2020-12-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hela Sverige har ju smittats av Stockholm.

Hur vet du detta när ingen annan vet det säkert?
Sveriges första fall var i Jönköping.

Hur vet du att resenärer från utlandet inte kom till Landvetter, över gränsen från Danmark eller Norge, eller andre steder?
Senast redigerad av Kurt7777 2020-12-05 kl. 22:29.
Citera
2020-12-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kul utveckling i Danmark:

Tecken på mer spridning av muterat minkvirus i Danmark

Allt fler personer i Danmark bedöms ha blivit coronasmittade med muterat virus från minkar, rapporterar tidningen Berlingske. Detta gäller uppskattningsvis runt 2.700 personer, vilket är ungefär 500 fler än tidigare bedömningar.

Den nya uppskattningen bygger på undersökningar av gensekvenseringar på positiva coronaprov från människor. De muterade virusvarianterna förmodas vara lika allvarliga som "vanligt" coronavirus.

Hittills har Statens Serum Institut registrerat 566 bekräftade fall av coronavirus som härstammar från mink. Emellertid är det bara en liten del av alla coronaprov som underkastats genundersökning, varför det verkliga antalet antas vara väsentligt högre.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Håller inte du med mig om att det där minkviruset inte lär göra till eller från? Man lär ju inte bli immun mot den vanliga stammen heller.
Citera
2020-12-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men när man lyckas med att hålla ner smittan i samhället så minskar dödsfallen. Sverige har ju aldrig haft det målet, bara att sjukvården inte skall överbelastas. Då blir det som det blir. Att skydda äldrevården blir mycket svårare när samhällspridningen är hög, därför borde man fokuserat mer på att minska spridningen i samhället.

Hade svenska myndigheter tagit tag i stafettpinnen och testat personal inom vård och omsorg aggressivt så hade dödsfallen inte ens varit anmärkningsvärda i en nordiskt kontext. Att pressen på sjukvården blir hög förefaller logiskt i en global pandemi oavsett bördan på äldreomsorgen. Viruset är inte direkt överdrivet dödligt.
Med det sagt, varenda liten resurs som fanns utanför den absoluta sjukvården skulle gå till dessa individers testning under våren. Nu blev det inte ens så, varvid dödsfallen skjuter i höjden.
Faktum är denna testning inte ens hände under hösten, vilket fick mig att bli lite ställd att denna handlingsförlamning var så pass utbredd.
Likväl, det innebär dock inte att jag tycker att lockdowns eller dylikt är en rationell handling. Det finns all anledning att kritisera den svenska hanteringen av Covid-19. Framförallt inom äldreomsorgen, det innebär dock inte att det är rationellt att gå ner i lockdown.
Citera
2020-12-05, 22:53
Medlem
2791 nya smittade fall i skåne idag...det bara ökar.
Citera
2020-12-05, 22:54
Medlem
Det verkar vara mindre panik än i våras i vården trots att antalet fall snart borde vara liknande. Vad beror det på egentligen? Vården borde väl braka ihop snart? Jag kan inte tänka mig att myndigheterna bunkrat upp med tillräckligt antal masker osv.

Jag misstänker därför att det råder hård ransonering av vård igen. Ni som har insyn - är det lilla Sprutan som gäller i äldrevården igen eller skickas de in till sjukhus numera? Det senare borde ju få vården att kollapsa.
Citera
2020-12-05, 22:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Gå gärna in på Fass och läs på bipacksedlarna och visa en enda medicin som har biverkningen att man kan dö

Vad skall jag börja Morfin? Som man ger till gamla med andningssvårigheter.....
Glömt namnet på avrättningsgiftet för djur som man skulle använda i brist på morfin.....

Finns tom. ett penicillin som är godkänt, som har 50% dödlighet. Som man tar till när inget annat biter....

Försök hitta en receptbelagd medicin som inte ger organskador hos 1/100 i stället.....
Citera
2020-12-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kul utveckling i Danmark:

Tecken på mer spridning av muterat minkvirus i Danmark

Allt fler personer i Danmark bedöms ha blivit coronasmittade med muterat virus från minkar, rapporterar tidningen Berlingske. Detta gäller uppskattningsvis runt 2.700 personer, vilket är ungefär 500 fler än tidigare bedömningar.

Den nya uppskattningen bygger på undersökningar av gensekvenseringar på positiva coronaprov från människor. De muterade virusvarianterna förmodas vara lika allvarliga som "vanligt" coronavirus.

Hittills har Statens Serum Institut registrerat 566 bekräftade fall av coronavirus som härstammar från mink. Emellertid är det bara en liten del av alla coronaprov som underkastats genundersökning, varför det verkliga antalet antas vara väsentligt högre.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

I samband med upptäckten av cluster 5 mutationen så framkom det att gästarbetare från Östeuropa
jobbat med minkar under sommaren i Danmark. Hur kul blir det då om "minkvarianterna" sprids i flera länder?
Citera
2020-12-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hur vet du detta när ingen annan vet det säkert?
Sveriges första fall var i Jönköping.

Hur vet du att resenärer från utlandet inte kom till Landvetter, över gränsen från Danmark eller Norge, eller andre steder?
Göteborg fick nog både från utlandet, och från Sverige. Städer som har drabbas hårt har fått in massor av fall samtidigt, från olika håll.

Om man börjar på bara 1 fall, och R-värdet är 1.5 (med frivillig social distansering) så skulle det ta hela tre månader att få tiotusen fall. Det går alltså ganska långsamt. Man behöver få in många fall, och kanske ha okontrollerad spridning under en längre tid.

Stockholm har inte fått in enstaka fall, varifrån det har spridits. Stockholm har fått in tusentals fall från olika delar av världen, och så har det spridits okontrollerat med ett R-värde på kanske 3 eller så, innan EU-länderna började med restriktioner.

När Sverige registrerade sitt första dödsfall i covid den 11 mars, så var ungefär 50,000 svenskar smittade (beräknat från att 14 dagar senare var 134 döda). Om vi utgår ifrån att all smitta kom in efter Stockholms sportlov, och R-värdet är 3, och reproduktionstiden är 5 dagar, så betyder det att vi fick in 5,500 importfall av covid.
Senast redigerad av aw 2020-12-05 kl. 23:38.
Citera
2020-12-05, 23:14
Avslutad
Citat:
Håller inte du med mig om att det där minkviruset inte lär göra till eller från? Man lär ju inte bli immun mot den vanliga stammen heller.

Det kan få allvarliga konsekvenser för de vaccin som nu håller på att rullas ut.
Citera
2020-12-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det kan få allvarliga konsekvenser för de vaccin som nu håller på att rullas ut.
Det jag menade var att vaccinen inte heller lär ge någon längre immunitet. Så risken att minkvarianten får något genomslag är liten.
Citera
2020-12-05, 23:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det verkar vara mindre panik än i våras i vården trots att antalet fall snart borde vara liknande. Vad beror det på egentligen? Vården borde väl braka ihop snart? Jag kan inte tänka mig att myndigheterna bunkrat upp med tillräckligt antal masker osv.

Jag misstänker därför att det råder hård ransonering av vård igen. Ni som har insyn - är det lilla Sprutan som gäller i äldrevården igen eller skickas de in till sjukhus numera? Det senare borde ju få vården att kollapsa.
Borde vården braka ihop snart? Varför då? Era hjärnspöken blir bara värre och värre
Citera
2020-12-05, 23:19
Avslutad
Citat:
Det jag menade var att vaccinen inte heller lär ge någon längre immunitet. Så risken att minkvarianten får något genomslag är liten.

Vad får dig att tro det? Jag tror immuniteten blir beständig mot just de varianter som cirkulerar nu, men viruset kan med viss sannolikhet mutera till nya angreppssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in