2020-12-08, 22:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Båda fallen kommer förmodligen att avvisas med hänvisning till att det är upp till delstaterna och deras egna lagstiftning och domstolar att hantera, med tillägget att Texas inte har lidit någon direkt skada och därmed inte kan anses vara part i målet.

Gissa på du. Det är om jag minns rätt 14th amendment to the constitution som beskriver varje amerikansk medborgares rätt till "equal protection under the law". Detta amendment har använts för att på 60-talet ta bort de raslagar vissa stater hade för att diskriminera svarta på den tiden. Man hävdade helt enkelt att lagarna var ickekonstituionella med hänvisning till att alla medborgare skall erbjudas samma skydd av lagarna.

Samma sak i detta fallet. Vissa stater har ändrat sina lokala vallagar medan andra inte gjort samma ändringar - och då blir det inte samma lagskydd för alla amerikanska medborgare, något som konstitutionen alltså explicit kräver oberoende vilken stat du råkar bo i som amerikansk medborgare.
2020-12-08, 22:15
Medlem
Nixters avatar
Bidens Transition Uppdatering

-Inaugural kommitten misslyckas med att anta en resolution som erkänner Biden som president elect. Det är första gången i USA: s historia där man avvisat "vinnaren" detta från den officiella kommittén med både Demokrater och Republikaner.

-Mycket osannolikt att någon "inaguration" nu kan äga rum.

-Demokraterna i kommittén hävdar "Trump-kupp"

Poff !
2020-12-08, 22:15
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Gällande de två fallen som nu har sänts in till SCOTUS så gissar jag följande:

1) Fallet gällande att Pennsylvania Act 77 skulle strida mot konstitutionen. Enligt U.S. constitution så bestämmer delstaterna via sina lagstiftande församlingar själva hur valprocessen för att utse elektorerna ska gå till, så vad Pennsylvania gjort genom lagen Act 77 kan knappast anses strida mot det. Pennsylvania verkar även ha gjort ett grundjobb för att säkerställa att Act 77 inte heller strider mot delstatens konstitution. I delstatens konstitution står det inte att man måste lämna sin röst fysiskt på valdagen. Det finns en paragraf om rätten till absentee voting och hur den sker. Vad Act 77 ytterligare infört och som diskuteras är om införandet av mail-in ballots som ett av sätten att rösta skulle kollidera med de skäl som anges vara giltiga för absentee voting. Men Pennsylvania har skilt mellan de två röstsätten absentee voting röstsedlar och mail-in röstsedlar, så paragrafen gällande absentee voting i delstatens konstitution är fortfarande gällande. Jag tror inte att det här fallet kommer att fungera. Framför allt inte eftersom det enda möjliga sättet att vinna skulle vara att SCOTUS skulle ogiltigförklara hela valet och därmed ta bort rösträtten för samtliga Pennsylvanias innevånare som har röstat, och det skulle nog helt klart anses strida mot U.S. constitution.

2) Fallet som lämnats in av Texas, genom deras AG Paxton, känns som svagt efter att ha skummat igenom Pennsylvanias inlaga som i praktiken krossar alla Paxtons argument. Det känns som att det här caset har lämnats in av Paxton på önskemål av Trump i utbyte mot en framtida benådning för Paxton. Inte heller det här kommer enligt min åsikt att nå någon framgång i SCOTUS. (Om ni undrar över varför en framtida benådning skulle vara lockande så föreslår jag en sökning på Paxton, bribery, fraud, ”abuse of office”, FBI i valfri kombination.) Även här skulle enda sättet att få framgång i SCOTUS vara att medborgarna i delststaterna skulle fråntas sin demokratiska rättighet att få sin röst räknad, dvs i strid med U.S. constitution.

Båda fallen kommer förmodligen att avvisas med hänvisning till att det är upp till delstaterna och deras egna lagstiftning och domstolar att hantera, med tillägget att Texas inte har lidit någon direkt skada och därmed inte kan anses vara part i målet.

Exakt så som det fetade tror jag också att det förhåller sig. Trump har bett Paxton om en tjänst och erbjudit hjälp att mota FBIs pågående utredning av Paxton. Paxton vet att han ligger pyrt till och accepterar Trumps förslag. Tror även i övrigt som du. SCOTUS avvisar ganska snabbt det sista lama legala sprattlet från Trumps sida.
2020-12-08, 22:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

1) Fallet gällande att Pennsylvania Act 77 skulle strida mot konstitutionen. Enligt U.S. constitution så bestämmer delstaterna via sina lagstiftande församlingar själva hur valprocessen för att utse elektorerna ska gå till, så vad Pennsylvania gjort genom lagen Act 77 kan knappast anses strida mot det. Pennsylvania verkar även ha gjort ett grundjobb för att säkerställa att Act 77 inte heller strider mot delstatens konstitution. I delstatens konstitution står det inte att man måste lämna sin röst fysiskt på valdagen. Det finns en paragraf om rätten till absentee voting och hur den sker. Vad Act 77 ytterligare infört och som diskuteras är om införandet av mail-in ballots som ett av sätten att rösta skulle kollidera med de skäl som anges vara giltiga för absentee voting. Men Pennsylvania har skilt mellan de två röstsätten absentee voting röstsedlar och mail-in röstsedlar, så paragrafen gällande absentee voting i delstatens konstitution är fortfarande gällande. Jag tror inte att det här fallet kommer att fungera. Framför allt inte eftersom det enda möjliga sättet att vinna skulle vara att SCOTUS skulle ogiltigförklara hela valet och därmed ta bort rösträtten för samtliga Pennsylvanias innevånare som har röstat, och det skulle nog helt klart anses strida mot U.S. constitution.

2) Fallet som lämnats in av Texas, genom deras AG Paxton, känns som svagt efter att ha skummat igenom Pennsylvanias inlaga som i praktiken krossar alla Paxtons argument. Det känns som att det här caset har lämnats in av Paxton på önskemål av Trump i utbyte mot en framtida benådning för Paxton. Inte heller det här kommer enligt min åsikt att nå någon framgång i SCOTUS. (Om ni undrar över varför en framtida benådning skulle vara lockande så föreslår jag en sökning på Paxton, bribery, fraud, ”abuse of office”, FBI i valfri kombination.) Även här skulle enda sättet att få framgång i SCOTUS vara att medborgarna i delststaterna skulle fråntas sin demokratiska rättighet att få sin röst räknad, dvs i strid med U.S. constitution.

Jag tror också liknande.
Men det SCOTUS kan göra är att låta represetanthuset avgöra valet. Detta har gjorts förut.
2020-12-08, 22:17
Medlem
prominentens avatar
Poff indeed. Kanske borta men vad/vem är "Maran"?
Tycker mig vara uppdaterad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

-Inaugural kommitten misslyckas med att anta en resolution som erkänner Biden som president elect. Det är första gången i USA: s historia där man avvisat "vinnaren" detta från den officiella kommittén med både Demokrater och Republikaner.

Poff !
2020-12-08, 22:18
Medlem
Nixters avatar
Louisiana Uppdatering

Enligt Attorney General i Louisiana stämmer Louisiana de fem Swingstates i dag dvs som staten Texas Redan gjort. Louisiana GÅR NU MED I RÄTTSLAGET.

Vilka fler stater kommer nu följa ?

Summerat: Nu trycker alla stater som kämpar för Republiken på fuskarna och fusk-staterna, temperaturen har ökat helt osannolikt den senaste timmen!
Senast redigerad av Nixter 2020-12-08 kl. 22:21.
2020-12-08, 22:20
Medlem
GoldFinger100s avatar
Citat:
Louisiana Uppdatering

Enligt Attorney General i Louisiana stämmer Louisiana de fem Swingstates i dag dvs som staten Texas Redan gjort. Louisiana GÅR NU MED I RÄTTSLAGET.

Vilka fler stater kommer nu följa.

Summerat: Nu trycker alla på fuskarna och fusk-staterna, temperaturen har ökat helt osannolikt den senaste timmen!

Stämmer bra, här är uttalandet från deras attorney general

http://agjefflandry.com/Article/10825
2020-12-08, 22:22
Medlem
Citat:
Uppdatering Texas

-Detta trodde ingen skulle komma så här kvickt!

-US Högsta domstolen kommer att pröva Texas rättegång mot Pennsylvania, Georgia, Michigan och Wisconsin på grund av potentiellt väljarbedrägeri.

-Fallet som läggs till i SCOTUS-kommer hanteras blixtsnabbt, "Expedited".

-SCOTUS domare i Texas är Alito, Circuit 4 TX, kommer med 4-5 domare höra detta och lär vara beredda att avgöra till förmån för käranden (TX).

Stor seger för Republiken.

Nja, nu slirar vi lite väl mycket igen.

Jag tänker att du enkelt kan ge mig ett docket nummer och en länk så att alla läsare snabbt och enkelt kan verifiera att det du säger stämmer?
2020-12-08, 22:23
Medlem
JackArrows avatar
Citat:

Vi försöker här igen. Först så vill de ogiltigförklara dem illegala rösterna. Det handlar inte om att ogiltigförklara allas röster. Var med i matchen.

Två. Det är ganska uppenbart att du är en av 'deebooonked' typerna här på tråden.
2020-12-08, 22:24
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte en chans att det är så enögt och enkelt som du försöker få det till
Mest lösa antaganden och fantasier från din sida

Under en pandemi ska ju alla ha lika rättigheter , utan att riskera en dödlig smitta , att inte all stater var lika drabbade är ju en faktor

Om man hade tagit hänsyn till konstitutionen och infört dessa lokala lagändringar i alla stater hade det varit OK enligt konstitutionen då samma förutsättningar för valets genomförande då hade gällt i alla stater i hela USA. Så valde dom korrupta delstatspolitikerna inte att göra, utan man körde sitt race med lagändringar lokalt i delstater.

Du ser ju på svamlet som lämnades in från Pennsylvania till SCOTUS att de lokala företrädarna inte kan argumentera mot att dom struntat i konstitutionen - dom säger åt SCOTUS att "inte öppna dörren" för då kanske den inte "går att stänga" sen. Dom kan inte försvara sig mot 14th amendment.

Detta trots den hypersuperduperdödliga pandemin.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-12-08 kl. 22:29.
2020-12-08, 22:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Poff !
Jävligt märklig grej, ändå. Får det någon som helst effekt bortsett från att det är ett litet bakslag för president-reject Biden? Formellt riktigt beslut, som jag ser det. Än är det inte över.

Det vete däremot sjutton vad den här kommittén sysslar med. Festförberedelser?
2020-12-08, 22:26
Medlem
GoldFinger100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, nu slirar vi lite väl mycket igen.

Jag tänker att du enkelt kan ge mig ett docket nummer och en länk så att alla läsare snabbt och enkelt kan verifiera att det du säger stämmer?

https://www.supremecourt.gov/search.aspx?filename=/docket/docketfiles/html/public/22o155.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in