Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 09:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. som t ex vadå?
Halloween är en stor högtid som vi har tagit in i det Svenska samhället på stor bekostnad av Alla helgons dag. Tv och film, de flesta andra länder dubbar filmer och tv, vi har konsekvent subbat det vilket gjort att vi har amerikaniserats snabbare. Alla större företag sätter företagsstruktur och titlar på engelska. McDonalds, Coca Cola mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
2. vad skulle det ersättas med?
Ersättas med, jag pratar om SDs uttalanden om att bevara svenskheten vilken blir ihålig när de accepterar och hetsar på amerikaniseringen.
Värna det svenska och vårt kulturarv, hur svårt ska det vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
3. och hur skulle en politisk insats se ut för att förverkliga det?
EU gjorde ju en insats där de tex tvingar streamingtjänster att inte tillåta det breda amerikanska utbudet utan måste ha x% andel av andra språk.
Jag är helt för protektionism men det är ju inte direkt PK att säga eller ens tycka.
Hylla det svenska!
Citera
2020-12-09, 09:52
  #14
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Nej, detta var ingen bra nyhet. Det blir till att rösta blankt framöver för nu har SD blivit alltför magstarka. Som vilket alliansparti som helst.

Och ja. Man kan ändra sig i sakfrågor. Men nej - man kan inte frångå två av sina största ideologiska politiska frågor. Alliansfrihet och utträde ur EU. Där dras i alla fall min gräns.

Tack och hej med detta partiet.


Instämmer.
Jävligt besviken minst sagt.
Nu blir det för min egen del att rösta AFS !
God bajs SD !
Citera
2020-12-09, 09:57
  #15
Medlem
arbetets avatar
Sverigedemokraterna har nu svängt. Man är numera för en NATO-option.

Enl. SvD har tydligen SD svängt i frågan om Sverige ska vara med i NATO och öppnar upp för det:

SD:s vändning – öppnar för Natomedlemskap


/.../
I försvarsutskottets betänkande skriver majoriteten nu ”att Sverige, i likhet med Finland, bör uttala en tydlig Nato-option i sin säkerhetspolitiska linje. Denna option innebär att Sverige upprätthåller möjligheten att söka medlemskap i Nato.”

Därmed säger en riksdagsmajoritet med fem partier ja till Natooptionen: Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna. På nej-sidan återstår Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, både vad gäller option och medlemskap.

– Vi har gjort allt man kan göra som partner till Nato, det finns bara medlemskapet kvar. Det unika med nu är att det finns en majoritet som pekar på möjligheten av ett medlemskap och det är det enda som räknas när det kommer till alliansens kollektiva försvarsgarantier som vi som litet land så väl behöver, säger Allan Widman (L).

Kerstin Lundgren (C) menar att det är en mycket ovanlig händelse att riksdagen gör ett tillkännagivande till regeringen i en central säkerhetspolitisk fråga:

– Den är en framgång för vår hållning till Natomedlemskap. Vi är nöjda med att vi får en väldigt tydlig signal till en regering som varit tondöv i den här frågan.
https://www.svd.se/sds-vandning--opp...skap/i/senaste

Det här är som jag ser det i allra högsta grad anmärkningsvärt. Okej om man har backat lite i EU-frågan. Vi är ju ändå medlemmar där. Men NATO är något helt annat. I synnerhet som man är ett parti profilerat sig mot invandringen och dess konsekvenser. Man måste vara rejält korkad om man inte förstår att det är de senaste decenniernas MÖ-politik som drivit fram de stora flyktingströmmarna. Och där har NATO tyvärr varit djupt inblandad. Vi kan bara se Libyen som nu är en inkörsport till Europa för stora grupper flyktingar.

Det blir liksom inte logiskt då att vika från sina principer och öppna upp för just ett NATO-deltagande. Jag tror att detta är en felkalkyl från SD:s sida.

Så frågan är vad tror ni?
Citera
2020-12-09, 10:00
  #16
Medlem
SD kommer säkert att ändra sig ännu en gång
så sista ordet är ännu inte sagt i NATO-frågan
Citera
2020-12-09, 10:02
  #17
Medlem
GeleZachas avatar
Detta bevisar ytterligare att SD är beredda att vika ner sig i precis alla frågor, för att gulla med M och KD och bli normaliserade. Bra taktik i riksdagen, men funkar sämre beträffande att behålla kärnväljarna misstänker jag
Citera
2020-12-09, 10:17
  #18
Medlem
barkeepers avatar
Fan SD. Först svänger dom om EU, sen om NATO.

Går ju helt emot två av de tre starkaste anledningarna för att jag röstar SD. Jag vill inte lämna över någon makt till någon svenska folket inte varit med och röstat fram, barr sig det är korrupta italienare, totalitära tyskar, eller någon stolle i USA dom köpt sig en presidentroll.

Shit vad synd. Vad ska man nu rösta på.
Citera
2020-12-09, 10:18
  #19
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Detta bevisar ytterligare att SD är beredda att vika ner sig i precis alla frågor, för att gulla med M och KD och bli normaliserade. Bra taktik i riksdagen, men funkar sämre beträffande att behålla kärnväljarna misstänker jag

Jamen precis. Helvete också.
Citera
2020-12-09, 10:19
  #20
Medlem
barkeepers avatar
Sen kan jag dessutom tycka att det där med "Nato-option" är en jävla halvmesyr.

"Vi tänker inte gå med, vi skall vara alliansfria, men vi förbehåller oss rätten att komma springande med svansen mellan benen om det kommer någon som skrämmer oss"

WTF
Citera
2020-12-09, 10:23
  #21
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag tycker inte vi ska överdriva. Det är en del i att SD blir mer pragmatiska. NATO finns där, våra grannländer(utom Finland) är där. Det är inte så märkligt. Vi är i praktiken på NATO:s sida redan och Ryssland kommer inte särskilja oss från tex Danmark.

Det är inte NATO utan USA(och EU) som driver flyktingströmmar genom att antingen stödja eller försöka störta diverse diktatorer.

Jag vill gärna veta mer hur SD resonerar dock. Det primära är förhoppningsvis att bygga upp vårt eget försvar först.
Citera
2020-12-09, 10:32
  #22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag tycker inte vi ska överdriva. Det är en del i att SD blir mer pragmatiska. NATO finns där, våra grannländer(utom Finland) är där. Det är inte så märkligt. Vi är i praktiken på NATO:s sida redan och Ryssland kommer inte särskilja oss från tex Danmark.

Det är inte NATO utan USA(och EU) som driver flyktingströmmar genom att antingen stödja eller försöka störta diverse diktatorer.

Jag vill gärna veta mer hur SD resonerar dock. Det primära är förhoppningsvis att bygga upp vårt eget försvar först.

Jag håller delvis med. Men signalen är ändå rätt sned, tycker jag. Dom lämnar mer och mer idén om den starka svenska nationen, och rör sig mot globalisering. Jag gillar det inte.

När det gäller att bygga upp det svenska försvaret: Jag undrar hur NATO ser på det hela. Vill dom ens ha med oss, om vi plötsligt tycker att vi ska det? Minst 2% av BNP skall väl gå till militären, och Sverige ligger väl strax över 1% om jag inte minns fel. Sveriges inställning verkar ju vara att vi inte skall uppfylla kraven, men kunna kräva hjälp ändå.

Att NATO dessutom används som ett inrikespolitiskt bollträ i USA är oroande. USA blir ju inte mer och mer stabilt, snarare ytterst polariserat.
Citera
2020-12-09, 10:35
  #23
Medlem
Är det fortfarande konspirationsteori att Sd ÄR ännu ett globalistiskt parti i den globalistiska riksdagen?
Återigen visar det sig att "rasisterna" har rätt.
Citera
2020-12-09, 10:36
  #24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Halloween är en stor högtid som vi har tagit in i det Svenska samhället på stor bekostnad av Alla helgons dag. Tv och film, de flesta andra länder dubbar filmer och tv, vi har konsekvent subbat det vilket gjort att vi har amerikaniserats snabbare. Alla större företag sätter företagsstruktur och titlar på engelska. McDonalds, Coca Cola mm.


Ersättas med, jag pratar om SDs uttalanden om att bevara svenskheten vilken blir ihålig när de accepterar och hetsar på amerikaniseringen.
Värna det svenska och vårt kulturarv, hur svårt ska det vara?


EU gjorde ju en insats där de tex tvingar streamingtjänster att inte tillåta det breda amerikanska utbudet utan måste ha x% andel av andra språk.
Jag är helt för protektionism men det är ju inte direkt PK att säga eller ens tycka.
Hylla det svenska!
Beträffande att dubba filmer till svenska är det en mycket dålig ide. Jag har själv sett Pippi Långstrump tala tyska när jag bodde i Berlin och det var förskräckligt.
Att få höra en svensk skådespelare göra rösten till Robert de Niro vore ju fruktansvärt.
SD hetsar inte på amerikaniseringen alls.
Vi har kanske olika uppfattning om protektionism, jag gillar frihandel då det ger bättre utbud till lägre pris, men det är ju inte det diskussionen handlar om.
Det handlar om exakt vad det är du vill skydda och hur du skall göra det. Att (sd) skulle hylla svenskheten mer ger ju inget i sig. Skall de hylla MAX men inte McDonalds? Nä det går ju inte.
Att hylla svenskheten blir ju bara tomma ord om hyllningen inte innebär konkreta förslag.
Värna det svenska och vårt kulturarv, hur svårt ska det vara?
Ja detta skriver du, men är det inte svårt att göra det mer än vad som görs idag?
Vad skulle du gjort rent praktiskt mer än att dubba de Niro?
- Förbjudit handeln att använda begreppet haloween?
- Förbjudit svenska företag att ha engelska namn på företag och produkter och på så sätt försvårat export och etablering utomlands?
- Ge mer pengar till public service till svenska program vore ju en mycket bra ide, men då protesterar ju säkert 95% av SD:s väljare som vill se skitprogram på tv3,4,5,6,7,8,9, osv så det vore ju politiskt självmord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback