Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Vet inte riktigt om jag känner mig som så vänsterlagd. Jag känner mig mer som höger. Dock kan vi släppa den delen, då jag känner att det är OT just här.
Är man liberal måste man tro att folk är värda en andra chans ja. Så är det, precis lika som att man som liberal måste se individens frihet som ovärderlig. Det betyder dock inte att alla människor måste släppas ur kriminalvården. Det betyder enbart att kriminalvården måste ha som mål att människor ska tillbaka in i samhället. Att man inom den verksamheten ska nå 100% är knappast troligt. Men när då kriminalvården valt att släppa en individ. Då är det enkelt vad som gäller. Någon del i någon terapi har inte jag uttalat mig om. Terapin borde ju vara slut då han släppts ut. Frågan här är alltså inte om FF gjort fel, FF har rätt att vara kär i vem han vill, så länge det är lagligt. Och pedofiler är lagliga, så länge de är 15 år fyllda och inte allt för förståndshandikappade. Frågan här är ju snarare varför kriminalvården släppt en person den inte ansett vara färdig för det.
När det gäller Sd, Kd och M så är det delvis rätt. Jag har inte lagt någon värdering om bra eller dåligt, jag har bara konstaterat att de tre i vissa fall inte tror att individer är värda en andra chans. En slutsats jag kan förstå. Dock är den inte idag gällande. Och för övrigt, jag vurmar inte för pedofilers rätt i samhället, jag bara inte särskiljer pedofiler från andra människor, utan ser enbart att dessa har exakt samma rättigheter som alla andra. Det är inte att vurma för pedofiler, utan att vurma för alla.
Det går inte att bota pedofiler och deras drivkraft att förgripa sig på barn kommer alltid att finnas där.
Inte ens mördare har den drivkraften.
Enligt mig så bör pedofiler sitta på livstid och det borde gälla i hela världen. Det är ett av de vidrigaste brotten man kan begå då man förstör framtiden för ett barn. Orsakar skada psykiskt som aldrig läker.
För övrigt så ser jag inte någon poäng med något vänsterliberalt larv att människor ska tillbaka till samhället, somliga människor ska aldrig tillbaka till samhället. Det är ett systemfel och brist på respekt för medborgarnas behov av säkerhet.
Friheten har inget värde för någon om vi ska dalta med dessa människor. De har förverkat sin rätt till frihet då de skadat barn på de mest sjuka sätt.
Det här låt gå samhället håller inte. Kriminella får på tok för mycket möjligheter att terrorisera vanligt folk.
Samhället måste markera istället för att hårdbeskatta Svenssons så det är dags för staten
att lösa verkliga problem men det går ju tyvär oerhört dåligt på så många nivåer.
Man skyller på varandra och det är regionernas fel eller så är det medborgarnas fel.
Vad är vi för ett ryggradslöst samhälle om vi inte skyddar barn utan med motiveringen att pedofiler ska återanpassas till samhället låter dessa utgöra ett hot mot alla barn som kommer i deras väg. Pedofilerna har offrat sin frihet och argumentet att de inte kan rå för det för det är en drift och psykisk störning spelar ingen roll för då ska de bort ur samhället.
Jag argumenterar inte mot dig utan förklarar bara min syn på vårat rättsväsendes hantering av pedofiler.