2020-12-05, 21:32
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du har direktkunskap om dysfunktionella familjer alltså?

Berätta mera om vad du vet kära du. Lever du fritt nu eller har du begränsad frihet?

Han har rätt i det han säger. Och han behöver inte ens ha utbildning inom området för att förstå det.
Menar du verkligen att de inblandade är psykiskt friska?
Citera
2020-12-05, 21:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Detta är ju en ekonomisk jackpot för dessa två. Det lär garanterat bli nån slags kompensation för att de "hängts ut" i media. Sen lär de få mer i bidrag bara att hjälpa dem ännu mer. De lär även få en finare och sanerad lägenhet betald av staten.

Fan vad gött att få 120.000:- av staten per år genom att bara sitta hemma. Hur fan lyckas vissa? Själv sliter jag ut min kropp för 300.000:- per år och inte en krona från staten. Känns som en sämre deal.

Oroa dig inte. Mamman kommer inte driva några processer.

Tycker du det verkar som att mamman söker medial uppmärksamhet och hjälp från staten mer än det mest grundläggande?

Hon kommer hålla sig undan så gott det någonsin går, är min främsta gissning. Skulle hon kunna se någon trolig ekonomisk vinst i att dra vidare ärendet i rätten så möjligen, men jag är mycket, mycket tveksam till det.

Det mest tragiska är att hennes son, dvs. mannen i numera 40-årsåldern, är den som faktiskt får lida mest av alla.
Hade han åtminstone tagits väl hand om av sin mamma och bott hemma hos henne utan att arbeta på grund av sin diagnos, hade det varit en annan sak. Då hade han haft ett fullt drägligt liv, långt bättre än vad någon brukare kan få på ett serviceboende eller gruppboende. Men uppenbarligen skiter mamman fullständigt i sonens hälsa. Hon är helt likgiltig inför hur han mår.
Hon saknar medkänsla, medlidande, samvete. Hon tar inget ansvar överhuvudtaget.

Det förbryllar mig hur så många inte kan se det helt uppenbara? Svaret ligger serverat på silverfat mitt framför er.
Citera
2020-12-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är ganska osannolikt att pappan är roten till allt det onda och det som har hänt i den familjen.
Om han betedde sig som det beskrivs, och misshandlade sin familj med mera var han naturligtvis även han störd, och där passar antingen NPS men kanske allra helst APS in.

Att han blev våldsam kan mycket väl ha utlösts av mammans förmodade NPS, samt möjligen sonens diagnos som jag skulle kunna tänka möjligen är något i autismspektrat.

Att mamman följde sonen till skolan kan mycket väl vara kontrolltvång från mammans sida, som inte kan släppa sin son. Uppenbarligen har hon fortfarande inte klippt navelsträngen.

Att pojken slutade skolan samma år som pappan dog kan bero på att det var pappan som fick (tvingade) iväg honom till skolan och så fort han var borta ur bilden så tog modern över totalt och äntligen kunde få ha kvar sin kära son hemma hos sig på heltid.

Detta låter som allt var pappans fel. Men det är fel. Att de lever som de nu gör är helt mammans ansvar.

Mamman behöver naturligtvis hjälp eftersom hon uppenbarligen inte är frisk själv. Dock är det sonen det är mest synd om och han måste till varje pris separeras från sin moder så han kan få ett bättre liv. Jag har samtidigt väldigt svårt att tro att så kommer ske. Mamman fixar detta galant, och kommer troligast fortsatt "förvalta" sin son. så länge hon lever.

Vi får väl se.

Min uppfattning av de jag läst var att mamman var enormt strikt hållen av maken och när "nya" sonen fötts skulle mamman skydda honom varje sekund så inget hände honom. Mamman skyddade även sina döttrar från maken genom att bl.a. låsa in dom i köket, gå emellan vid hot med kniv mm - om man skall tro på systern.

Jo, jag tror nog maken/fadern var roten till mycket ont. Förintar man en människas självkänsla så monumentalt, som jag förstår skett, byggs den inte upp utan hjälp under lång tid.

Med tiden tycks en anpassning till tillvaron skett MEN när sonen blev sjuk blev det ohanterligt. Hon fick inte honom till sjukhus. Hennes agerande i sig är ändå rationellt - hon ringde efter hjälp av ngn han inte var rädd för.
Senast redigerad av Remark 2020-12-05 kl. 21:59.
Citera
2020-12-05, 22:08
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det förbryllar mig hur så många inte kan se det helt uppenbara? Svaret ligger serverat på silverfat mitt framför er.

Skiter i hur de tar hand om varandra. Det som sticker i ögonen är att två personer får runt 300.000 per år utan att göra nånting. Utan uppföljning. Pengar bara pumpas in på kontot. Varför ska man orka bli frisk frivilligt då?
Citera
2020-12-05, 22:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag menar att båda naturligtvis, liksom systrarna, troligtvis fått men av uppväxtmiljön (otrygghet+bråk). Jag tror inte alls mamman varit likgiltig för sonen, men kanske misslyckats att själv få honom till läkare. Att hon ringer ena dottern och ber henne åka dit är ett "rop på hjälp". Det fungerade över förväntan ...

Mamman led nog av PTSD efter maken. Deprimerad och utbränd på det. Svårt att orka med sig själv ens då. Lätt att isolera sig, bli apatisk, empatilös etc. Det blev för tungt ansvar med sonen. Sorgligt.
Citera
2020-12-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ingen av dessa är omyndigförklarade. Mamman äger lägenheten och är delägare med sina syskon i en tomt. Mamman bodde där granne med sina föräldrar och känner många i området. De känner givetvis både henne, sonen och bakgrundshistorien. De som uttalat sig har träffat de båda och ingen har nämnt att ngn av dem har nedsatt förstånd.
Mitt inlägg var ett svar, på någons förslag, att sonen skulle flytta till gruppboende Jag vände på det.

Låt sonen bo kvar (om han vill) med den hjälp och det stöd han kan behöva.

Modern kan flytta någon annanstans, exv 65+ boende, äldreboende osv. Detta för att lösa bådas behov, av bostad och hjälp.

God man kan man ha av många skäl. Det ansöker man själv om att få. Det är INTE detsamma som att bli "omyndigförklarad" (att få en förvaltare , heter det idag). En God Man får inte agera utan "kundens" godkännande, utan ska bevaka dennes rättigheter, se till att ekonomin sköts och är den bästa. Exv söka bostadstillägg, sanera ev skulder osv.
En God Man har man så länge man vill.

Vill modern sälja bostad och tomtdel så står det henne fritt! Men sonen ska ta mig tusan INTE in på något gruppboende per automatik!
Citera
2020-12-05, 22:33
Medlem
Folkungagatans avatar
Citat:
Vi får väl se.

Min uppfattning av de jag läst var att mamman var enormt strikt hållen av maken och när "nya" sonen fötts skulle mamman skydda honom varje sekund så inget hände honom. Mamman skyddade även sina döttrar från maken genom att bl.a. låsa in dom i köket, gå emellan vid hot med kniv mm - om man skall tro på systern.

Jo, jag tror nog maken/fadern var roten till mycket ont. Förintar man en människas självkänsla så monumentalt, som jag förstår skett, byggs den inte upp utan hjälp under lång tid.

Med tiden tycks en anpassning till tillvaron skett MEN när sonen blev sjuk blev det ohanterligt. Hon fick inte honom till sjukhus. Hennes agerande i sig är ändå rationellt - hon ringde efter hjälp av ngn han inte var rädd för.

Var är källmaterialet på det du skriver? Måste missat detta. Och vad menar du med "när sonen blev sjuk", nu på senaste tiden eller förr?
Citera
2020-12-05, 22:36
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kan inte fatta att man kan vara avundsjuk på ett sådant liv. På riktigt, är det ditt ideala liv att ligga på golvet och få sår? När jag avundas folk avundas jag verkligen andra saker! Typ en karriär i mitt område. Skulle aldrig avundas ett tomt liv. Vad är du för patetisk skitstövel som tror att det är kul att ha ett skitliv? Iofs, det kanske kan ordnas om du får en stroke och sedan inte kan göra något alls. Ditt idealliv.

Vem har pratat om avundsjuka? På en jättebebis som mjölkar staten utan dåligt samvete? Knappast!

Däremot ser jag orättvisan här. Då jag varit i kontakt med många arbetssökande som hamnat mellan stolarna och därmed både blivit nekade aktivitetsstöd, försörjningsstöd och a-kassa. Trots att de kämpar på diverse åtgärder. Coachas och söker jobb. Vecka in och vecka ut utan ersättning. Det är så oerhört orättvist mot dem. När parasiter tar dessa pengar.
Citera
2020-12-05, 22:38
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Detta är ju en ekonomisk jackpot för dessa två. Det lär garanterat bli nån slags kompensation för att de "hängts ut" i media. Sen lär de få mer i bidrag bara att hjälpa dem ännu mer. De lär även få en finare och sanerad lägenhet betald av staten.

Fan vad gött att få 120.000:- av staten per år genom att bara sitta hemma. Hur fan lyckas vissa? Själv sliter jag ut min kropp för 300.000:- per år och inte en krona från staten. Känns som en sämre deal.

Räkna in att du betalar en högre andel skatt, får dyrare mat, resor så tjänar du inte mycket på att jobba istället för sovmorgon året runt.
Citera
2020-12-05, 22:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vem har pratat om avundsjuka? På en jättebebis som mjölkar staten utan dåligt samvete? Knappast!

Däremot ser jag orättvisan här. Då jag varit i kontakt med många arbetssökande som hamnat mellan stolarna och därmed både blivit nekade aktivitetsstöd, försörjningsstöd och a-kassa. Trots att de kämpar på diverse åtgärder. Coachas och söker jobb. Vecka in och vecka ut utan ersättning. Det är så oerhört orättvist mot dem. När parasiter tar dessa pengar.

Finns självklart fall där folk får bidrag som inte ska ha det. Men tror du att en person är lycklig och fullt frisk om han tycker att ett liv i total misär är helt OK? Jag vet folk som stängt in sig pga agorafobi och ingen har varit lycklig över den. Inte ens i de fall de fått sjukpension. De hade hellre jobbat och inte haft mentala sjukdomar. De kämpade och misslyckades.

Naturligtvis är det dåligt att de du känner inte fått hjälp, men om du skyller det på en enskild person som har bidrag, då vägrar du brottas med de som egentligen gör fel, dvs handläggare. Det är de som är fienden. Men de ser gärna att du lockas ta ut din ilska på någon totalmisslyckad snubbe som i
är som ett svältoffer. Ingen som vet hur mycket han kanske kämpat mot t ex ångest. Jag känner inte till honom.

Om man bara är värd något om man lyckas med det man kämpar med så kan jag ju likagärna se ner på de offer du känner som inte ens lyckats få soc. Det är verkligen en bedrift att misslyckas med.
Citera
2020-12-05, 22:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Dina arbetssökande kämpar nog inte tillräckligt. Det finns jobb om man vill. Städa SJs tågvagnar eller städa på Mc Donalds. Är man berättigad till a-kassa så får man det.
Äldreomsorgen skriker efter personal. Finns snabbutbildning till undersköterska.
Mycket stor brist på personliga assistenter. Finns snabbkurs.
Mina barn arbetade med "skitjobb" samtidigt som de studerade.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-12-05 kl. 23:10.
Citera
2020-12-05, 22:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjursholmsLatrinen
Dator, chips o smörgås i 28 år inge jobb, inga förpliktelser, bara game on. Låter rätt nice. Han kanske hade ett rtx 3080 till o med. Who knows. Låter som en dröm. Förutom att han inte borstade tänderna o så.

Jo då man kan borsta tänderna nog så väl.
Det gjorde en nära anhörig till mig, men hon fick aldrig gå till tandläkaren.
Vid 21 års ålder, drog de ut hennes trasiga tänder och hon fick löständer!

Men all energidryck och kola och dålig mathållning, lär ha skadat tänderna rejält, samt så lär han knappast borstat tänderna noggrant?

Har du någonsin haft tandvärk? Är nog inget vidare drömtillstånd det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in