2020-12-06, 19:24
Medlem
Sonen skulle tamefan haft en bättre framtid genom att bli kriminell och joina gang vid 12 års ålder.
Citera
2020-12-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSnakeMoane
Sonen skulle tamefan haft en bättre framtid genom att bli kriminell och joina gang vid 12 års ålder.
Då hade han förmodligen blivit inlåst på riktigt..
Citera
2020-12-06, 19:33
Medlem
Någon som kan ladda upp hela podden med modern eller systern? Var finns de?
Citera
2020-12-06, 19:57
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men modern hade ju del i ett sommarställe. Då kanske hon inte kan få bostadsbidrag. Jag vet inte hur det fungerar om man bara har en andel. Kanske beror lite på taxeringsvärdet. Om hon blir utköpt och får en större summa pengar mer än 100000 kronor blir det kanske svårt att få bostadsbidrag. Lite att fundera på. Är det någon som kan svara på allt detta?

Har bara hört ”andel i tomt”, så undrar om du kan uppge källa för att det skulle röra sig om ett sommarställe?
Citera
2020-12-06, 20:39
Medlem
Jenny.Ondiolines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Nej. Där måste jag säga att jag inte alls håller med. Jag har två barn med NPF som är vuxna nu. Dessutom hade deras pappa en jobbig depression, vilket krånglade till en hel del också. Visst, det VAR en ständig kamp. Och det är lite olika hur bra folk klarar av det. Men man har ju ett ansvar för att skapa en vettig uppväxtsituation för sina barn. Har man en destruktiv partner, så får man nog göra sig av med hen, för att barnen ska kunna må bra. Och det fick jag också göra, två gånger. Jag hade ingen bekymmerfri situation heller. Men man är tvungen att ta såna beslut när man har barn, för att se till att de har det bra.

Det finns många saker där som hon borde ha gjort - eller om hon inte orkat sökt hjälp för. Hon hade tre barn, men orkade knappt ta hand om ett av dem. Varför skaffar man då tre barn? Dessutom med en våldsam man? När skolgången inte fungerar, övergången till vuxenlivet inte fungerar (avsluta skola, jobb, egen lägenhet), hälsa/tandhälsa inte fungerar - det är redan tre saker som hon definitivt borde ha sökt hjälp för. Om man inte klarar av det själv så MÅSTE man söka hjälp, så att barnet får hjälp. Att inte göra det är ganska oförlåtligt. Det är en sak att inte orka, men en annan sak att envisas krångla själv istället för att söka hjälp.

Och tro inte att jag inte vet hur det är. Jag har haft det mesta med mina två NPF-are - skolvägran, alltså "hemmasittare", och flera år av ätstörningar också. Vi har haft det väldigt tungt. Men mina två har ett vanligt vuxenliv med jobb, en har t.o.m. högskolutbildning och partner. Och jag vet att jag kanske också borde ha sökt mer hjälp. Men det har då inte drabbat barnen att jag inte gjort det, utan snarare gjort att jag blivit lite utbränd.
Vill bara säga att det gör mig glad att läsa om föräldrar som dig. Det finns alltid saker som man som förälder känner kunde ha gjort mer men som du säger, så är det lätt att gå in i väggen. Du har agerat rätt så du har gjort vad du har kunnat och beviserligen så har du lyckats med tanke på hur de lever idag. Det är svårt, Framförallt om man är ensam. Det du beskriver påminner mycket om min mor och hennes kamp hon förde för att min halvbror med autism och ADHD (Mao inte hennes biologiska son) skulle få den hjälp han hade rätt till. Önskar min far eller min brors mamma hade ett uns av det det tankesätt som du har men morsan lämnade honom och min far stack huvudet i sanden. Deras agerande har alltid förbryllat mig. Det är endast tack vara min mamma som min bror lever ett någorlunda bra liv idag, men det tog på hennes krafter. Om det inte vore för henne så är jag 100% säker att min bror skulle fortfarande leva hemma hos farsan.
Citera
2020-12-06, 21:04
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK då var det släktingen som ringde dottern. Kan konstatera att Dottern lämnar olika versioner vid olika tidpunkter och media.

Och även kring hur han hittades. Först var det väl i en varpöl på golvet, som sedan ändrades till att han satt i en fåtölj? Mycket märkligt, stackars hela familjen. Hoppas de får riktig hjälp nu.
Citera
2020-12-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Precis, man får LSS om man har en intellektuell funktionsnedsättning (och det hade han inte) eller om man får en autismspektrum-diagnos. Det är inte säkert att han har en sån diagnos.

Dessutom får man inte pengar genom LSS, vad jag vet, utan främst insatser så som en kontaktperson, avlastning, boendestöd och liknande.

Man får ju någon form av ersättning om man deltar i daglig verksamhet men det är heller ingenting man bara får utan diagnoser och beslut. Vi har en massa hemlösa i Sverige som har haft det MYCKET VÄRRE än denna man och jag stör mig som fan på att journalisterna på gräddhyllan ignorerar det. Valfri hemlös äldre person har OCKSÅ svikits av samhället. Eller snarare systematiskt diskriminerats och kränkts av samhället, inklusive socialtjänsten.
Och skolan. Många hemlösa har droppat av skolan och inte kommit tillbaka. Och det handlar inte bara om att skolan inte anmält det till socialtjänsten, utan att dom systematiskt skiter i att göra skolmiljön bra för barnen som går där så att alla får vara trygga och bygga relationer.

Kan ju tillägga att konsekvenserna av att orosanmäla hemmasittning flera gånger blivit att dessa ungdomar som inte gjort en fluga förnär placeras på en institution där de sedan systematiskt kränks, misshandlas och utsätts för övergrepp av en massa outbildad och olämplig personal.
Jag har jobbat med fler än 10 tjejer i 20-årsåldern som förstörts psykiskt av att institutionaliseras. De har fått psykiska men för livet och i princip inte utvecklats som individer under institutionaliseringen.
Viktiga år i den personliga utvecklingen. Så det är inte som att det blir bättre av socialtjänstens inblandning, det är bara fokus på tvång och i realiteten straff (som kallas för ”vård”, innebär att isoleras från samhället i flera år med en massa lättkränkta, lågutbildade vakter som leker lägervakter och har fullt mandat till det, utan insyn. Långt ute i skogen)
Det är för helvete inte de mobbades och utfrystas fel att de befinner sig i den situationen. Skulden ligger hos mobbarna och hos personalen som tillåter det.
Nu hade den här mannen, hans syskon och mamman ett helvete med pappan och alla försökte vara så lite som möjligt hemma enligt systern.
Hans lärare påstår i media att han försökte ta sig an pojken. Men han säger inte ett piss om att han försökte främja goda relationer mellan eleverna i sin klass! Det allra viktigaste lärare kan göra är faktiskt att lära barnen demokrati, respekt och att bygga relationer på ett sunt sätt, utan utfrysning och mobbning.
Hade dom gjort det hade inte en massa högt begåvade elever hoppat av skolan, den psykiska ohälsan hade inte varit skyhög osv.
Vi hade haft många fler produktiva medborgare och mångt färre ”socialfall”.
Kanske t.o.m. större konkurrens för journalister om fler begåvade medborgare mådde bättre och utbildade sig. Då hade man kanske sluppit krönikörer som Mellin, Cantwell m.fl

Hade mamman fått hjälp av samhället och dom jävla grannarna som visste att hon och barnen var utsatta för våld av pappan, då hade hon och barnen mått bättre. Döttrarna hade inte behövt placeras. Märks ju att ”systern” i media projicerar allt som hänt på sin mamma och är svartsjuk på sin bror som hon upplever är favoriserad, och att hon döljer hämnden bakom ”omtanke”. Hon vill ju bara sänka mamman och hänga ut sin bror som nåt slags psykfall.
Men även i familjer där det är bra finns det hemmasittare, har länkat om det tidigare i tråden. Det handlar om hur dom mår i skolan. Även denna man kände sig utanför i skolan.
Skolan var ingen trygg plats att växa på, skolan var ångest. Hur jävla kul är det att vara 13 år och att bli helt ignorerad av alla klasskompisar? Att få vara själv på alla raster och håltimmar i den ålder då det är som viktigast att få bekräftelse och känna tillhörighet i något utanför hemmet?
Det är ju inte mammans fel att kompisarna frös ut honom och att skolan tillät det 🤦‍♂️.
Senast redigerad av Nanastley 2020-12-06 kl. 21:19.
Citera
2020-12-06, 21:11
Medlem
Citat:

Han fick ju inte vara med nånstans. Skillnaden mellan skolkare och hemmasittare är att skolkarna ofta är mindre begåvade med adhd samt anti-sociala och lätt trivs i/blir accepterade i aggressiva gäng. Hemmasittare är ofta mer begåvade än snittet och har en stark känsla för rätt och fel. Dom är för mogna även för pluggisarna och skillnaden är milsvid mellan dessa snälla, unika barn (skriver unika bara för att dom är så annorlunda gentemot snittet i både begåvning och personlighet. Och nej, det handlar inte om npf) och psykopatungarna i gängen.

Skolkarna umgås hela tiden istället för att vara på lektionerna, dräller på stan, är konstant med sitt gäng.
Hemmasittarna är hemma för att dom inte har några vänner och har fått ångest över situationen och att tvingas vara i skolan där dom är så utanför och inte får höra till.
Citera
2020-12-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men modern hade ju del i ett sommarställe. Då kanske hon inte kan få bostadsbidrag. Jag vet inte hur det fungerar om man bara har en andel. Kanske beror lite på taxeringsvärdet. Om hon blir utköpt och får en större summa pengar mer än 100000 kronor blir det kanske svårt att få bostadsbidrag. Lite att fundera på. Är det någon som kan svara på allt detta?
Släkting med låg pension,hade sommarställe fick inget bostadstillägg, hade hen gjort sig av med s-t så hade det utgått bidrag
Citera
2020-12-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja hon gjorde sig av med karln!

I övrigt gjorde hon inget rätt!
Nej han flyttade till älskarinna!
Citera
2020-12-06, 21:15
Medlem
Scamps avatar
Citat:
En smula kanske, bakom galler.
Citera
2020-12-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ska bli intressant att följa dessa, bäst att spara alla uppgifter. Som en dokusåpa. Blir intressant att söka på dem om ett år igen.

Vad kallades hon för, häxtanten? Kul namn hon blev tilldelad. Syns hon fortfarande ute i traskläder och skinnjacka med påsar? Är det innehåll från systembolaget i tro?
Traskläder?Hon är förmodligen av romsk eller tattar släkte så kanske hennes mor klädde sig så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in