Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
När avråddes det från arbete hemifrån med motivationen att det kunde vara ojämlikt?
Jag minns det inte, så jag undrar om du har någon källa?
Det varierar nog beroende på var man bor i landet.
I region Stockholm tog det 1,5 dygn att få hem provsvaret och sedan ett dygn att få svar i veckan, så om man beställer provet snarast möjligt och enligt råden har man nog inte slutat vara smittsam när provsvaret kommer.
Den som vill kan ju alltid smittspåra på egen hand så snart man får tydliga covid-19symptom.
Smittspåra på egen hand? Jag tycker inte att sjuka människor med andningsproblem bör arbeta med att sitta och ringa upp okända. Anser också att det krävs kompetens samt är en integritetsfråga. Är det inte bättre om myndigheter som har möjlighet att införa rutiner t ex uppskrivning av namn på personer som lunchar på uteställen så det faktiskt går att smittspåra snabbt om det behövs? Läs här, en journalist som säger det bättre än mig:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/g75Q5J/sjuka-ska-inte-behova-smittspara-sig-sjalva
Angående källan på ett av Tegnells citat (okej han avrådde inte direkt från att jobba hemma men han motiverade avsaknaden från uppmuntran att jobba hemifrån med jämlikhetsargument):
11 mars 2020, Expressen TV
Reporter: – Och samma tema då, Spotifychefen Daniel Ek han leder ett företag med tusentals anställda, han uppmanar nu alla sina anställda att stanna hemma och arbeta hemifrån. Vad tänker du om det?
Tegnell: – Nej men det är ju hans beslut. Det kan ju finnas anledningar i delar av världen när man har mycket smittspridning som Italien idag att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra. Samtidigt så.
Reporter: – Kan det vara bra även i Sverige att göra så?
Tegnell: – Ja, det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet och lite sådana aspekter också. Det är ju vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset men inte alla och hur ska vi liksom få till det så att det blir på ett bra sätt så att vi även fortsatt har en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att liksom hålla sig friska. Jag tycker man bör tänka igenom konsekvensen av den typen av beslut tycker jag ganska brett innan man tar dem inte minst om man är en myndighet eller ett stort företag.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/