2020-09-25, 13:50
Medlem
anusibrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Det kan vi väl i princip spika, att han botas.

Kommer den gode Ian då bli den förste som botas från Demens? Det borde väl vara underlag nog för en ny tv-serie
Citera
2020-09-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusibrallan
Kommer den gode Ian då bli den förste som botas från Demens? Det borde väl vara underlag nog för en ny tv-serie
Han har ju dock inte demens, det är bara snömos och det är nog rätt färdigrapporterat om detta nu.
Citera
2020-09-25, 14:28
Medlem
anusibrallans avatar
Citat:
Han har ju dock inte demens, det är bara snömos och det är nog rätt färdigrapporterat om detta nu.

Varför skulle det vara färdigrapporterat om detta?
Citera
2020-09-25, 14:51
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara färdigrapporterat om detta?
Känsla jag har efter att ha sett dokumentärserien bara. Verkar som att man nöjt sig utan att ställa alltför många jobbiga frågor.
Citera
2020-09-25, 23:40
Medlem
anusibrallans avatar
Citat:
Känsla jag har efter att ha sett dokumentärserien bara. Verkar som att man nöjt sig utan att ställa alltför många jobbiga frågor.

Jag kanske borde kontakta kvinnan som gjorde dokumentären, har input till henne att ge från närliggande museal verksamhet, då kanske hon nappar på att börja gräva djupare
Citera
2020-09-26, 09:16
Medlem
Citat:
Jag kanske borde kontakta kvinnan som gjorde dokumentären, har input till henne att ge från närliggande museal verksamhet, då kanske hon nappar på att börja gräva djupare
Det tycker jag
Citera
2020-12-06, 22:14
Moderator
Parongatans avatar
Ian Wiséhn är död.

https://www.expressen.se/nyheter/man...lgatan-ar-dod/
Citera
2020-12-06, 22:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Ian Wiséhn är död.

https://www.expressen.se/nyheter/man...lgatan-ar-dod/

Av sin demenssjukdom.
Citera
2020-12-06, 22:46
Medlem
"Det är här, i demenssjukdomens töcken, som en anhörig anser att nyckeln till gåtan finns.
– Han har förmodligen haft den här sjukdomen odiagnosticerat i över 20 år. Den har påverkat hans beteende och hans känsla för vad som är rätt och fel, säger den anhöriga. "

Jag är beredd att tro henne, hans personlighet framstår inte som kompatibel med hans beteende faktiskt.
Citera
2020-12-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
"Det är här, i demenssjukdomens töcken, som en anhörig anser att nyckeln till gåtan finns.
– Han har förmodligen haft den här sjukdomen odiagnosticerat i över 20 år. Den har påverkat hans beteende och hans känsla för vad som är rätt och fel, säger den anhöriga. "

Jag är beredd att tro henne, hans personlighet framstår inte som kompatibel med hans beteende faktiskt.

Det som får mig att tvivla på att han skulle varit påverkad av detta i tjugo år är hur han har lyckats sköta sitt jobb (minus stölderna då). Att inga kollegor skulle ha märkt nått.

Men tydligen finns det en koppling mellan demens och kleptomani.
Senast redigerad av meetthefockers 2020-12-06 kl. 23:27.
Citera
2020-12-06, 23:35
Medlem
Helvete vad osannolik plot twist. Ibland undrar man vem den där guden är som hittar på alla dessa galenskaper.

Museichef jobbar säkert hårt i massa år, blir sedan kleptoman, snor jättemycket av historiskt ovärderliga föremål som säljs och aldrig återfinns, blir dement och dör snabbt.
Citera
2020-12-07, 01:06
Medlem
Jag ändrat uppfattning. Han var nog för sjuk för fängelse.

Jag tror också att Alzheimers spelar en betydligt stor del i den här soppan. Nu var det ju heller inte bara Wirsén som var ibland i stölder och häleri. Så den hör historien hade nog hänt förr eller senare ändå ....

Ett av det första tecknet kan vara kleptomani. Demens är väldigt konstig och kan utvecklas över 20 år innan kollegor fattar vad det är som händer.

Men, men... fortfarande en grym dokumentär!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in