.


Det håller jag med om. Otroligt tråkigt faktiskt.


Det beror ju på den stenhårda amerikaniseringen de senaste 40 åren men det började i efterkrigstiden redan. Det finns redan idag barn på förskolor som pratar bättre engelska än svenska tack vare engelskans ständiga närvaro, som i det fallet i appar.

Vi är alla mer eller mindre amerikaniserade. Tyvärr skulle jag våga påstå att svenskarna amerikaniserar sig själva. Har aldrig fått en större uppfattning att etablissemanget aktivt och målmedvetet driver amerikaniseringen.

Och i o m digitaliseringen där ungdomen mest kulturellt influeras har det tagit fart rejält, men ingen ser det som ett problem. Bidragande orsak till det är också att samhället har fördummats.
Citera
2020-12-09, 14:28
  #63
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Är det lågt att vilja bevara svenska traditioner och språk?
.
Absolut inte. Det du inte begriper är att det är ett slag i luften att tro att man bevarar svenskheten med att dubba de Niro i Taxidriver och andra amerikanska filmer.
Vem skulle betala för det?
Och vem skulle vilja se skiten?
Skulle man förbjuda nedladdning på Netflix och bara kunna se den dubbade varianten med Persbrandt?
Bättre är att se till att folk ser de svenska filmer som finns, läser de svenska böcker som finns. Ser till att barnen i första hand lär sig svenska före hemspråket, har dagisfröknar som pratar flytande svenska, tvingar barn till förskolan istället för att vara hemma med morsa som ine kan ett ord svenska osv.
Nu får du gå och kamma dig
Citera
2020-12-09, 14:34
  #64
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Detta bevisar ytterligare att SD är beredda att vika ner sig i precis alla frågor, för att gulla med M och KD och bli normaliserade. Bra taktik i riksdagen, men funkar sämre beträffande att behålla kärnväljarna misstänker jag

Ja, SD är bara intresserad av makt och inte för mycket invandring och har noll principfasthet i andra frågor.

Några exempel,

Dag 1
Magdalena Andersson slösar minsann på statens finanser.

Dag 2
Oscar Sjöstedt säger att Magdalena Andersson sparar för mycket.

Eller när SD gjorde 180 graders sväng för samkönade par få adoptera .

Eller när SD slopade kravet på att sänka abortgränsen från 18 till 12 veckor.

Och nu NATO, att SD väljarna inte har fattat att partiet är med i PK 8-klövern och älskar Globalism övergår mitt förstånd.
Citera
2020-12-09, 14:40
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det är skittråkigt att de övergav EU utträdet, att arbeta och stödja en EU superstat där vi svenskar ska tvingas äta grodlår inom en snar framtid är fan inte okej. Vi hycklar med att svenskt självbestämmande ska vara så långgående men vi har frånsagt oss all rätt över vårt land.

Hade SD haft stake hade de stått upp för en Swexit.
För att värna om vårt svenska nu och för framtiden.

På samma sätt skulle ett NATO medlemskap vara helt förödande för Sverige.

Jag håller med dig.

Men för att driva politik krävs flexibilitet. Vill SD kunna samarbeta med andra partier, vilket krävs för det var mycket längesedan ett parti fick 51% av rösterna och kunde skita i andra, så krävs viss anpassning till övriga partier.

Inget parti kan vara orubbligt och aldrig förändras eller kompromissa, om de vill få inflytande. Man måste ge för att ta.

Inget säger att SD inte kommer svänga ang EU och en swexit i framtiden, särskilt inte om du och andra blir medlemmar och driver frågan och får med er andra. Det är ju hur vår demokrati fungerar, ineffektivt och långsamt tyvärr.
Citera
2020-12-09, 14:43
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Vi är alla mer eller mindre amerikaniserade. Tyvärr skulle jag våga påstå att svenskarna amerikaniserar sig själva. Har aldrig fått en större uppfattning att etablissemanget aktivt och målmedvetet driver amerikaniseringen.

Och i o m digitaliseringen där ungdomen mest kulturellt influeras har det tagit fart rejält, men ingen ser det som ett problem. Bidragande orsak till det är också att samhället har fördummats.
Det är genom amerikaniseringen som vi har övergett den svenska samanhållningen vi tidigare har haft med ideella föreningar. Att inför en amerikansk mentalitet i Sverige gör att det är mycket enklare att genomföra kapitalliberalism utan att någon bryr sig för man är för upptagen med sig själv och att kräkas på andra.
Citera
2020-12-09, 14:47
  #67
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Ja, SD är bara intresserad av makt och inte för mycket invandring och har noll principfasthet i andra frågor.

Några exempel,

Dag 1
Magdalena Andersson slösar minsann på statens finanser.

Dag 2
Oscar Sjöstedt säger att Magdalena Andersson sparar för mycket.

Eller när SD gjorde 180 graders sväng för samkönade par få adoptera .

Eller när SD slopade kravet på att sänka abortgränsen från 18 till 12 veckor.

Och nu NATO, att SD väljarna inte har fattat att partiet är med i PK 8-klövern och älskar Globalism övergår mitt förstånd.
Det stämmer nog rätt bra. Det känns meningslöst att hänga med i detaljerna. Vilken PK-8 som helst kan säga nästan vad som helst. Vad kommer nästa valrörelse att handla om, Corona-vaccination eller Estonia?

Om vi fick samma tillåtelse som Storbritannien, att lämna EU skulle jag hellre ta NATO. Man har ju redan smugit in oss där. Krigen är ju till stor del fejkade för att skapa flyktingar och påstådda nationella hot. Men EU styr och kasserar in.

Jag trodde SD skulle försöka behålla en tunn fernissa av kontrollerad opposition. Men nu vet vi ännu bättre var de står.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-09 kl. 14:49.
Citera
2020-12-09, 14:48
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Absolut inte. Det du inte begriper är att det är ett slag i luften att tro att man bevarar svenskheten med att dubba de Niro i Taxidriver och andra amerikanska filmer.
Vem skulle betala för det?
Och vem skulle vilja se skiten?
Skulle man förbjuda nedladdning på Netflix och bara kunna se den dubbade varianten med Persbrandt?
Bättre är att se till att folk ser de svenska filmer som finns, läser de svenska böcker som finns. Ser till att barnen i första hand lär sig svenska före hemspråket, har dagisfröknar som pratar flytande svenska, tvingar barn till förskolan istället för att vara hemma med morsa som ine kan ett ord svenska osv.
Nu får du gå och kamma dig
EU klubbade i slutet på 2018 att 1/3 av allt på Netflix och de andra streamingtjänsterna måste vara producerat inom EU. Du kommer bli bombad med Maurizio Micheli istället för de Niro eller för den delen mer svenska Albert & Herbert.
sedan förskolereformen 1998 så finns inte dagis längre, det heter Förskola, kategori flytande svenska!
Problemet är som jag skrev att flera barn på förskolor idag pratar bättre engelska än svenska på grund av deras app-uppfostran med engelska appar.
Citera
2020-12-09, 14:57
  #69
Avstängd
Varsamts avatar
Vad du, och vänstern i allmänhet inte förstår om Nato, är att det är en försvarsunion sammansatt av demokratiska stater efter andra världskriget.

För att garantera att inget dylikt skulle någonsin skulle inträffa igen.

Sen att sd har svängt låter bra. Det är ryssland som är mobbaren i det här fallet. Och alla vi som haft med mobbare att göra, vet att bara en smäll på käften, är det enda som får dom att tänka om.

Tro inte annat.
__________________
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-09 kl. 15:02.
Citera
2020-12-09, 15:08
  #70
Medlem
Vintergrisens avatar
Visst, SD gör väl detta för att kunna samarbeta med M och KD, men borde man inte vänta lite med att kompromissa med sin politik tills man sitter i faktiska förhandlingar och är det verkligen så att ett samarbete med M och KD faller på frågan om NATO? Nej, det här gillar jag inte alls.
Citera
2020-12-09, 15:14
  #71
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Varför läser inte folk vad SD säger istället för att bara läsa rubriken och sen basha SD?

SD är fortfarande emot ett medlemskap i NATO. De skulle först låta det svenska folket rösta om NATO-medlemskap om det kom på tapeten.

SD är fortfarande emot EU och hade gått ut idag om de kunde göra det.

Typiskt bajsnödiga AfS-aktivister som ser ett läge att försöka tillskriva SD åsikter som de inte har, i syfte att gynna sig själva.

En option behövs för att dels stärka samarbetet med Finland och dels säkra finansieringen av försvaret. Är ryssen här (om än osannolikt att det sker) så ska det finnas ett reellt alternativ för att mota bort hotet.
Antingen är man det ena eller det andra. Man kan inte vara både för och emot NATO samtidigt. M och Ulf Kristersson jublar:
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson kallar Natosvängningen ”historisk” i ett inlägg på Facebook:

”En regering kan inte bortse eller blunda för en riksdagsmajoritets hållning i utrikes- och säkerhetspolitiska frågor. Vi förväntar oss att regeringen nu ställer sig bakom riksdagens säkerhetspolitiska linje”, skriver Kristersson bland annat.
https://www.svd.se/linde-kritisk-mot-natooption

Så det SD säger är bara trams i ett försök att framstå som att de inte har ändrat sig i frågan.

Men jag är inte så dum så att jag fattar vad detta handlar om. Ett politiskt spel för att få L över till det gula blocket. Rätta mig om jag har fel.

Saken är den att även om jag applåderar intelligenta politiska strategier så är inte NATO-frågan något man ska spela med. Sverige har absolut inget att tjäna på ett medlemskap. Som jag har sagt så vore det ju annorlunda om NATO faktiskt försvarade oss mot de verkliga hot vi står inför nämligen att försvara Europas yttre gränser. Men det gör man inte utan man deltar i militära operationer som ytterligare förvärrar flyktingproblemet.
Citera
2020-12-09, 15:35
  #72
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Så du tycker att det är bra att våra svenska traditioner raderas ut till förmån för amerikanska? Du tycker att det är bra att svenska språket raderas ut till förmån för det amerikanska?
Kul kille.
Inte speciellt mycket nationalist i dig va.
Våra svenska traditioner? Du menar midsommar alltså?
Den kommer inte försvinna, du kan vara lugn.
Å andra sidan kanske vi ska vara glada för dom grejer/traditioner vi har kopierat? Tänk bara halloween. Där fick du en röd dag, pröjsad och klar. TACK USA.
Svenska språket? Svenska språket består ju förfan till 20% engelska. Vill du hellre prata arabiska och afghanska?
Nej förfan.
Vi är och kommer förbli lilla USA.
Och det utan att skämmas. Puss
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback