Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
SCOTUS är Trumps sista chans - och även den första chansen.
Men jag tvivlar på att SCOTUS kommer att besluta att represetanthuset ska rösta om vilken president de vill ha.
Notera att enligt konstitutionen så kommer bara 1 person från varje delstat få en röst i representanthuset. Här har GOP flest röster.
Gällande de två fallen som nu har sänts in till SCOTUS så gissar jag följande:
1) Fallet gällande att Pennsylvania Act 77 skulle strida mot konstitutionen. Enligt U.S. constitution så bestämmer delstaterna via sina lagstiftande församlingar själva hur valprocessen för att utse elektorerna ska gå till, så vad Pennsylvania gjort genom lagen Act 77 kan knappast anses strida mot det. Pennsylvania verkar även ha gjort ett grundjobb för att säkerställa att Act 77 inte heller strider mot delstatens konstitution. I delstatens konstitution står det inte att man måste lämna sin röst fysiskt på valdagen. Det finns en paragraf om rätten till absentee voting och hur den sker. Vad Act 77 ytterligare infört och som diskuteras är om införandet av mail-in ballots som ett av sätten att rösta skulle kollidera med de skäl som anges vara giltiga för absentee voting. Men Pennsylvania har skilt mellan de två röstsätten absentee voting röstsedlar och mail-in röstsedlar, så paragrafen gällande absentee voting i delstatens konstitution är fortfarande gällande. Jag tror inte att det här fallet kommer att fungera. Framför allt inte eftersom det enda möjliga sättet att vinna skulle vara att SCOTUS skulle ogiltigförklara hela valet och därmed ta bort rösträtten för samtliga Pennsylvanias innevånare som har röstat, och det skulle nog helt klart anses strida mot U.S. constitution.
2) Fallet som lämnats in av Texas, genom deras AG Paxton, känns som svagt efter att ha skummat igenom Pennsylvanias inlaga som i praktiken krossar alla Paxtons argument. Det känns som att det här caset har lämnats in av Paxton på önskemål av Trump i utbyte mot en framtida benådning för Paxton. Inte heller det här kommer enligt min åsikt att nå någon framgång i SCOTUS. (Om ni undrar över varför en framtida benådning skulle vara lockande så föreslår jag en sökning på Paxton, bribery, fraud, ”abuse of office”, FBI i valfri kombination.) Även här skulle enda sättet att få framgång i SCOTUS vara att medborgarna i delststaterna skulle fråntas sin demokratiska rättighet att få sin röst räknad, dvs i strid med U.S. constitution.
Båda fallen kommer förmodligen att avvisas med hänvisning till att det är upp till delstaterna och deras egna lagstiftning och domstolar att hantera, med tillägget att Texas inte har lidit någon direkt skada och därmed inte kan anses vara part i målet.