2020-12-06, 21:05
Medlem
Kan nån bara svara på den här kommentaren med en spoilertagg om vem som vinner, orkar inte vänta o har inte premium
Citera
2020-12-06, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Final:

Citera
2020-12-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Holm var i par med Ingela Agardh som var väldigt vass, och var minst lika bra som Holm.

Han vann även utan Agardh. Tycker han bevisat sin allmänbildning gång på gång, låter mer som du har något emot honom?
Citera
2020-12-06, 22:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
Han vann även utan Agardh. Tycker han bevisat sin allmänbildning gång på gång, låter mer som du har något emot honom?

Jag tycker att inte att han är lika bländande som massan förblindat tycker. Hans partner vid andra vinsten Katarina Mazetti var precis som Agardh kompetent. I övrigt har jag ingen åsikt om Holm eftersom jag aldrig träffat honom.
Citera
2020-12-07, 13:31
Medlem
MrBraxs avatar
Haha vafan första avsnittet i veckan var ju lite skevt
Citera
2020-12-07, 17:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Citera
2020-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Reagerarde på det oxå.
Varför sätter man inte ögonbindel på burfolket?

Bra idé!!👍🏼
Citera
2020-12-07, 23:05
Medlem
Crapmagics avatar
Erik Haags polisonger har ett oklädsamt avbrott på mitten. Sätt honom på tillväxt
Citera
2020-12-08, 00:02
Medlem
Hirvis avatar
Vet att jag redan har sagt det men herregud vad Alex Schulman gör sig bra i det här formatet. Otroligt underhållande.
Citera
2020-12-08, 00:07
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Vet att jag redan har sagt det men herregud vad Alex Schulman gör sig bra i det här formatet. Otroligt underhållande.

Håller med!
Viss typ av humor som många i den här tråden förstår.

Kakan har snarlik humor men faller oftast platt
Citera
2020-12-08, 03:54
Medlem
Oj vad jämnt det var mellan Alex och Jan och Erik och Lotta! Var oavgjort inför de sista frågorna, jag tror att de sistnämnda känner att de kunde ta en rejäl lättnadens suck efteråt! Tror både dem och de flesta som kollar på programmet hade förväntat sig en vinst med en 6-7 poäng åtminstone! Bra jobbat i alla fall Alex och Jan! När Alex tävlade med sin fru Amanda förra säsongen tror jag inte de vann en enda match eller kanske någon enstaka på sin höjd. Det känns som att de två kompletterar varandra väldigt bra, Jan kan mycket historia, kultur och endel nutidsorientering/allmänna nyheter senaste 20 åren, medan Alex kan lite mer populärkultur, lite sport, underhållning samt lite blandade frågor. Hade de tävlat var för sig hade de skrapat ihop typ hälften av alla poäng de tagit ungefär, tror jag. Möjligen att Jan hade tagit några få poäng mer på egen hand än Alex.

Vad som förvånar vad gäller Erik är att han kan 'nästan' precis allting som en vanlig Svensson aldrig hade gjort, såsom hur lyder Catos citat om Karthago? (rätt svar: "För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras") och vilka tre bokstäver är ett begrepp för ljuskänslighet inom fotografi? (rätt svar: ASA). Jag klarar inte av att svara rätt på dessa frågor för fem öre likt många andra frågor som ställs i framförallt "ämnesfrågorna" (de som kommer när de väljer ett av de sex ämnena). Kanske är det någon härinne och hemma i sofforna i Sverige som kan frågor som dessa två, likt Erik och Lotta nästan alltid kan som två proffs i frågesport. Jag tror faktiskt t.o.m. att min mormor som ett exempel som är väldigt duktig på frågesport (hon kan säkert 2/3 frågor i ett program som Vem vet mest när det sändes) hade åkt på däng 9/10 gånger om hon mött Erik/Lotta. MEN, det som då förvånar mig är att de trots sin briljans i stora delar av precis varenda program av Alla mot Alla de är med i/har varit med i (de har som bekant bara förlorat en match på snart två säsonger), så svarar de trots allt fel på i kväll två i min mening pissenkla frågor som jag nästan tycker hör till allmänbildningen:

Vilket lag tog silver i VM i fotboll för herrar 2018?

Brasilien, svarar han. Kroatien var rätt svar. Jag menar, en VM final i fotboll för herrar är ju trots allt världens största sporthändelse på hela året sett till antal åskådare världen över när den spelas, troligen den rentav största sporthändelsen sen förra VM finalen gick av stapeln (2014). Eventuellt med undantag för OS invigningen 2016 eller något stort event eller dag under det årets OS-tävlingar såsom 100 och 200 meters finalen, Superbowl, matchen mellan Mayweather och McGregor 2017 eller den årliga finalserien i NBA (inte så stort i Sverige något av de eventen faktiskt förutom OS, utan mest globalt sett till antal åskådare tänker jag nu). Så m.a.o. Om det är någon som helst sport de senaste 5 åren man bör ha koll hur det gick, även om man inte är sportintresserad, som svensk är det väl för helvete ändå hur det gick i det senaste världsmästerskapet i fotboll för herrar?!?! Det finns ingen större sporthändelse i Sverige än just fotbolls-VM, ett VM vi dessutom faktiskt var med i det året för första gången sen 2006!
Eller slutar alla Svenssons likt Erik att kolla på skiten blint så fort Sverige åkt ut, inklusive att ens slänga ett öga på resultatet i åtminstone finalen i en sån gigantisk turnering och folkfest som VM ändå är (det tar liksom 2 sekunder), men samtidigt är det många som istället kan sitta och läsa typ Aftonbladet och lokaltidningen i tid och otid dagligen om vem som är årets Lucia i stan eller någon annan total icke-nyhet i jämförelse med hur det gick i VM finalen i fotboll. För nog såg väl 9/10 av alla svenskar känns det som Sveriges matcher i turneringen med storm.

T.o.m. en (vad jag antar) sportointresserad profil som Sanna Nielsen vet jag sa att hon kollade stup i kvarten, bakom kulisserna för Allsång på Skansen, hur det gick för Sverige i en av deras matcher som spelades samtidigt som hon var tvungen att leda Allsången då som sagt. Jag är lite överrumplad ändå av denna okunskap från Erik som är så sjukt duktig och nailar nästan alla frågor i programmet.

Inte för att skryta, men till exempel vet jag på rak arm inom ämnet bl.a. att Luka Modric (som spelar i Real Madrid och i Kroatiens landslag) blev utnämnd till turneringens bästa spelare, jag vet att Harry Kane vann skytteligan med 6 mål, men tre kom på straff, ett var ett spelmål mot turneringens förmodligen sämsta lag som gjorde debut i VM, Panama, och de andra två var spelmål mot Tunisien i öppningsmatchen, varav ett var dessutom ett "tap-in" mål, dvs det var bara för honom att sätta fram foten framför ett öppet mål. Lite "oförtjänt" att han vann skytteligan i turneringen med dessa mål - straffar borde inte räknas in på spelares målkonto, då vissa duktig målskyttar inte är första straffskytt i deras lag och "missar" därav ett flertal mål på sitt konto han förmodligen annars hade gjort. (Bara vid om det är oavgjort mellan två eller fler spelare i en skytteliga bör man ta med straffmål som avgörande faktor i skytteligor IMHO, men men). Jag minns vidare utan att kolla upp att Frankrike fick en sjukt billig straff i början av finalen som förstörde hela matchen för kroaterna, jag vet att några ryskor sprang in på planen under finalen av politiska skäl, att det var första gången VAR användes det mästerskapet men det användes knappt alls under slutspelet som i början efter att domarna vant sig vid det nya systemet, jag vet att ett Sydamerikanskt lag aldrig vunnit ett VM på europeisk mark med undantag för Brasilien som vann i självaste Sverige på Råsunda 1958. Samma vers vad gäller europeiska länder i VM som spelats i Nord eller Sydamerika, fram tills att Tyskland vann i Brasilien 2014.

Vidare har jag koll på att inget lag som inte är från antingen Sydamerika eller Europa har någonsin vunnit VM, vad gäller afrikanska länder har de aldrig nått ens semifinal. Ghana 2010 var på väg att bli det första afrikanska landet att gå till just semifinal i ett VM men deras kapten Gyan brände en straff (i ribban) i 120:de minuten (absoluta slutskedet i förlängningen vill säga) och de förlorade kort därefter i en straffläggning mot Uruguay. Suarez räddade som bekant en boll på ungefärliga mållinjen med hands, som ju ledde till straffen Gyan brände samt ett rött kort, och därav kom han att missa semifinalen mot Tyskland därefter. Men ingen hands där och Ghana hade vunnit matchen, så det var det ju såklart värt! Men att Europa och Sydamerika dominerar fotbollen är glasklart och frågan är om ett afrikanskt lag någonsin kommer nå semifinal, det finns en stor pool av spelare av hög, hög kvalité i t.ex. Ghana och Elfenbenskusten, men för att få fram riktigt bra landslag saknas troligen pengar som behövs för att bygga upp ett landslag från grund (allt från scouter, spelarenor, duktiga tränare redan på ungdomsnivå m.m). för att ha chans att vinna eller gå långt i ett VM. Apropå Uruguay förresten är det det också det första landet som vann VM när det spelades 1930 i just Uruguay, och det är trots sin befolkning på bara 4,5 miljon en stor fotbollsnation med spelare som Suarez, Cavani, Caceres, Godin och Muslera och har vunnit VM totalt 2 gånger. Brasilien har flest titlar, 5 st. Bästa målskytt sett över alla VM turneringar är Miroslav Klose på 16 mål, inget av dem på straff. Till sist vad gäller VM kan sägas att det varit oerhört mycket fuffens utanför planerna. Både i VM i Tyskland 2006, i Sydafrika 2010 och i Qatar 2022 har det ryktats flitigt om att mutor ska ha mottagits för att vederbörande skulle rösta för att VM skulle hållas just på dessa ställen dessa år. Har väl inte blivit någon fälld dock vad jag vet. Även vad gäller Rysslands grupp i förra VM som hamnade i en suspekt "lätt" grupp med Saudiarabien, Egypten och Uruguay - att det skulle varit typ varma bollar som den som drog upp Rysslands motståndarlag skulle veta vilken boll han skulle dra upp. Bara spekulationer dock vad jag vet. Ovannämnt är ett axplock av info jag hade i huvudet vad gäller VM i fotboll för herrar och turneringen 2018 specifikt.

Andra frågan de inte kunde:

Hur stor är den tredje vinkeln på en triangel om de andra två är 10 respektive 15 grader?

Ja, en cirkel, kvadrat och rektangel är alla 360 grader, det lär man sig redan på lågstadiet. En triangel som är t.ex. en rektangel delad i mitten har således hälften av 360 grader i omkrets, 180 vill säga. 180-25=155 grader. En väldigt enkel fråga även om man avskydde matte i skolan och inte läst det på 20+ år så bör man kunna det, precis som hur många hörn en romb och ett rätblock har eller vad säg 1/2*1/2 blir (0,25) eller 1/2 / 1/2 blir för den delen (1) som deltagarna inte heller kunde när den ställdes i ett program en gång (inte Erik och Lotta i det avsnittet). Några fler exempel på mattefrågor en myndig person bör klara av men som deltagare i detta programmet ofta failar på: Hur man räknar ut en sida på en triangel med Pythagoras sats, vad talet pi är med åtminstone 3 decimaler, samma vad gäller vad talet e (med 3 decimaler), hur många liter en kubikmeter är, hur man räknar ut en cirkels area om man vet radien, hur man räknar ut hastighet i m/s samt km/h om man vet tiden och längden i fråga - hur många miljoner som går på en miljard (1000), vad heter det om man har 1000 miljarder (1 biljon), vad heter det om man har 1000 biljoner (1 biljard) och vad heter det om man har 1000 biljarder (1 triljon) - vad och hur man räknar ut longitud och latitud på jorden, vad blir 10*-10 (-100), vad blir 5+5*3 (20), vilka enheter man mäter t.ex. kraft och tryck i. Etcetera.

Det är basala jävla kunskaper i matte som man lär sig i grundskolan jag tog några exempel på, och då snackar vi inte ens halvsvår matte som man får läsa i nian, massa ekvationer och liknande. Nej, lätta frågor inom matte och sport går Erik och Lotta ofta bet på, likt många andra i programmet, men kan sen svaret på jättesvåra frågor. Underligt.
Senast redigerad av next-chapter 2020-12-08 kl. 04:51.
Citera
2020-12-08, 04:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Man får titta några sekunder och snabbt byta kanal för att inte blli superstressad av dessa stressade frågesportledare.
Nä deras stil är inget för mig även om jag ändå tycker att de är bra personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in