2020-12-08, 16:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldFinger100
Landet står inför ett val, antingen har konstitutionen en betydelse och måste följas eller så är den obetydlig.
Samtidigt kan inte lösningen vara värre än problemet.
Att ogiltigförklara massa röster i domstol, som är lagda enligt uttalade regler innan valet, är inte trivialt.
2020-12-08, 16:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Lägger man ner de så tror jag det blir inbördeskrig alt att man börjar skjuta kineser. Handlar inte längre om republikaner mot demokrater.
+
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Sannolikt väger rätten att rösta mycket tyngre än att något beslut varit felaktigt. Det hade varit annorlunda om på på något sätt kunna visa på systematiskt fusk. Möjligen kan det påverka kommande val, men knappast inte det här.

Dessutom är några av de staterna republikanska, så att skylla på att demokrater gjort fel i dessa stater är ju bara löjligt.
Det är ju det. Det är både republikaner och demokrater inblandade. Men det är främst ett oerhört viktigt case eftersom det handlar om en tolkning av konstitutionen. Ett domslut blir ju utslagsgivande. Det får konsekvenser. Därför misstänker jag att SCOTUS ogärna dömer i frågan — något sätt finns det säkert att slippa göra det. Fegt och förkastligt.

Om dom trots allt faller kan vi räkna med en konstitutionell kris och ilskna jurister som öser hinkvis med skit över varandra.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-08 kl. 16:52.
2020-12-08, 16:40
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att ogiltigförklara massa röster i domstol, som är lagda enligt uttalade regler innan valet, är inte trivialt.

Guvernörerna som bröt mot konstitutionen visste ju det, man kan inte bara ändra röstlagar hur som någon vecka innan valet.
2020-12-08, 16:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldFinger100
Är logiskt att de som gjorde fel inte får rätt, ser inga problem med det. Det är värre om man bortser från konstitutionen, då ser jag risk för ett inbördeskrig.

Inbördeskrig är oundvikligt vid det här laget. Även om biden vinner så kommer den regimen gå hårt och börja lösa upp äganderätten och det är där folk tar upp vapnen.
2020-12-08, 16:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror risken för upplopp är större om HD ändrar valutslaget. Högern är rätt så fredlig av sig men vänstern tvekar inte att bränna ner städer.

Det borde inte betyda något för en oväldig domare, men det är bara mänskligt att se till sin egen säkerhet först. Jag tror alltså inte att nio HD-domare vill utse president på egen hand. Sedan får konstitutionen säga vad den vill.
Ungefär så ser min analys ut, men jag HOPPAS att man dömer ut förfarandet i flera delstater som oförenligt med konstitutionen.

Är det fallet i PA som är uppe i dag?
2020-12-08, 16:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det fallet i PA som är uppe i dag?

Yes, jag tror det ska komma ett utlåtande av Alito inom ett par timmar.
2020-12-08, 16:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Guvernörerna som bröt mot konstitutionen visste ju det, man kan inte bara ändra röstlagar hur som någon vecka innan valet.
Om det stämmer bör de som bröt konstitutionen straffas i domstol.
På så sätt får man ett prejudikat för att undvika det i framtida val.

Lösningen kan inte vara att ta bort rösträtten retroaktivt för massor med vanliga amerikaner.
2020-12-08, 16:53
Medlem
Citat:

Är inte argumentet att rösterna är lagda i strid med uttalade regler?
2020-12-08, 16:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Hur avgör man? Alltifrån politiker (som genomförde lagstiftning som inte var förenlig med konstitutionen) till valarbetare (som förmedlade regler som inte var konstitutionella) till väljare (som la röster på ett sätt som inte är konstitutionellt) bröt givetvis mot den.
2020-12-08, 16:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Det är en del av det.

Det som hävdas är att man genomförde lagändringar kring valprocessen som inte var konstitutionella. Vidare hävdar man att man inte heller följde sin egen ändrade lagstiftning i alla counties (utan gjorde på andra sätt som ändå bröt mot konstitutionen).
2020-12-08, 16:55
Medlem
Citat:
På så sätt får man ett prejudikat för att undvika det i framtida val.

Citat:
Lösningen kan inte vara att ta bort rösträtten retroaktivt för massor med vanliga amerikaner.

Jo. Då lär de sig att det är viktigt att göra rätt nästa gång.
2020-12-08, 16:56
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

I vilka stater i USA kunde man rösta in mail ballots? Svaret finns i frågan. Texas är nog ute på hal icing här.

Mike Pence

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in