2020-12-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Oddsen pekar tyvärr på att så kan vara fallet. Eftersläpningen är dock brutal nu när sjukvården är hårt ansträngd och administrativa uppgifter blir nedprioriterade. Vi kommer nog se dödstal över 200 snart.

Jag bedömer att vi toppade förra vecka. Antal på sjukhus och IVA har planat ut och ser ut att kunna börja sjunka de närmaste veckorna. Får vi inte fler döda än förra veckan så ser även den kurvan ut att toppa på strax över hälften mot toppen i våras.
Citera
2020-12-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Jag bedömer att vi toppade förra vecka. Antal på sjukhus och IVA har planat ut och ser ut att kunna börja sjunka de närmaste veckorna. Får vi inte fler döda än förra veckan så ser även den kurvan ut att toppa på strax över hälften mot toppen i våras.
FHM verkar dock vara säkra på att antalet döda per dag kommer att stiga ytterligare.
Citera
2020-12-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag släpper detta eftersom detta är personangrepp, och hänvisar dig till mitt andra svar. Jag har fått test nu till min sjuka anhöriga så allt är löst.

Skriver in det i mitt original inlägg också.

Det är inget personangrepp, du spred felaktigheter i tråden. Förmodligen omedvetet, eller har du behov av att klanka ner på den fantastiska vård vi har?

Enklast är ju att bara skriva att du hade uppfattat fel
Citera
2020-12-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
FHM verkar dock vara säkra på att antalet döda per dag kommer att stiga ytterligare.

Ja, det stärker ju min hypotes! Inte ofta de är rätt på bollen. Men vi får se, smittor brukar sprida sig med någon form av "bell-curve" och det skulle då vara konstigt om kurvor som planat ut plötsligt tar fart igen. Men är det fel/eftersläpning i rapportering så kan det vara kurvan som är fel för tillfället.
Citera
2020-12-09, 11:19
Medlem
Citat:
Man kan ju se hur det har gått för något land som var tidigare än oss med andra vågen
Exempelvis Frankrike som låg bakom oss i "dödstatistiken" - efter första vågen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

Och fundera vidare på frågan?
Citera
2020-12-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Man kan ju se hur det har gått för något land som var tidigare än oss med andra vågen
Exempelvis Frankrike som låg bakom oss i "dödstatistiken" - efter första vågen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

Och fundera vidare på frågan?

Ja, de toppade sin andra våg på strax över hälften av den första i antal döda. Samma sak för Spanien. Belgien däremot var uppe på nästan 80% av första toppen (sett till 7-dagarssnitt). Blir intressant att se var Sverige hamnar.
Citera
2020-12-09, 11:32
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Grunden till att Tegnell blir hyllad är för att det finns en stor grupp människor i Sverige är systemlojala: det att hylla Tegnell blir som att stå med "redigeras welcome". Sverige är ett djupt dysfunktionellt land, något inte Norge är. Det finns fortfarande en typ av etnisk tillit i Norge och den talade Erna Solberg till i våras: att stoppa smittan var en "gemensam dugnad" som det norska folket skulle göra gemensamt.

Detta är bara början på eländet för Sverige. Det är 50 år av mörker framför er.

Låter helt underbart, så vackert du skriver.
Citera
2020-12-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ja, de toppade sin andra våg på strax över hälften av den första i antal döda. Samma sak för Spanien. Belgien däremot var uppe på nästan 80% av första toppen (sett till 7-dagarssnitt). Blir intressant att se var Sverige hamnar.

Jag gissar det blir Copy/Paste av Italien, med några veckors fördröjning.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=earliest..latest&country=SWE~ITA&reg ion=World&deathsMetric=true&interval=total&perCapi ta=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSo rt=asc
Citera
2020-12-09, 11:34
Medlem
JedanProblems avatar
[quote=DoraF|73884453]
Citat:
Okej. Du har inget svar.

När man beräknar förlorade levnadsår till följd av Covid-19 måste man ta hänsyn till antalet personer som dött, samt deras ålder vid dödsfallet. Man måste också veta om kön.
T ex har 85-åriga män en förväntad återstående medellivslängd på 9,34 år medan 90-åriga kvinnor har en förväntad återstående medellivslängd på 6,54 år.
Nej, det där är olämpligt, i synnerhet eftersom din nollhypotes är att ett stort antal av offer redan var döende och med nöd och näppe klarade sig igenom influensasäsongen 2019/20.

Jag förväntar mig inte att du förstår detta, men i vilket fall som helst så är det bra att du grävde fram den tabellen.

Nu vill jag att du kombinerar den med SCBs demografidata och räknar ut vad det obetingade väntevärdet för årets antal döda är.
Citera
2020-12-09, 11:34
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Der findes ikke Covid-19 i kolhydrater och socker.

Disse to fødemidler har intet med smittespredning af Covid-19 at gøre.

Kolhydrater skapar fetma och det är tydligen dåligt att kombinera med eventuell Covid-19 smitta. Med andra ord, om din kosthållning och livsstil inte är perfekt så är det faktiskt ditt eget fel om du skulle avlida vid eventuell smitta.
Citera
2020-12-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Grundlagen trumfar smittskyddlagen. Det går inte att utlysa undantagstillstånd i Sverige med ex utegångsförbud. Det går inte heller att isolera hela städer och förbjuda oss från att resa inom landet.
T ex har både Norge och Finland vidtagit åtgärder som inte är möjliga i Sverige.
Hörde du på radion idag att det en ny pandemi lag på gång?
Du ser, det går om man vill.
Men man inte vill göra nåt åt saken det går bra det med. Man behöver bara hitta ett par bortförklaringar.
Citera
2020-12-09, 11:51
Medlem
Aston-Martins avatar
Har verkligen trivts med restriktioner och särskilt med den distansundervisning som bedrivs på högskolan. Är detta nu på väg att ta slut med tanke på utrullningen av vaccin? Onekligen tråkigt isåfall. Även om det är skönt att fler slipper bli sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in