2020-12-06, 15:51
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tack vare perspektiv vet vi att solen inte är liten och nära. Vem som helst kan mycket enkelt konstatera att solens skenbara storlek inte är förenlig med din modell.

Filmar du solnedgången över horisonten med solfilter så kan man empiriskt konstatera minskande storlek. Särskilt stark blir effekten vid torrare luft
Citera
2020-12-06, 16:14
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Filmar du solnedgången över horisonten med solfilter så kan man empiriskt konstatera minskande storlek. Särskilt stark blir effekten vid torrare luft

Jasså, och du har bevis som en länk som bevisar detta.

Och fortfarande ställde jag en hel del frågor som du inte svarat på, inte bara jag andra också, när ska du börja med dessa?
Citera
2020-12-06, 16:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Eftersom du påstår att solen minskar i storlek och empiriskt kan "konstatera" detta med IR-filter så vet jag med 100% säkerhet att du aldrig gjort observationen själv. Det är larvigt enkelt att motbevisa, allt man behöver är en kamera och ett IR-filter.
Citera
2020-12-06, 17:01
Medlem
Citat:

Nej det kan du inte, solens storlek är konstant över dygnet.

Hur långt är det till solen och hur mycket ska solens storlek förändras enligt din modell?
Hur stor är effekten av "perspektivet" som du pratar om?
Citera
2020-12-06, 22:00
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Nej det kan du inte, solens storlek är konstant över dygnet.

Hur långt är det till solen och hur mycket ska solens storlek förändras enligt din modell?
Hur stor är effekten av "perspektivet" som du pratar om?

Refraktionen är starkare än perspektivet såklart. Tillsammans bildar dom ett trovärdigt bevisunderlag. Räcker med andra ord att storleken minskar marginellt för att bevisa. I en globmodell skulle den såklart varit superkonstant hela sin observerbara tid.
Citera
2020-12-06, 23:52
Medlem
Citat:
Refraktionen är starkare än perspektivet såklart. Tillsammans bildar dom ett trovärdigt bevisunderlag. Räcker med andra ord att storleken minskar marginellt för att bevisa. I en globmodell skulle den såklart varit superkonstant hela sin observerbara tid.

Eftersom du inte ens har en modell så säger det sig själv att du inte har ett "trovärdigt bevisunderlag".

Hur långt bort är solen enligt din modell och hur mycket ska dess storlek variera? Exakt vad är det du tror du har bevis för?

Citat:
... I en globmodell skulle den såklart varit superkonstant hela sin observerbara tid.

Självklart inte eftersom refraktionen inte är konstant. Du har väl hört talas om refraktion?
Citera
2020-12-07, 08:11
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Eftersom du inte ens har en modell så säger det sig själv att du inte har ett "trovärdigt bevisunderlag".

Hur långt bort är solen enligt din modell och hur mycket ska dess storlek variera? Exakt vad är det du tror du har bevis för?

Självklart inte eftersom refraktionen inte är konstant. Du har väl hört talas om refraktion?

Nu tycker jag du tappade tråde. Trodde du var smart Refraktionen ändrar inte storleken - Det är perspektivet såklart!
Citera
2020-12-07, 08:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu tycker jag du tappade tråde. Trodde du var smart Refraktionen ändrar inte storleken - Det är perspektivet såklart!

Fast - som alla själva kan se - så ändras solens storlek nästan inte, så det är ju helt bisarrt att du fortsätter att påstå det.

Obs, akta ögonen om du går ut för att själv se solens storlek.
Citera
2020-12-07, 08:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om solen hela tiden snurrar ovanför en platt jord skulle den inte gå ned alls.
Den skulle bara se mindre vid "solnedgång".
På samma sätt som allt annat fungerar. Saker ser olika stora ut, beroende på avståndet.
Hela objektet syns hela tiden tills hela objektet är för litet för att synas.
Den nedre delen försvinner bara ur synfältet om något skymmer den.
Nej, atmosfären skymmer inte solen, vi ser ju stjärnor, som är längre bort än solen, genom atmosfären.
Citera
2020-12-07, 11:11
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Hej alla!
Jag är helt ny här och ger mig in i det här ämnet. Att jorden skulle vara platt tror jag inte på för ett ögonblick. Men jag är öppen för att någon kanske kan övertyga mig om att jag har fel.
Att läsa hela tråden blir ett alldeles för stort projekt. Jag har läst de senaste sidorna och slumpvis utvalda sidor här och där. För att skapa mig en modell om hur det fungerar med den platta jorden vill jag ha några frågor klarlagda.

1. Jorden ser ut ungefär som en upp-och-nedvänd frisbee med den geografiska nordpolen som central mittpunkt?
2. Jorden är kantad med höga isberg och världen bortanför denna iskant är okänd?
3. Solen, månen och övriga planeter är platta skivor som roterar runt den platta jorden?

Jag börjar med dessa tre punkter. Kan ni bekräfta eller rätta mig om dessa?

Väl mött tills vidare.
Citera
2020-12-07, 12:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hej alla!
Jag är helt ny här och ger mig in i det här ämnet. Att jorden skulle vara platt tror jag inte på för ett ögonblick. Men jag är öppen för att någon kanske kan övertyga mig om att jag har fel.
Att läsa hela tråden blir ett alldeles för stort projekt. Jag har läst de senaste sidorna och slumpvis utvalda sidor här och där. För att skapa mig en modell om hur det fungerar med den platta jorden vill jag ha några frågor klarlagda.

1. Jorden ser ut ungefär som en upp-och-nedvänd frisbee med den geografiska nordpolen som central mittpunkt?
2. Jorden är kantad med höga isberg och världen bortanför denna iskant är okänd?
3. Solen, månen och övriga planeter är platta skivor som roterar runt den platta jorden?

Väl mött tills vidare.

Frågan som jag ställer mig är varför du ens diskuterar i termerna om en platt jord. Har man sett solen gå ner bakom hornisten så borde även en lågbegåvad idiot förstå det patetiska i att ens prata om en platt jord.

När vi redan förstod att jorden var ett klot redan för över 2000 år sedan så borde väl du inse hur befängt det är att ens diskutera detta.

Så du skapat ett nytt konto här för att börja vilja bli övertalad om att jorden är platt... tror jag vet exakt vad det handlar om
Citera
2020-12-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hej alla!

Väl mött tills vidare.

1. Nja... det finns inget som helst konsensus över hur en platt jord ser ut.

2. Nja... finns inget konsensus runt hur det ser ut.

3. Nja... ingen konsensus här heller. Kan handla om allt från hologram till "personliga upplevelser".

Skälet till att det inte finns någon som helst modell över den platta jorden är modellen skulle vara så otroligt enkel att falsifiera. I samma sekund någon plattjordare kommer något konkret går det att visa att de har fel. Och har man visat att de har fel kommer de med någon ny konstig ad-hoc förklaring.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-07 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in