2020-12-08, 08:55
Avstängd
är född 1986. vill minnas att det fanns legosatser (rymdtema) som hette spirus eller något, ex isplaneten etc. samt små rymdskepp med tillhörande gubbar. men google ger inga svar. någon som vet va ja pratar om?
Citera
2020-12-08, 09:00
Avstängd
Sök på Lego rymden vintage
Citera
2020-12-08, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
är född 1986. vill minnas att det fanns legosatser (rymdtema) som hette spirus eller något, ex isplaneten etc. samt små rymdskepp med tillhörande gubbar. men google ger inga svar. någon som vet va ja pratar om?

googlade "lego space", det kommer upp massor så vet inte vilket google du använder?
Citera
2020-12-08, 09:24
Medlem
Timmervargens avatar
Jag sökte på "Lego Spirus" och detta är första träffen https://brickipedia.fandom.com/wiki/Spyrius
Citera
2020-12-08, 09:45
Medlem
major kartofski var fan inte att leka med.
rena rama slavkommendanten.
en del tog ju livet av sig efter att ha hamnat i hans förband.
han tog så många risker att ptds stod som spön i backen.
Citera
2020-12-08, 10:04
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
major kartofski var fan inte att leka med.
rena rama slavkommendanten.
en del tog ju livet av sig efter att ha hamnat i hans förband.
han tog så många risker att ptds stod som spön i backen.

Kommer ALDRIG glömma det där svarta flinande robotansiktet med den tomma blicken.
Citera
2020-12-08, 19:51
Avstängd
och så hade vi ju den klassiska legoborgen. med riddare och trollkarl och någon form av drake. fan vet vad den borgen hette. kanske den kort och gott hette "drakborgen"
Citera
2021-11-23, 23:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Japp Lego Space introducerades 1978 och gick under de nästa 20 åren ungefär genom en rad skiftande teman. Exempelvis

Classic
Blacktron
Space Police
Magnetron
Ice planet
Spyrius
Exploriens

Gemensamt hade de rätt bra färgscheman, lite kantiga designer som passade Lego bra, och att de, som Lego alltid varit, var rätt dyra.

Framför allt var det originella Lego designer. Lego måste haft ett rätt bra design team på den tiden. Sen någon gång i slutet på 90-talet köpte de franchise rättigheter till Star Wars och den typiska Lego stilen försvann i stort sett. (samm utveckling på många av Legos andra teman, Lego Castle blev Harry Potter, Lego Pirates blev Pirates of the Carribean, etc.) Idag har många av de gamla byggsatserna stort samlarvärde. Att få tag i dem numera går knappt.

Kanske kommer 3D skrivare att blir ett alternativ för Legofanatiker när de kommit ner lite i pris, och kvaliten är tillräcklig. Tills dess kan man om man vill bygga gamla byggsatser med program som LDraw, men det är förstås inte riktigt samma sak.
Citera
2022-01-10, 21:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
och så hade vi ju den klassiska legoborgen. med riddare och trollkarl och någon form av drake. fan vet vad den borgen hette. kanske den kort och gott hette "drakborgen"
Den hade jag med, eller jag har ju kvar all lego nerpackad i sina kartonger. Jag och min syster hade två stora bord täckta med olika lego och i sitt rum hade hon ytterligare ett. OpPå de två borden uppe hade vi allt som var äldre som riddare, pirate öbor kvalleriet etc. I hennes rum hade vi moderna saker som Paradisa sakerna plus polis etc. Vi kombinerade våra saker till två stora städer med gator etc. Uppe var det organiserat såhär, från "kusten" till längst in på "land" Först hav där piraternas och guvernörskeppen höll till. Plus småb¨båtar och öbåkanoter. Där låg ön med ett berg och en hemlig yta under stranden med skattkista. Dedan kom den stora öbosettet med massa skog hövding och vatten där såklart även piraterna kunde komma in. Efter det var det guvernörens bastion som aagerade center i kusten som en hamn, fanns ju en liten krog där med så var ju perfekt. Ba bakom det var det Drakriddarnas tillhåll. Detta inkluderade Trollkarlens hus som kunde öppnas och en drakriddare som min syster s tyckte var Trolles son. Efter det ett draknäste som var mellanstort, Ett berg med drakbur och ovan det en drakriddarfortifikation med Torn trappa upp etc. Där bodde Trolles onde bror. Efter det var det den stora drakborgen, där bodde ju Kung Drako som vi döpte Lejonriddarnas stora rival. Där fanns en av vargfolket fångad plus ett stoirt drakhuvud som kunde släppa ner eld över ingången och hindra lejonriddarna. Uppe var det ju enfalllucka ner i drakburen. Kung Drako stod ofta i tornet och hade uppsikt över landet. Sen hade vi en lite större yta mellan Drakborgen och Lejonriddarnas stora borg som ett torg typ. Där hade vi ett hus åt Överste Lejondrake som var drakriddaren från borgtornsettet. Han med ett glimmande svärd. Han har gått över till Lejonriddarna och var en av de bästa svöärdmästarna vi hade och han kunde döda nästan alla. Men iaf, efter torget kom det från vänster till höger: Lejondriddarnas stora boborg som jag fick i julklapp 1996, kostade 793:50 det enda jag fick den julen. höger om detn borgen vid vindbryggtornet med Lejonkungens Ttron var borgtornet som när den bryggan höjdes gjorde en bro till borgen. Sedan var det Ford Legoredo där Kommendören styrde och ibland bjöd in folk till sitt rum och fel folk åkte ner i falluckan ner i fängelset. Cowboyerna var på lejonriddarnas sida. Och de krigade ju mot piraterna och drakriddarna tillsammans med Lejonriddarna. Öborna var neutrala. Bakom den stora borgen låg Sherre Sheriffs sheriffkontor. Han hade det inte lätt med att upprätthålla lagen med de här fientliga faktionerna. Och ibland så segtlade lejonriddare, drakriddare pirater och cowbys ner till den moderna staden där vi ju hade Kustbevakningsbåten, Radde Radarlastbils polislastbil där Motorcykelpoliserna Hård och Brutal ockso fanns och han som skö skötte datorerna kallde vi Ditte Data. Där patrullerade äv även polischefen i sin polisbil och han och Sherre SHeriff samarbetade ibland för att lösa fall och ffängsla den onde trollkarlen och diverse pirater och drakriddare. Även "Banne Bandit" och Korte Korthaj som var westernbanditer åkte ju dit. Där hade ju vi alla Paradisa grejejr som sommarklubben, Glasspelles glassbar en strand med badhytter en motorbåt och även stall såklart . Hade tyvärr int polisstationen somannars hade varit där i min systers rums stad. Pga platsbrist ipå de två borden så höll öäven indianerna till där. Jag och min syster hade nästan alla legosätt som fanns ca 19965-1998. ssom Paradisa, lejon och drakriddare. cowboy och western sätten, pirat/guvernör/kolonistatörer/öbo setten. Jag har absolut glömt att lista endel av legosetten i våra städer men får ju ta det ur minnet då jag ju är blind numera. Men helt otroligtr vilka lekar och historier jag och syrran hittade på. Olika intriger och konflikter och långa tider av fred. Kom på med att det ju fanns ett skithus på lejonriddarnas stora borg! Det hade nog aldrig funnits i ett legoset idag. Senare kom ju även den nya faktionen fladdermusriddarna som styrdes av häxan Hulda och Greve Fladdermus! Dessa var ibland lojala med lejonriddarna och ibland med Drakriddarna. Mamma tyckte ju att vi skulle bygga upp legostaden igen i gästrummet ii källaren. Hade hon ju inte dött 2014 hade vi nog gjort det.Mitt första lego var sspökhålan med ett självlysande spöke och den Svarte Riddaren. Köptes i Ulricehamn 1993 el 1994. Minns inte vad syrran fick då, kanske några tjejjer på cykel el häst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in