2020-12-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ditt resonnement henger ikke sammen fordi du som vanlig konstruerer din egen versjon og hopper over vesentlige detaljer og faktiske opplysninger. Hvorfor gjør du det? Hva tjener det saken?

Eller du menar (att jag missat denna detalj) att TH inte kom ihåg (husket) att han ringt 09.06-07?
Det spelar ingen roll om han kom ihåg eller inte, han visst inte vad AH kommit fram till angående om hon vill skjuta upp turen 1 dag och vara barnvakt istället, den aktuella dagen / kvällen.

Just då han ringde visst han naturligtvis det.
Men eftersom Nokia raderat samtalsförsöket och samtalsförsöken var många, och eftersom han blev mer och mer nervös när hon inte svarade, kom han senare inte ihåg.
Han kan ha sett efter i telefonen när han ringde men eftersom de två första försöken 09.06-07 var raderade kan han blivit osäker på sitt gt minne och inte kommit ihåg.

Sen vet jag inte tyvärr, om polisen frågade om han kom ihåg att han ringt 09.06-07
eller om frågan var om han visste att hytteturen var inställd.

Eller fick han båda frågorna som avses.
I vilket fall, om hans försök att ringa raderats och han senare därför inte kunde minnas om han ringt eller inte, kan han inte veta att AEH hade bestämt sig för inställd hyttetur den dagen.
Citera
2020-12-07, 10:27
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Men vi ser jo at det funker.

Diskusjonen rundt sms 09:10 handler om hva AEH kan ha tenkt og trodd da hun sendte tekstmeldingen. Da må det være underforstått at hun var i live.

Innholdet i sms'en pluss overensstemmelsene flytter fokus vekk fra om AEH var i live og sendte sms selv.
Ja, sms 0910 er overdrevent noe «AE tenkte på» men samtidig upersonlig og formell. Den var ikke skrevet «fra hjertet» til en mor.

Som nevnt før, tror jeg forfatter av sms, trusselbrev og klageskriv er den samme.
Citera
2020-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Du finner det ikke spesielt at denne «glitchen» oppsto på et så kritisk tidspunkt på denne kritiske dagen, sammen med alle andre spesielle hendelser den dagen?

Sms som ikke stemte med annen informasjon før og etter, TH hørte ikke AE’s telefon, mangel på finger- og skoavtrykk, telefoner til like klokkeslett, doble anrop osv. osv. osv.

Det som er unormalt i mine øyne, er bakteppet med disse enorme verdiene TH er god for.

Den SMSen holder fremdeles hytteturen som uavklart og åpent. Jeg forstår ikke hvordan folk kan lese den som endelig utsatt. Jeg ser ikke noe merkelig med den.

Jeg har ytret flere ganger det er noe rart med vasking, skoavtrykk. Jeg får det ikke til å gå i hop, samme hvordan jeg ser på det.

Jeg synes også at de manglende fingeravtrykkene er merkelig, men der kjøper jeg uttalelsene om at man ikke nødvendigvis setter fingeravtrykk på papir. Det er ikke klissete fingrer på et speil.

Det er ting i denne saken som er merkelig, men ikke akkurat denne.
Det blir problematisert så mye rundt ting som er mest sannsynlig helt naturlige, at det som virkelig er merkelig drukner.
Citera
2020-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Du finner det ikke spesielt at denne «glitchen» oppsto på et så kritisk tidspunkt på denne kritiske dagen, sammen med alle andre spesielle hendelser den dagen?

Sms som ikke stemte med annen informasjon før og etter, TH hørte ikke AE’s telefon, mangel på finger- og skoavtrykk, telefoner til like klokkeslett, doble anrop osv. osv. osv.

Edit: Og ikke minst, denne spesielle dagen forsvant stakkars AE. Ser du ikke det «meget merkelige» her, kan dessverre ingen hjelpe deg.

Kan jag lova dig, att OM TH:s skoavtryck funnits där, OM TH hört AEH:S telefon ringa, OM anropen att annorlunda ut, hade likväl TH blivit misstänkt av dig men med andra förklaringar?
Citera
2020-12-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ja, sms 0910 er overdrevent noe «AE tenkte på» men samtidig upersonlig og formell. Den var ikke skrevet «fra hjertet» til en mor.

Som nevnt før, tror jeg forfatter av sms, trusselbrev og klageskriv er den samme.

Forfatteren av klageskrivet er kjent, så da mener du datteren i Lier har forfattet alt?
Citera
2020-12-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Det som er unormalt i mine øyne, er bakteppet med disse enorme verdiene TH er god for.

Den SMSen holder fremdeles hytteturen som uavklart og åpent. Jeg forstår ikke hvordan folk kan lese den som endelig utsatt. Jeg ser ikke noe merkelig med den.

Jeg har ytret flere ganger det er noe rart med vasking, skoavtrykk. Jeg får det ikke til å gå i hop, samme hvordan jeg ser på det.

Jeg synes også at de manglende fingeravtrykkene er merkelig, men der kjøper jeg uttalelsene om at man ikke nødvendigvis setter fingeravtrykk på papir. Det er ikke klissete fingrer på et speil.

Det er ting i denne saken som er merkelig, men ikke akkurat denne.
Det blir problematisert så mye rundt ting som er mest sannsynlig helt naturlige, at det som virkelig er merkelig drukner.

Jag är absolut enig med dig. Så mycket annat är "rart" än det mest naturliga... Och man får tänka på att GM kan ha sett till att misstankar ska uppstå mot TH.
Sa inte TH att han haft skor på sig när han gick in den dagen?
I så fall måste man undra varför det saknas skoavtryck.
Men detta pekar inte på skuld utan på att TH antingen glömt att han tagit av sig skorna
eller har GM av någon anledning suddat bort dem.
TH hade ingen anledning att dölja att han varit där.

Om han inte varit där som några spekulerat om ... varför var han inte där??
OM han har med saken att göra borde han väl vara väldigt intresserad av att gå in
och se hur det såg ut där i bostaden efter / om annan utfört brottet?
Citera
2020-12-07, 10:37
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Forfatteren av klageskrivet er kjent, så da mener du datteren i Lier har forfattet alt?
Det er noe jeg tror utifra ordlyd, skrivemåte, utforming og innhold, sammenholdt med øvrige opplysninger ja.
Citera
2020-12-07, 10:41
Medlem
Citat:

Jeg er forøvrig ikke enig i at den er upersonlig og formell. Det er enda en ting som er normalt, men holdt frem som unormalt.

Men over til det jeg ville skrive til deg. Teorien din holder på et vis vann.

Det er beskrevet et motiv, fordi om det i mine øyne er tynt, og den har mulig praktisk gjennomføring.

Når det gjelder gjennomføringen er den praktisk gjennomførbar bare så lenge det ikke dukker opp flere alibi. Om «barna» har alibi, noe vi ikke vet noe om, så rakner teorien.
Jeg vil anta at voksne mennesker som har familie og arbeid vil ha mer eller mindre vanntette alibi.

Jeg er ikke kjent i det sentrale østlandsområdet, men jeg vil tro det er mer eller mindre umulig å kjøre fra Lier til Lørenskog uten å bli fanget på kamera. Det er sikkert x antall bompasseringer den veien.
Vi vet for lite om telefonkontakt og alibi til å kunne lage en slik teori.

Men din teori kan ikke utelukkes utfra dagens opplysninger.
Citera
2020-12-07, 10:59
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Jeg er forøvrig ikke enig i at den er upersonlig og formell. Det er enda en ting som er normalt, men holdt frem som unormalt.

Men over til det jeg ville skrive til deg. Teorien din holder på et vis vann.

Det er beskrevet et motiv, fordi om det i mine øyne er tynt, og den har mulig praktisk gjennomføring.

Når det gjelder gjennomføringen er den praktisk gjennomførbar bare så lenge det ikke dukker opp flere alibi. Om «barna» har alibi, noe vi ikke vet noe om, så rakner teorien.
Jeg vil anta at voksne mennesker som har familie og arbeid vil ha mer eller mindre vanntette alibi.

Jeg er ikke kjent i det sentrale østlandsområdet, men jeg vil tro det er mer eller mindre umulig å kjøre fra Lier til Lørenskog uten å bli fanget på kamera. Det er sikkert x antall bompasseringer den veien.
Vi vet for lite om telefonkontakt og alibi til å kunne lage en slik teori.

Men din teori kan ikke utelukkes utfra dagens opplysninger.
Jeg er enig i at alibi er helt avgjørende i denne saken, og er nok grunnen til at vi ikke har fått vite så mye om det.

Teledata og bompasseringer viser kun hvor telefon og bil befinner seg, så disse kan enkelt manipuleres, andre telefoner, andre biler, andre skilt (utenlandske?) etc..

Alt dette kan fremskaffes på nett, kryptert og usporbart.

I en sak som er planlagt over år, kan man forvente at alibiene også er nøye planlagt og vanskelig lar seg knekke, men det bør ikke være umulig.

Edit: Var jeg etterforskningsleder ville jeg satt av en gruppe etterforskere på hver av familiemedlemmene som kun skulle konsentrere seg om alibi, og da stille seg spørsmålet: Dersom dette alibiet har vært planlagt i årevis, er det i så fall den minste mulighet å fabrikkere?

Jeg både håper og tror dette er gjort.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-12-07 kl. 11:22.
Citera
2020-12-07, 11:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om uklarhet rundt hyttetur, et løst møte kl 11 på Lillehammer, AEHs oppringing 09:06 og tekstmelding 09:10. Jeg tror hovedhensikten var å forsterke og befeste inntrykket av at AEH var i live.

Opplegget minner meg om KKs alibi drapsnatten i Orderudsaken. KK husket angivelig ikke hvor hun befant seg. Så meldte avisbudet fra om at hun hadde vært med på aviskjøring. Mobilen hennes hadde ihvertfall vært med, og det ble kjøpt en sms-vits i løpet av turen. Dette at hun ikke husket hvor hun var, styrket troverdigheten hennes, iallfall for en periode. Hun ble allikevel dømt.

Det går frem av ordlyden i AEHs sms at hun mest sannsynlig ikke hadde tatt bestemmelsen selv. Sms nevner dette mulige møtet "av løs karakter" kl 11 neste dag. TH er uskyldig og husker derfor ikke 100% nøyaktig hva han hadde sagt før han dro hjemmefra denne morgenen.

Kanskje han nevnte møtet til AEH, ja, han må nesten ha gjort det, ellers ville hun ikke visst om møtet i det hele tatt? Kanskje AEH hadde misforstått, men avtalen deres var at TH skulle ringe henne ca én time etter at han kom på jobb. Og det hadde han gjort. Bare det at han ikke husket det. Og så var 10:06 og 10:07 oppringingen blitt slettet automatisk fra Nokia telefonen hans. Denne mangelen på hukommelse var ment for å styrke troverdigheten til TH også. Og inntrykket av at han er uskyldig.

Politiet skal ha brukt mye ressurser på detaljene rundt hytteturen. Uoverensstemmelser og uklarheter skal befeste inntrykket av at TH er helt uskyldig. Og samtidig, og viktigst, befeste inntrykket av at AEH var i live etter at TH dro på jobb forsvinningsdagen.

Detaljene rundt den angivelige hytteturen synes å være nøye planlagt, utspekulert og svært manipulerende.

Det er nesten ikke til å tro at noen kan "kalkulere troverdighet" ved å legge inn tilforlatelige uoverensstemmelser i dekkhistorien.

Men jeg tror det må ha skjedd her. Om ikke nøyaktig som jeg foreslår, så noe lignende, noe i den duren.

Så där är det alldeles säkert. Och det vore väl gott o väl om det fanns trovärdighet i övrigt. Men även där finns en form av miskonception eller självöverskattning. Egentligen vilar det väl på att polisen verkligen köper hela ”paketet” från början, och sen aldrig ifrågasätter det. Det är ganska mycket begärt...

Är det inte möjligen rent av en liten gest av elakhet som ligger i sms:ets antydan att AE (med sina sista ord i livet) självsvåldigt bestämt att resan den dagen inte blir av — innan hon hunnit talat med TH? Låt vara att det var en i det större obetydlig och av th accepterad form av maktutövning, som därtill funktionellt kanske inte alls var vad den kanske ser ut som — för AE kunde kanske ändra sig tillbaka igen, eller, hon kanske hade goda skäl, som maken kanske var medveten om etc.

Men återigen. Ur en allmän trovärdighetsvinkel så känns det sammantaget lite överdrivet. Och polismyndighetens förmåga att tro på en historia vilar knappast på enskildheter av det här slaget, utan mycket mer på allmän trovärdighet. Vilket är en mycket svårare sak. Tvärt om skulle jag nog säga i detta fall: liksom med utpressningsbrevet så rör det sig (eller ser ut som) psykologiskt om ett slags försök att inte bara bemästra genren utan att glänsa i den, till formen. Så även om TH ”backar” på ”trovärdigheten”, så ger just det honom möjlighet att excellera till formen. Däri ligger väl också hela konceptet med det avbrutna samtalet som följs av ett sms: Egentligen hade AE nog ringt, men hon ångrar sig. Egentligen finns inget budskap (för frågan om hytteturen är inte avgjord), men det faktum att hon (självsvåldigt eller ej) beslutat sig blir något att meddela, som annars inte hade funnits vid den tidpunkten. Så om hon kanske normalt hade ringt o pratat kort med dottern om ”ingenting” vid en sådan tidpunkt, så skapas nu fiktionen att hon ångrat sig och messat istället. Annars hade det inte funnits skäl att meddela sig.

Nästa sekund är hon borta o hon har inte synts till sen dess.

Jag kommer att tänka på amerikanska filmer där den intensiva skottväxlingen, som till slut fått hjälten på fall, upphör precis så länge så att denne hinner berätta för sin kompis hur mycket han gillar hans stil, och vad mer som behöver överlämnas till nästa generation. En fiktion man inte bör grymta över för mycket förstås. Om filmen fyller ett syfte som slagfältet inte gör.

För verkligheten ser inte sån ut.
Citera
2020-12-07, 11:30
Medlem
Vet vi at hun ikke fikk en epost som avlyste møtet de skulle på?
Vet vi at hun ikke brukte ordliste når hun skrev den SMSen?
Citera
2020-12-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så där är det alldeles säkert. Och det vore väl gott o väl om det fanns trovärdighet i övrigt. Men även där finns en form av miskonception eller självöverskattning. Egentligen vilar det väl på att polisen verkligen köper hela ”paketet” från början, och sen aldrig ifrågasätter det. Det är ganska mycket begärt...

Är det inte möjligen rent av en liten gest av elakhet som ligger i sms:ets antydan att AE (med sina sista ord i livet) självsvåldigt bestämt att resan den dagen inte blir av — innan hon hunnit talat med TH? Låt vara att det var en i det större obetydlig och av th accepterad form av maktutövning, som därtill funktionellt kanske inte alls var vad den kanske ser ut som — för AE kunde kanske ändra sig tillbaka igen, eller, hon kanske hade goda skäl, som maken kanske var medveten om etc.

Men återigen. Ur en allmän trovärdighetsvinkel så känns det sammantaget lite överdrivet. Och polismyndighetens förmåga att tro på en historia vilar knappast på enskildheter av det här slaget, utan mycket mer på allmän trovärdighet. Vilket är en mycket svårare sak. Tvärt om skulle jag nog säga i detta fall: liksom med utpressningsbrevet så rör det sig (eller ser ut som) psykologiskt om ett slags försök att inte bara bemästra genren utan att glänsa i den, till formen. Så även om TH ”backar” på ”trovärdigheten”, så ger just det honom möjlighet att excellera till formen. Däri ligger väl också hela konceptet med det avbrutna samtalet som följs av ett sms: Egentligen hade AE nog ringt, men hon ångrar sig. Egentligen finns inget budskap (för frågan om hytteturen är inte avgjord), men det faktum att hon (självsvåldigt eller ej) beslutat sig blir något att meddela, som annars inte hade funnits vid den tidpunkten. Så om hon kanske normalt hade ringt o pratat kort med dottern om ”ingenting” vid en sådan tidpunkt, så skapas nu fiktionen att hon ångrat sig och messat istället. Annars hade det inte funnits skäl att meddela sig.

Nästa sekund är hon borta o hon har inte synts till sen dess.

Jag kommer att tänka på amerikanska filmer där den intensiva skottväxlingen, som till slut fått hjälten på fall, upphör precis så länge så att denne hinner berätta för sin kompis hur mycket han gillar hans stil, och vad mer som behöver överlämnas till nästa generation. En fiktion man inte bör grymta över för mycket förstås. Om filmen fyller ett syfte som slagfältet inte gör.

För verkligheten ser inte sån ut.

Ja. Det skal se ut som om AEH bestemte selv å ikke dra på hyttetur den dagen, uten å vente på at TH skulle ringe slik at de kunne ta den endelige avgjørelsen sammen. Som de hadde avtalt, ifølge TH.

Og hvordan kunne AEH ha visst om den angivelig "løse avtalen" om møte på Lillehammer kl 11 dagen etter, altså på torsdag 1. november 2018, om ikke TH selv hadde fortalt henne om det mulige møtet? Av praktiske hensyn ønsket TH muligens å utsette avreisen til torsdag 1. november, slik at han kunne få gjort unna dette møtet på veien til Kvitfjell? Slik har jeg forstått det.

Og, jeg ser at mange blir opphengt i uoverensstemmelse mellom sms og THs versjon av saken. I en slags iver etter å støtte AEH, vil mange mene at TH lyver på ene eller andre måten om hva som var avtalt rundt hytteturen.

Og samtidig blir det glemt at AEH muligens ikke var i live kl 09:10 og derfor ikke kan ha sendt sms selv.

Hvilket var hovedformålet med sms. Å styrke forestillingen om at AEH var i live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in