2020-12-08, 14:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Den gav en väldigt bra indikation i slutet av September. trenden var tydligt enligt denna indikator. Stor smittspridning var att förvänta sig under hösten och så blev det.
Det finns inget som säger att denna indikator ska ge felaktig signal nu.
Jag tror på det och förväntar mig stor genomslag under vintern.
Istället att se toppar lite här och var är det bäst att förlita sig på de indikatorer som har visat sig vara fungerande förut.
Signalen bekräftar endast det som vi redan vet om simttspridningen. Den har inget egenvärde.
Citera
2020-12-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vårdtillfällen IVA 2019-12-01 - 2019-12-08: 971
Vårdtillfällen IVA 2020-12-01 - 2020-12-08: 292

Finns såklart ett visst lagg men jag ser inget märkvärdigt
Ditt inlägg lät underligt så jag var tvungen att börja kika själv. Ja, ögonöppnande är det ju om något, antalet vårdtillfällen är inte alls högre än vilket år som helst, antalet döda på IVA verkar hamna på ungefär samma som de senaste 5 åren...
Citera
2020-12-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Är du förståndshandikappad? Tycker du alltså på riktigt att det är en bra idé att samla ihop stora tjocka släkten i år och fira jul?

Än är inte den sista idioten född.
Folk anser att dom äldre som smittas och dör är väldigt gamla och har en underliggande sjukdom och skulle dö ändå
Citera
2020-12-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Stockholm minskar även idag kontra både förra och förrförra vecka. Detta enligt Platz.

Finns det någon komplett data över testningen i Stockholm?

Det jag känner till är: https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Där verkar testningen ha minskat med 45% från v48 till 49.
Antar att det inte är helt representativt och det testas mer någon annanstans, men det tyder ju på en minskning.
Citera
Medlem
FHM: Skidanläggningar får hålla öppet i jul och nyår

7 januari: "Vi kan inte förstå varför smittan ökar explosionsartat nu efter jul och nyår"

"Vi såg det inte komma"
"Vi har varit naiva"
Citera
Medlem
1 902 personer vårdas nu i slutenvård i Sverige. + IVA
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Då har vi passerat toppen i våras.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
TAD2 och karlkula12 har tjafsat om att vi är i platå sedan flera veckor.

Självklart ingen platå - vilket en enkel titt på siffror och kurvor bekräftar.

Nej, varför skulle det vara platå nu? Smittspridningen lär tvärtom öka till och med julafton, och sedan blir en lite mindre topp igen på nyårsafton. Detta märks när folk testar sig c:a 5-7 dagar senare. Sedan kommer sjukhusinläggningarna ytterligare en-två veckor efter testet, och från inläggningen på sjukhus tar det två-tre veckor innan folk dör.

Finns som sagt ingen anledning att tro att något ska avstanna, så länge som folk har anledning att springa ute och handla, och träffas och festa med alkohol som sätter omdömet om spel.

...och när helgerna är över öppnar skolorna igen... *suckar*
Citera
2020-12-08, 14:17
Medlem
Hur många behöver bli smittade för att uppnå flockimmunitet?? Och hur många kommer att dö?
Citera
2020-12-08, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Bra jobbat Sverige 😍

Fortsätt sprida Corona så bra som ni gör det! Det märks att ni lägger ner i själ på att sprida det. Speciellt ni som åker till fullproppat Ullared och Ikea,

Över 100 döda på ett dygn är lite lite kämpa så vi har mer än 1000/dygn döda.

Jag sitter hemma isolerad är hejar på er som Anstränger er som ni gör!

Fast dagens siffra är ju för 4 dagar?
Citera
2020-12-08, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Folk anser att dom äldre som smittas och dör är väldigt gamla och har en underliggande sjukdom och skulle dö ändå

Ska man resonera så, så kan jag gå och slita ut gubben som kör 40 km för långsamt på vägen! Skjuta han i huvudet. Och undvika straff! Han skulle dö snart ändå

Funkar inte så! Ingen vet om dom gamla som dör skulle leva 1 vecka till eller 5 år till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
1 902 personer vårdas nu i slutenvård i Sverige. + IVA
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Då har vi passerat toppen i våras.

Äsch då, karlkula12 och TAD2 har ju sagt att fallen minskar och minskar, sedan flera veckor tillbaka.

Läget är lugnt. Jättelugnt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Gött
Har Sveriges strategi lyckats då?

haha, konsekvensen som FHM pratade om var ju flockimmunitet via naturlig smitta. Vaccin skulle ju ta evigheter att ta fram....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in