2020-12-08, 16:12
Medlem
GoldFinger100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är först nu det bränner till på riktigt, så här i elfte timmen. Svårt att argumentera emot ett domslut från SCOTUS. Nu får det bära eller brista, men det kan bli ett jävla liv oavsett vad domstolen beslutar.

Landet står inför ett val, antingen har konstitutionen en betydelse och måste följas eller så är den obetydlig.
2020-12-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är tyvärr lite samma spår som jag är inne på. Jag håller på plöjer igenom TX vs. MI, WI, GA, PA nu och det är så otroligt allvarliga anklagelser man kommer med. Det vore verkligen att öppna Pandoras ask att nysta i detta. Frågan är vad som händer om man inte gör det då det är helt uppenbart att det som skett inte är förenligt med konstitutionen som ju är väldigt helig för jänkarna...

Men att öppna ”Pandoras ask” måste man ändock göra om det finns juridiska skäl därtill. Om valet skulle gått fel till, måste de givetvis göra vad konstitutionen anbefaller. Konsekvenserna av ett ingripande av SC får man väl hantera sen. Inga lagbrott kan ju tillåtas bara passera bara för att det ska vara lugnt och fint.
Gissningsvis tror jag ändå att det mynnnar ut i ingenting, men då pga alltför svaga skäl för kärandes sak.
2020-12-08, 16:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det är tyvärr lite samma spår som jag är inne på. Jag håller på plöjer igenom TX vs. MI, WI, GA, PA nu och det är så otroligt allvarliga anklagelser man kommer med. Det vore verkligen att öppna Pandoras ask att nysta i detta. Frågan är vad som händer om man inte gör det då det är helt uppenbart att det som skett inte är förenligt med konstitutionen som ju är väldigt helig för jänkarna...

Om SCOTUS skiter i att öppna Pandoras ask, trots att Demokraterna i Georiga skitit den full och inte brytt sig om federal lag och konstitutionen, vad sätter man för prejudikat då? Då har man tagit ifrån "We the people" deras konstitutionella republik.

Man måste öppna Pandoras ask, trots att det kommer lukta oanade mängder skit.

Edit: Stava...
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-12-08 kl. 16:18.
2020-12-08, 16:15
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om SCOTUS skiter i att öppna Pandoras ask, trots att Demokraterna i Georiga skitit den full och inte brytt sig om federal lag och konstitutionen, vad sätter man för predikat då? Då har man tagit ifrån "We the people" deras konstitutionella republik.

Jag håller med dig, frågan är om man vågar göra det!?
2020-12-08, 16:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tänker att det "mjukaste" man kan göra nu är att inte ta upp fallet alls. Media rapporterar om det som att TX/Paxton är knäppgökar just nu, och om SCOTUS inte tar upp det så blir det rätt mycket "business as usual."
Ja, det vore den givna feglösningen. Att slippa ta i det.
Citat:
Ursprungligen postat av GoldFinger100
Landet står inför ett val, antingen har konstitutionen en betydelse och måste följas eller så är den obetydlig.
Exakt. Håller med dig fullständigt, men det skulle inte förvåna mig om man bangar antingen genom att släppa caset eller att döma till delstaternas favör — känsligt att frånhända delstaternas deras självbestämmande i valfrågor samt inte minst beröva väljare deras lagstadgade rätt att rösta, bla-bla-bla. Upplagt för stridigheter inom rättsväsendet hur det än blir.
2020-12-08, 16:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om SCOTUS skiter i att öppna Pandoras ask, trots att Demokraterna i Georiga skitit den full och inte brytt sig om federal lag och konstitutionen, vad sätter man för predikat då? Då har man tagit ifrån "We the people" deras konstitutionella republik.

Hahaha, fan vad målande.

Ja, det blir liksom inte helt bra om man inte gör det rätta — dock svårt att få alla nöjda och belåtna. Risken finns väl att man lägger ned det.
2020-12-08, 16:23
Medlem
GoldFinger100s avatar
Citat:
Hahaha, fan vad målande.

Ja, det blir liksom inte helt bra om man inte gör det rätta — dock svårt att få alla nöjda och belåtna. Risken finns väl att man lägger ned det.

Är logiskt att de som gjorde fel inte får rätt, ser inga problem med det. Det är värre om man bortser från konstitutionen, då ser jag risk för ett inbördeskrig.
2020-12-08, 16:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Är logiskt att de som gjorde fel inte får rätt, ser inga problem med det. Det är värre om man bortser från konstitutionen, då ser jag risk för ett inbördeskrig.
Jag instämmer. Frågan är om Högsta domstolen gör samma bedömning.

Men, hur är det — är PA-fallet uppe i dag? Texas tar de väl knappast redan i dag också...?
2020-12-08, 16:27
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Hahaha, fan vad målande.

Lägger man ner de så tror jag det blir inbördeskrig alt att man börjar skjuta kineser. Handlar inte längre om republikaner mot demokrater.
2020-12-08, 16:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Detsamma kan man säga om man ser till konstitutionen och ändrar (i vissas ögon) valresultatet. Svår nöt att knäcka!

Jag tänker såhär. Det som kan hända, i ordning från "farligast" till "minst farligt":

1. Fallet tas upp, man lyckas visa att det inte är konstitutionellt, dom läggs till fördel för Defendant States (då har man i princip rivit upp konstitutionen en gång för alla)
2. Fallet tas upp, man lyckas inte visa att det är icke-konstitutionellt, dom läggs till fördel för Defendant States (många skulle bli grymt upprörda, ev. inbördeskrig!?)
3. Fallet tas upp, dom läggs till Plaintiff States fördel (WI/MI/GA/PA bryter mot konstitutionen, inbördeskrig nästa)
4. Fallet tas inte upp (gemene man tänker "cirkus Trump fortsätter" och hajar inte vad som sker) - business as usual
2020-12-08, 16:28
Medlem
Citat:
Jag instämmer. Frågan är om Högsta domstolen gör samma bedömning.

Men, hur är det — är PA-fallet uppe i dag? Texas tar de väl knappast redan i dag också...?
Sannolikt väger rätten att rösta mycket tyngre än att något beslut varit felaktigt. Det hade varit annorlunda om på på något sätt kunna visa på systematiskt fusk. Möjligen kan det påverka kommande val, men knappast inte det här.

Dessutom är några av de staterna republikanska, så att skylla på att demokrater gjort fel i dessa stater är ju bara löjligt.
2020-12-08, 16:31
Medlem
Citat:
Jag tror risken för upplopp är större om HD ändrar valutslaget. Högern är rätt så fredlig av sig men vänstern tvekar inte att bränna ner städer.

Det borde inte betyda något för en oväldig domare, men det är bara mänskligt att se till sin egen säkerhet först. Jag tror alltså inte att nio HD-domare vill utse president på egen hand. Sedan får konstitutionen säga vad den vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in