2020-12-08, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den stora granskning som gjordes i Region Östergötland av dödsfall i covid-19 visar något annat.

Hur har du kommit fram till att covidoffren I genomsnitt kanske hade 5 år att leva?

Betänk att 50 % av alla som dött I covid-19 har varit över 85 år ( ungefär en fjärdedel var över 90 år.)
70 % av alla som dött hade äldreomsorg. 3000 av alla som dött bodde på SÄBO. 1700 av alla som dött hade hemtjänst.
Just det, den kvarvarande medellivslängden (på covidoffer) är troligen även stadigt sjunkande (ju längre in i pandemin vi kommer).

Andelen över 80 år av de som öppnade pärleporten med covid var i våras (tom. 15/6) ca 67%. Nu under våg nr 2 (from 15/6) är andelen 80+ över 73%. Dvs andelen äldre som dör nu är betydligt högre än i våras (trots inga larm här i tråden om massavrättning av äldre under våg nr 2.)
Senast redigerad av jerka11 2020-12-08 kl. 07:42.
Citera
2020-12-08, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sydkorea rapporterar de som dött av covid-19, Sverige rapporterar de som dött av covid-19 och med covid-19?
Man kan ju alltid ta reda på dödsorsaken här i Sverige för de flesta genom att studera det utskrivna dödsorsaksbeviset:
Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen

Antalet avlidna fram till den 30 november 2020: 6 777
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/lamna-uppgifter-till-register/dodsorsaksregistret/
Citera
2020-12-08, 07:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Just det, den kvarvarande medellivslängden (på covidoffer) är troligen även stadigt sjunkande (ju längre in i pandemin vi kommer).

Andelen över 80 år av de som öppnade pärleporten med covid var i våras (tom. 15/6) ca 67%. Nu under våg nr 2 (from 15/6) är andelen 80+ över 73%. Dvs andelen äldre som dör nu är betydligt högre än i våras (trots inga larm här i tråden om massavrättning av äldre under våg nr 2.)

Jag har tänkt mycket på detta.

Enligt en grupp här i tråden så avrättade vi ju gamlingar i våras genom att inte ge dom IVA osv.

Samma grupp säger att beviset för hur kass Sverige varit är att våra grannländer har samma förhållande av döda i den äldre åldersgruppen.

Frågan jag ställer mig då är: vad i helvete har våra grannar sysslat med? Trots att de då har varit frikostigare med IVA till äldre så verkar de inte räddat en enda själ..
Citera
2020-12-08, 07:55
Medlem
Citat:
Nu blir det väldigt OT. Men även om det är svårt att ta in för vissa, så funkar mkt väldigt bra i Sverige! Ex. Ett av världens lyckligaste länder, ett av världens bästa länder för äldre och kvinnor (bl.a. Jämställdhet), bäst i Europa på innovation. Typ lägst korruption i världen etc etc etc listan kan göras lång.
Jag hoppas att du skämtar. "ett av världens bästa länder för äldre" Har du inte förstått att de äldre som fick covid-19 fick dö utan att få någon som helst vård? Pensionerna är ju ett skämt vilket medför att flera hundra tusen lever under gränsen för fattigdom.
"Ett av världens lyckligaste länder" Skottlossningar, sprängningar och mord som inget annat land i Europa får uppleva. Svenskarna bli mer otrygga för varje dag som går.
"lägst korruption i världen" Du skrev fel för byt ut lägst mot högst så har du rätt.
Citera
2020-12-08, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Asien har generellt väldigt få avlidna i covid-19.

Sydkorea - 552 avlidna av covid-19
11 döda per en miljon invånare.

Sverige 7067 avlidna av covid-19
698 döda per en miljon invånare.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

En viss skillnad skulla jag vilja påstå.

Fast nu syftade jag på total överdödlighet? Trodde det var självklart? Varför har Sydkorea en större överdödlighet än oss i år om dom nu är så fantastiska? Varför dör det mer människor där än vanligt om dom nu hanterar Covid så bra? Dör dom i Aids? Nageltrång? Och varför är det bara Covid-registrerade avlidna som räknas?
Citera
2020-12-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast nu syftade jag på total överdödlighet? Trodde det var självklart? Varför har Sydkorea en större överdödlighet än oss i år om dom nu är så fantastiska? Varför dör det mer människor där än vanligt om dom nu hanterar Covid så bra? Dör dom i Aids? Nageltrång? Och varför är det bara Covid-registrerade avlidna som räknas?
Fakta:

Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/lamna-uppgifter-till-register/dodsorsaksregistret/

Notera skrivningen "den underliggande dödsorsaken var covid-19".
Citera
2020-12-08, 08:25
Avslutad
Citat:
Fakta:

Notera skrivningen "den underliggande dödsorsaken var covid-19".

Vad är det du inte förstår? Jag menar den totala dödligheten i landet oavsett orsak.
Citera
2020-12-08, 08:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

I Italien räknade man fram att covid19 döda i genomsnitt förlorade 11-13 år av sina liv.

https://wellcomeopenresearch.org/articles/5-75

USA räknar med 10.8 år

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.08.20050559v2#:~:text=Average%20years%20of %20life%20lost%20were%2010.8%20and%2012.4%20for,lo st%20life%20in%20the%20US.
Citera
2020-12-08, 08:31
Medlem
Hexen666s avatar
Peter Hitchens: "Belief in the ‘Covid system’ has taken on shape of semi-religious cult"

https://www.youtube.com/watch?v=nxMkDoOTJd8

Så sant. Det har utvecklats precis som med klimathysterin. En semireligiös kult som om du inte följer deras dogmer eller ifrågasätter för mycket så är du en "dålig" människa, eller naiv, mindre vetande, antivetenskaplig, förnekare.

Det är väl bara en tidsfråga innan ordet Covidförnekare börjar slängas runt bland dom i sekten. Om det inte redan börjat. Ännu ett epitet för de "goda" att lägga till i listan.
Citera
2020-12-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, fy fan vad skönt om han kunde få skrika ut det vid lämpligt tillfälle! Gärna när någon idiot till journalist ställer samma fråga för hundrade gången.

Önskar att fler kunde förstå att det hänger på ALLA att smittspridningen inte ökar på.

Har du läst om Fångarnas dilemma. Ett klassiskt exempel inom spelteori. En enskild kan vinna fördelar genom att bryta ett samarbete som gagnar ett flertal.

De allmänna råden har karaktären av ett samarbete vilket är en svaghet men också kan vara en styrka om folk följer råden.

Allmänningens tragedi bygger på samma logik. En enskild kan dumpa en trave sopor vid en landsväg istället för att betala sophämtarna.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Jag är ingen siffernisse har jag sagt flera gånger så detta är min magkänsla:

Vi har nått en platå på hög nivå nu tror jag. Till skillnad från andra ser jag dock fortfarande tendenser till ökning fram mot jul. Kurvorna går inte ner och jag tror att vi tyvärr kommer att se effekten av black friday/week inom den närmaste tiden. Visst ser man färre folk ute men absolut inte som i våras och visst använder fler munskydd men det uppstår ändå klungbildning och köer.

Jag tror tyvärr att vi kommer att erfara en gradvis ökning på alla parametrar som förhoppningsvis kommer att bromsas av julledigheten.
Citera
Medlem
Citat:
Så man kan tvätta engångsmasker som man göra med tygmasker?
Och återanvända dessa.

N95 Respirators
* They should not be shared or reused.
https://www.fda.gov/medical-devices/personal-protective-equipment-infection-control/n95-respirators-surgical-masks-and-face-masks
Nej, absolut inte. N95-masker fångar aerosoler med statisk elektricitet.

Om du tvättar en N95-mask så är den nog förbrukad, även om den var ny innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in