Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.KlockRingare
Ok, en bit på vägen.
Vi får se om någon mer ger sig in i diskussionen med mig.
Hur kan det komma sig att det råder oenighet om jordens beskaffenhet?
Spekulation säger du. Det indikerar att inte ens de som påstår att jorden är platt har några ordentliga argument för detta.
Det du säger är delvis korrekt men det avslöjar också en del av bedrägeriet som jag tror att du inte är medveten om.
De flesta debattörer här har påpekat plattjordens brist på en modell av hur den platta jorden skulle kunna se ut. Det är riktigt, det finns ingen sådan modell.
Flat Earth handlar i nuläget om att kritisera nuvarande modell, den sfäriska jorden. Vilket är rimligt då anhängare av den modellen anser att den vetenskapligt bevisad, och vetenskap ska ju tåla kritik. Om man talar om narrativ så är globjorden ett mainstream narrativ och har således långt mer resurser till sitt förfogande än den försvinnande minoritet som utgör Flat Earth.
För att kritisera globjorden krävs inte att jag har en färdig fungerande modell på en platt jord, det är ett dåligt argument. Alla påståenden om att jorden är en glob utgår ifrån antagandet att jorden är en glob. Jag har inte sett ett enda bevis för att jorden är en glob.
Globjordens bedrägeri är baserat på känslor, att följa inlärda mönster, grupptänk. Som exempelvis så vägrade jag att befatta mig med platt jord då ansåg det vara fullkomligt efterblivet, ett inlärt mönster som jag följde. Jag hade ju ingen aning om vad det innebar men ändå avfärdade jag det som nonsens utan att se efter. Människor är troende varelser och globjorden är baserad på tro, det finns inget vetenskapligt bakom det.