2020-12-06, 16:43
Medlem
T.rex4s avatar
Tja!

Satt i en rättegång för ett tag sen där jag hade två vittnen mot mig gällande ett våldsbrott, jag blev också utsatt för våld av en vän till dessa vittnena under samma tillfälle dock inte av vittnena själva, när de blev tillfrågade om jag blev utsatt för våld så nekade båda med ursäkter som "Jag vet inte" eller "Jag minns inte" samtidigt som deras minnen gällande alla andra delar av omständigheterna är solklara. Man märkte på de att de undanhöll information och att de försökte dölja det faktum att deras vän också gav sig på mig, jag har ljudinspelningar från rättegång och funderar på att göra en anmälan för mened, jag har inget att förlora direkt men undrar sannolikheten att det leder till åtal, borde jag chansa ändå? Värt att notera är att jag blev dömd på alla åtalspunkter då målsägande tillsammans med dessa vittnen var tillräckligt för att fälla mig (har överklagat så det har ej vunnit laga kraft dock).

Sen undrar jag också vad kravet är för mened? Kan man anmäla för mened för vilken lögn som helst eller MÅSTE lögnen vara relevant för utfallet av rättegången?
Citera
2020-12-06, 16:48
Medlem
SittFints avatar
Har du bevis för att de begick mened? Att inte komma ihåg en specifik detalj är inte bevis.

Ja, det har betydelse om lögnen är relevant. Här har du lagen

Citat:
1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas annan.

4 § Prövas utsaga som avses i 1--3 §§ vara utan betydelse för saken, skall ej dömas till ansvar.

Vad nu sagts skall ock gälla, om någon lämnat osann uppgift eller förtigit sanningen angående sådant varom han ägt vägra att yttra sig och omständigheterna innebära skälig ursäkt för honom.
Citera
2020-12-06, 17:10
Medlem
Kommer inte spela någon roll då du dömdes för en våldshandling du gjorde dig skyldig till. Att vittnena sedan våldförde sig på dig har ingen betydelse då de har rätt att försvara sig mot dig.

Du kan i din överklagan nämna att det finns anledning att titta över vittnesmålen igen på grund av det du nämner.
Citera
2020-12-06, 17:33
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.rex4
Tja!

Satt i en rättegång för ett tag sen där jag hade två vittnen mot mig gällande ett våldsbrott, jag blev också utsatt för våld av en vän till dessa vittnena under samma tillfälle dock inte av vittnena själva, när de blev tillfrågade om jag blev utsatt för våld så nekade båda med ursäkter som "Jag vet inte" eller "Jag minns inte" samtidigt som deras minnen gällande alla andra delar av omständigheterna är solklara. Man märkte på de att de undanhöll information och att de försökte dölja det faktum att deras vän också gav sig på mig, jag har ljudinspelningar från rättegång och funderar på att göra en anmälan för mened, jag har inget att förlora direkt men undrar sannolikheten att det leder till åtal, borde jag chansa ändå? Värt att notera är att jag blev dömd på alla åtalspunkter då målsägande tillsammans med dessa vittnen var tillräckligt för att fälla mig (har överklagat så det har ej vunnit laga kraft dock).

Sen undrar jag också vad kravet är för mened? Kan man anmäla för mened för vilken lögn som helst eller MÅSTE lögnen vara relevant för utfallet av rättegången?
De svaren kan aldrig bli mened eftersom du aldrig kan bevisa vad en person minns eller inte.
Faktiskt inte ens om de har kommit ihåg det en stund tidigare -- eftersom stressade situationer (vilket en rättegång är) kan påverka minnet eller hur säker man på minnet.

Så nej - du kan inte få dit dem för mened.
Citera
2020-12-06, 18:12
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De svaren kan aldrig bli mened eftersom du aldrig kan bevisa vad en person minns eller inte.
Faktiskt inte ens om de har kommit ihåg det en stund tidigare -- eftersom stressade situationer (vilket en rättegång är) kan påverka minnet eller hur säker man på minnet.

Omöjligt är det inte, men det ska i princip till något i stil med att man lyckas spela när vederbörande säger rakt ut att de ljög under rättegången.
Citera
2020-12-06, 20:35
Medlem
T.rex4s avatar
Citat:

Men deras berättelser motsäger varandra på ett sånt sätt att man direkt förstår att de ljuger eller döljer information, borde det inte vara tillräckligt för mened? Till exempel om de båda säger att de inte minns att deras kompis gav sig på mig efter att jag attackerade dem? Då menar jag inte i självförsvar utan mer som revansch, efter att jag utdelat ett slag så kom den ena vännen nån minut senare och utdelade några slag, det var absolut ingen nödvärnssituation då jag var några meter ifrån de. Gjorde en polisanmälan självfallet men det ledde ingen vart då ingen av kompisarna skulle vittna emot varandra såklart.
Citera
2020-12-06, 21:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.rex4
Men deras berättelser motsäger varandra på ett sånt sätt att man direkt förstår att de ljuger eller döljer information, borde det inte vara tillräckligt för mened? Till exempel om de båda säger att de inte minns att deras kompis gav sig på mig efter att jag attackerade dem? Då menar jag inte i självförsvar utan mer som revansch, efter att jag utdelat ett slag så kom den ena vännen nån minut senare och utdelade några slag, det var absolut ingen nödvärnssituation då jag var några meter ifrån de. Gjorde en polisanmälan självfallet men det ledde ingen vart då ingen av kompisarna skulle vittna emot varandra såklart.
Med de uttalandena så gör de inget påstående - att inte minnas är att säga ingenting i sak.
Citera
2020-12-06, 23:22
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Med de uttalandena så gör de inget påstående - att inte minnas är att säga ingenting i sak.

Vad snackar du om? Att undanhålla information är mened, dessutom, man kan fortfarande åka dit för mened även om man hävdar att man inte minns, människans minne är inte ett jävla mysterium. Om du kan förklara 99% av omständigheterna kring en händelse med solklara detaljer men "glömt" en avgörande detalj för rättegångens utfall så funkar inte ursäkten "jag minns inte". Visst man kanske inte minns det, går aldrig o veta, men domstolens uppgift är inte att döma utefter sanning, deras uppgift är döma så att det är ställt utom rimligt tvivel, vilket inte är likadant.

Sen om den det TS pratar om är avgörande för rättegångens utfall går endast att spekulera kring, dock låter det osannolikt så jag tippar på att en eventuell anmälan bara kommer läggas ned.
Senast redigerad av Knackt 2020-12-06 kl. 23:30.
Citera
2020-12-06, 23:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackt
Vad snackar du om? Att undanhålla information är mened, dessutom, man kan fortfarande åka dit för mened även om man hävdar att man inte minns, människans minne är inte ett jävla mysterium. Om du kan förklara 99% av omständigheterna kring en händelse med solklara detaljer men "glömt" en avgörande detalj för rättegångens utfall så funkar inte ursäkten "jag minns inte". Visst man kanske inte minns det, går aldrig o veta, men domstolens uppgift är inte att döma utefter sanning, deras uppgift är döma så att det är ställt utom rimligt tvivel, vilket inte är likadant.

Sen om den det TS pratar om är avgörande för rättegångens utfall går endast att spekulera kring, dock låter det osannolikt så jag tippar på att en eventuell anmälan bara kommer läggas ned.
Nej, man kan inte åka dit för att man inte minns. Det är därför som vittnen som känner sig hotade glömmer.

Jo, människans minne är ett mysterium, precis som övriga tankar och känslor som kan fara genom enskilda individer.

"Jag minns inte" är inget som kommer få någon fälld för mened.
Citera
2020-12-07, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knackt

Det är förvisso sant. Men med mened är det som med annan brottslighet, man skall kunna bevisa det. Då blir det inte lika lätt så länge rättsväsendet inte har förmågan att gå in i en persons huvud och projicera minnesbilderna direkt på en jätteskärm.

TS kan självklart göra en anmälan. Men med utgångspunkt för vad han berättat så är chanserna att det skall leda någon vart lika med noll som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in