Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
Men det ni måste förstå är att ett regelbrott motiverar inte att valresultatet ogiltigförklaras.
Vem är ni, eller vad menar du? Jag tillhör inte någon grupp här, det vet du väl?
Det du skriver är ingen definitiv sanning, men jag misstänker att du har rätt i det. Det är däremot inte vad lagen säger. Däremot så gör man avtramp från gällande lag och påbjudna konsekvenser ibland för att det:
1) Blir alldeles för krångligt och kostsamt
2) Blir alldeles för politiskt kontroversiellt
Så, du uttrycker det lite fel, men essensen av det du skriver är korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
I extremfallet, om man kan bevisa att det är troligt att dessa ~10 000-20 000 röster som räknades under perioden blev infuskade och inte var riktiga röster, så kan man på sin höjd ogiltigförklara just de rösterna. Men på på filmen kan man se en ganska tydlig chain of custody. Kuverten öppnas, rösterna läggs i lådorna, rösterna tas upp ur lådorna och räknas. Det finns helt enkelt inte utrymme för att en helt separat hög med tusentals röster tas in i rummet och skannas i maskinerna utan att det syns på filmen.
Vad som syns på film har ingenting med lag- eller regelbrott att göra - det är detta du har så svårt att hålla isär!?
Om lagen säger att det ska finnas observatörer på plats (detta är inte vad lagen säger - jag exemplifierar bara nu) så kan man inte substituera det med att "ja men det fanns kameror, så vi kan se det nu i efterhand) - då är det fortfarande ett lagbrott
även om alla är överens om att det som skett på videon är helt i enlighet med vad en observatör hade förväntat sig se. Det är
två skilda koncept. Jag förstår att det är svårt att hålla isär och jag upplever ofta den här förvirringen hos människor, men är du med på vad jag menar här?
Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
Sen så är det som presenterades på utfrågningen bara korta snuttar från filmen. De 5 personerna som syns på filmen var inte ensamma under de 2 timmarna utan efter att de klipper bort så var media och andra inne i rummet också.
Du säger det. Jag har tittat på alla filmer jag kan från händelsen, den längsta 30 minuter lång (den täckte 3-4 timmar men var tiden som varje bildruta var nedkortad) och jag lyckas faktiskt inte hitta det tillfälle där andra är på plats och observerar. Om det är så att det var personer som observerade på plats så gäller givetvis inte det övriga jag skriver, det tror jag att vi båda är överens om!?